شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پراگا بوهما
با استفاده از قلب نیسان GT-R

 

پراگا سال 1907 در کشور چک تاسیس شد و ابتدا کار خود را با ساخت خودرو سواری آغاز کرد. رفته رفته این شرکت به سمت تولید کامیون، موتور سیکلت، انواع اتوبوس‌ها، تراکتور، تانک و هواپیما کشیده شد.


پس از جنگ پراگا دیگر هواپیما و تانک نساخت و بخش خودرهای سواری آن نیز سال 1947 تعطیل شد و این خودرو ساز تنها ساخت موتور سیکلت و کامیون‌های خود را تا سال 2003 ادامه داد. پس از توقف کامل فعالیت، این شرکت در سال 2011 دوباره اقدام به ساخت خودرو اما در کلاس ریس کرد و اولین نمونه آن Praga R4S نام داشت. سپس نمونه‌های R1 و R1R و حالا Bohema بر روی خط تولید رفتند.


بوهما از پیشرانه معروف 6 سیلندر 3.8 لیتر نیسان جی‌تی‌آر استفاده می‌کند که پراگا با تغییر برنامه ریزی آن و استفاده از اگزوزهای تیتانیومی می‌خواهد 700 اسب‌بخار قدرت و 725 نیوتن‌متر گشتاور از آن استخراج کند. این میزان خروجی توسط گیربکس سکوئنشال Hewland با کلاچ رباتیک به چرخ‌ها منتقل خواهد شد. وزن این سوپراسپرت بدون سوخت 985 کیلوگرم اعلام شده و پراگا پیش‌بینی می‌کند که بیشینه سرعت آن بیش از 300 کیلومتر بر ساعت باشد.


پراگا بوهما بسیار تهاجمی و کم ارتفاع طراحی شده که به سرعت به بیننده می‌گوید با یک سوپراسپرت با مجوز تردد در خیابان طرف است. اسپویلر یکپارچه و ثابت این خودرو که یک حفره را زیر خود ایجاد کرده می‌تواند در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت، بیش از 900 کیلوگرم نیروی رو به پایین ایجاد کند.


بر خلاف تصور، کابین پراگا می‌تواند دو بزرگسال با قد 2 متر را درون خود جای دهد. مانند اکثر خودروهای این کلاس، کابین بوهما ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی طراحی شده اما فرم جذابی دارد. فرمان شش ضلعی مسابقه‌ای که از جنس جیر، چرم ، آلومینیوم و فیبر کربن ساخته شده یک نمایشگر در وسط خود دارد و دکمه‌هایی نظیر راهنما، بوق، چراغ‌ها، برف‌پاک‌کن و تنظیمات خودرو در کنار آن قرار گرفته‌اند. کنسول مرکزی نیز فاقد نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی است و تنها جای یک موبایل دارد که به جای این نمایشگر استفاده می‌شود. دکمه استارت/ استاپ، ایگنیشن و منو این خودرو به سبک جنگنده‌ها بالای سر راننده و بر روی سقف قرار دارند. در کنار خودرو در هر دو طرف 50 لیتر فضا برای قرار دادن کلاه کاسکت و یا هر وسیله دیگری وجود دارد.


پراگا تنها 89 دستگاه از این خودرو را تولید می‌کند که قیمت اولیه پیش‌بینی شده آن 1.3 میلیون دلار است. این شرکت طی سال 2023 10 دستگاه از این سوپراسپرت را تولید می‌کند و اواخر همان سال نیز فروش آن را آغاز خواهد کرد.

 

نظر دهید