شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی -  لامبورگینی رووئلتو
قدرتمند و آیرودینامیک‌تر

 

لامبورگینی از آن دست شرکت‌هایی نیست که هر سال مدل جدید معرفی کند و عموما مدل‌های خود را چندین سال در تریم‌ها و نسخه‌های متفاوت تولید می‌کند تا دیگر جایی برای عرضه باقی نماند. حالا پس از چند سال، اونتادور کنار رفته و جایگزین آن پس از تیزرها و خبرهای بسیار زیاد به صورت رسمی معرفی شد. سوپراسپرت جذاب سنت آگاتایی‌ها این بار رِوُئلتو نام دارد که مانند گذشته از گاو نر جنگنده اسپانیایی برداشته شده تا سنت‌ها حفظ شود. البته این نام در اسپانیایی، ترکیب شده نیز معنی می‌شود که در اینجا اشاره به ترکیب پیشرانه بنزینی با الکتریکی دارد.


بدنه لامبورگینی رووئلتو با خطوط تیز‌ و برجسته‌تر نشان دهنده سبک و زبان جدید طراحی لامبورگینی است. با نگاه به این خودرو عناصر کلاسیک بسیار زیادی را که از نمونه‌های دیابلو و مورسیه‌لاگو به ارث برده مشاهده خواهید کرد. نمای جانبی نیز همان اونتادور باقی مانده اما المان‌های شکسته و Y شکل بیشتری به آن اضافه شده تا حال و هوای جدیدتری داشته باشد. این المان‌ها در همه جای  لامبورگینی رووئلتو دیده می‌شود مانند چراغ‌های جلو، عقب، ورودی هوا جانبی، داخل کابین و حتی رینگ‌های تیره که به صورت استاندارد 20 اینچ در جلو و 21 اینچ در عقب سایز دارند. لامبورگینی دلیل استفاده از المان Y را در علم هوافضا اعلام کرده و الگویی که از آن استفاده می‌کند نیز F-35 Lightning II fighter jet است. نمای عقب  لامبورگینی رووئلتو با فرمت چراغ‌ها، خروجی‌های اگزوز شش ضلعی و دفیوزر برجسته و بزرگ عملا به جنگنده رادارگریز شبیه شده که اتفاقی نیست زیرا لامبورگینی راننده روُئلتو را یک خلبان و سرنشین را به کمک خلبان تشبیه می‌کند.

 


بدنه این سوپراسپرت شاید به تمرین علمی تخیلی طراحان شباهت داشته باشد اما باله‌های پشت گلگیر، هوا را به صورت قیف به پشت می‌فرستد تا همراه با هوای ایجاد شده از روی سقف پس از عبور از درب موتور و خنک‌کاری پیشرانه به بال عقب فعال اتوماتیک با قابلیت تنظیم دستی در سه حالت منتقل شود. اسپلیتر جلو هوا را از چرخ‌ها به زیر لامبورگینی رووئلتو پخش می‌کند تا در انتها توسط اسپلیتر عقب دریافت شود تا در مجموع این سیستم آیرودینامیک 66 درصد نیرو رو به پایین بیشتری نسبت به اونتادور آلتیمیت ایجاد کند. تحمل چنین دوان‌فورسی بر عهده تایر‌های Bridgestone Potenza Sport به سایز 265/35 جلو و 345/30 عقب است که در صورت نیاز خریداران می‌توانند ان را با رینگ بزرگتر و سایز بزرگتر 265/30R21 در جلو و 355/25R22 در عقب سفارش دهند. 400 رنگ بدنه برای انتخاب  لامبورگینی رووئلتو وجود دارد که قطعا خریداران را گیج می‌کند.


پیش از این گفته شد که المان Y در اکثر نقاط دیده می‌شود و کابین نیز از این قضیه مستثنا نیست. این شکل در مرکز داشبورد دیده می‌شود جایی که نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی عمودی 8.4 اینچ روی آن قرار گرفته است. این اولین نسخه از لامبورگینی با 3 نمایشگر به حساب می‌آید. نمایشگر دیجیتال پشت فرمان  لامبورگینی رووئلتو 12.3 اینچ و نمایشگر باریک رو به روی سرنشین 9.1 اینچ سایز دارد. Revuelto از 7 حالت رانندگی اصلی و چند زیرشاخه بهره می‌برد که مجموعا آن را به 13 مود رانندگی می‌رساند. این شرکت برای ساخت این خودرو از مواد سازگار با محیط زیست استفاده کرده و کابین را از جنس چرم‌های مختلف همراه با میکروفایبر و پلی استر بازیافتی ترکیب می‌کند. بر خلاف رنگ بیرونی، تنها 70 ترکیب رنگ برای کابین  لامبورگینی رووئلتو وجود دارد.


فناوری و امکانات بسیار زیادی در  لامبورگینی رووئلتو وجود دارد (البته نه در حدو اندازه مرسدس S کلاس) که می‌توان به آپدیت مداوم هوایی سیستم‌ها، سیستم ناوبری پیشرفته، سیستم آمازون الکسا برای دریافت و اجرا فرامین صوتی اشاره کرد. مالکین می‌توانند از طریق اپلیکیشن لامبورگینی یونیکا درهای خودرو را از راه دور باز و بسته کنند و در صورتی که خودرو خود را به فرد دیگری می‌دهند، برخی پارامترها را برای نظارت بیشتر از پیش تنظیم کنند. اگر خودرو دزدیده شود، یک سیستم ردیابی به بازگردانی خودرو کمک خواهد کرد.


قوای محرکه Revuelto ترکیبی از پیشرانه درونسوز 12 سیلندر 6.5 لیتر تنفس طبیعی با 813 اسب‌بخار قدرت و 725 نیوتن‌متر گشتاور است که در کنار سه موتور الکتریکی که دو عدد بر روی چرخ‌های جلو و دیگری بر روی گیربکس 8 سرعته دوکلاچه تر که برای اولین بار بر روی لامبورگینی نصب شده مجموعا 1001 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. نیرو بخش موتورها باطری 3.8 کیلووات ساعت است که در حالت تمام برقی می‌تواند انرژی لازم برای 9 کیلومتر را فراهم کند. روئلتو تنها در مدت زمان 2.5 ثانیه می‌تواند از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر و طی 7 ثانیه به 200 کیلومتر بر ساعت برسد. بیشینه سرعت این خودرو 350 کیلومتر عنوان شده است. روئلتو برای شعاع گردش و پایداری بهتر از سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب بهره می‌برد.


لامبورگینی برای اولین بار از گشتاور برداری الکتریکی استفاده می‌کند که به لطف Dinamica Veicolo 2.0 خروجی خاصی را به چرخی که بهترین عملکرد را دارد ارسال خواهد کرد. ترمزها در جلو از نوع ده پیستون و 16.1 اینچ و در عقب از نوع چهار پیستون و دیسک‌های 15.4 اینچ هستند.


به طور کلی این خودرو نسبت به اونتادور 10 درصد وزن کمتر و 25 درصد استحکام بیشتری دارد. این خودرو در پایان سال 2024 با قیمتی بیش از 600 هزار دلار عرضه خواهد شد.

نظر دهید


در همین زمینه