شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - 2024 پورشه پانامرا هایبرید
نسل سوم با تغییرات بسیار اما ظاهری آشنا معرفی شد

پورشه از نسل سوم مدل محبوب پانامرا رونمایی کرد. طراحی خارجی به‌روزشده، فضای داخلی دیجیتالی و مدرن، گزینه‌های متعدد E-Hybrid در بخش پیشرانه و یک سیستم تعلیق فعال جدید و تحسین‌برانگیز از ویژگی‌های این مدل محسوب می‌شوند. اگرچه که ظاهر کلی نسل جدید همانند مدل فعلی پانامرا به نظر می‌رسد، اما تفاوت فاحش در برخی عناصر آن نیز دیده می‌شود.



طراحی بدنه: شبیه به فیس‌لیفت اما مستقل و کاملا جدید
نسل اول پانامرا در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و در آن زمان،‌ طراحی جنجالی و بحث‌برانگیزی داشت. اولین فیس‌لیفت در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد و نسل دوم که از ظاهر مقبول‌تری و جذاب‌تری بهره می‌برد، سال ۲۰۱۶ آمد. در سال ۲۰۲۰ نیز شاهد به‌روزرسانی این مدل بودیم. طراحان پورشه برای نسل سوم پانامرا، رویکرد تحول‌گرایانه خود که شاهد استفاده از آن در مدل کاین هم بودیم را ادامه دادند. به همین خاطر است که شاید دیزاین این مدل شباهت بسیاری با نسل پیشین خود داشته باشد اما در واقع، تمامی پنل‌های بدنه آن بازطراحی شده‌اند و جدید محسوب می‌شوند.



متمایزترین تغییرات ظاهر خودرو در جلوی آن به چشم می‌آید. طراحی «صورت اردک» (duckface) خودنمایی می‌کند و ورودی‌های هوای بزرگ‌تر نیز اکنون بیشتر از گذشته شبیه به یک جلوپنجره کامل به نظر می‌رسند. چراغ‌های جلو LED Matrix از ظاهر جدیدی بهره می‌برند و به نوعی، مکمل فندرهای برآمده هستند.



پورشه رنگ‌های جدیدی هم برای نسل سوم پانامرا تدارک دیده است. برای چرخ‌ها، یک گزینه ۲۱ اینچی نیز وجود دارد که بیش از هر چیز، یادآور مدل ۹۱۱ GT3 است. در عقب خودرو، خطوط منحنی سقف و مکانیسم دو مرحله‌ای برای باز و بسته کردن بال عقب همچنان وجود دارد. البته چراغ‌های عرضی LED اکنون بسیار باریک‌تر شده و ترکیب آن با گلگیر عقب باعث شده که پانامرا شبیه به نسخه خانواده‌دوستی از ۹۱۱ ST به نظر برسد.



از لحاظ ابعاد،‌ پانامرا جدید با ۵۰۵۲ میلی‌متر طول و عرض ۱۹۳۸ میلی‌متر، تفاوت چندانی با نسل پیشین ندارد. البته که طول آن به اندازه ۳ میلی‌متر بیشتر شده است. ارتفاع خودرو نیز به ۱۴۲۲ میلی‌متر می‌رسد.

 

 

 


فضای داخلی: دیجیتالی‌تر از هر زمان دیگری
اولین چیزی که از داخل پانامرای جدید به چشم می‌آید، فرمت ۳ صفحه‌ای آن است که پیش از این نیز شاهد استفاده از سیستم مشابهی در مدل تایکان هم بوده‌ایم. یک صفحه انتخابی ۱۰.۹ اینچی برای سرنشین جلو در کنار صفحه‌های ۱۲.۶ اینچی پنل ابزار و یک صفحه مرکزی لمسی مخصوص سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی دیده می‌شود.



نبود متغیر دنده در فضای کنسول مرکزی هم به چشم می‌آید که به معنای فضای بیشتر برای نگه‌داری لوازم خواهد بود. در عوض، یک دسته دنده با ظاهر منتینو روی فرمان دیده می‌شود. البته این تغییر ممکن است از دید همه چندان ضروری یا حتی مثبت به نظر نیاید و تبدیل به یک عنصر بحث‌برانگیز دیگر شود.



فضای مخصوص گوشی‌های هوشمند با قابلیت شارژ القایی در کیت استاندارد وجود دارد. کنترل‌های آب و هوایی و ورودی‌های هوا نیز بازطراحی شده‌اند. از لحاظ ایمنی، سیستم مخصوص پورشه با نام InnoDrive وجود دارد که البته به عنوان یک گزینه اضافی ارائه خواهد شد. نسخه ارتقایافته این سیستم، سطوح بالاتری از رانندگی خودران را عرضه می‌کند و راننده همچنین می‌تواند با استفاده از سیستم Remote ParkAssist، فقط با استفاده از گوشی هوشمند خود برخی از عملیات خودرو را نظارت و فعال کند.



پیشرانه‌ها: چندین گزینه الکتریکی‌شده و یک توربوی جذاب
تقاضای بالا برای خودروهای الکتریکی باعث شده که پورشه در مجموع، چهار گزینه E-Hybrid را برای پیشرانه‌های پانامرا ۲۰۲۴ در نظر بگیرد. تمام آن‌ها در مقایسه با مدل فعلی، قدرت خروجی بیشتر، کارآیی بالاتر، مصرف متوسط کم‌تر و مسافت قابل‌پیمایش بیشتری خواهند داشت. متاسفانه پورشه فعلا جزییات مربوط به فقط یکی از نسخه‌های الکتریکی با نام Turbo E-Hybrid را به اشتراک گذاشته و قرار است که اطلاعات مربوط به سایر گزینه‌ها در آینده منتشر شود.



پورشه پانامرا ۲۰۲۴ Turbo E-Hybrid مجهز به نسخه ارتقایافته‌ای از پیشرانه ۴ لیتری V8 است که به یک موتور الکتریکی نیز متصل شده است. این پیشرانه با جعبه‌دنده به‌روزشده ۸ سرعت دو کلاچ PDK جفت شده و باتری آن یک بسته ۲۵.۹ کیلووات بر ساعت بزرگ خواهد بود. قدرت ترکیبی خروجی خودرو به ۶۷۰ اسب بخار می‌رسد و طی کردن شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت آن نیازمند فقط ۳ ثانیه است. حداکثر سرعت خودرو هم ۳۱۴ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.



پورشه قطعا نسخه الکتریکی قدرتمندتری هم در آستین خود دارد که معرفی آن به آینده موکول شده است. به عنوان مثال، نسخه Turbo S E-Hybrid کاین، قدرت خروجی برابر با ۷۲۹ اسب بخار دارد و احتمال عرضه نسخه مشابهی برای پانامرا دور از تصور نیست. دو نسخه دیگر پانامرا، قدرت خروجی کم‌تری دارند و گزینه‌های دردسترس‌تر و ارزان‌تر این مدل محسوب می‌شوند.



پورشه برای نسخه‌های غیرالکتریکی پانامرا، نسخه بهبودیافته‌ای از موتور ۲.۹ لیتری توربوشارژ V6 را در نظر گرفته است. قدرت خروجی این پیشرانه بعد از تمام تغییرات و به‌روزرسانی‌ها، به ۳۴۸ اسب بخار و گشتاور آن به ۴۹۹ نیوتن‌متر می‌رسد. در مقایسه با نسل قبلی، افزایش قدرت ۲۳ اسب بخاری و گشتاور ۵۰ نیوتن‌متری را شاهد هستیم. این افزایش قدرت منجر به بهبود نسخه دیفرانسیل عقب پانامرا شده که ۰ تا ۱۰۰ آن ۵ ثانیه طول می‌کشد. این در حالی است که نسخه تمام‌چرخ محرک خودرو با نام پانامرا ۴، همین کار را در ۴.۷ ثانیه انجام می‌دهد.



ترفندهای تازه: سیستم تعلیق پیشرفته و تحسین‌برانگیز
پورشه به سیستم تعلیق جدید خود که Porsche Active Ride نام دارد و در تمام مدل‌های E-Hybrid به عنوان یک آپشن در اختیار است، افتخار می‌کند. سیستم نوآورانه شامل شوک‌گیر فعال، یک پامپ هیدرولیک الکتریکی و یک فنربندی فعال تک‌حفره می‌شود که خودرو را در تمام حالات و شرایط جاده، به صورت بالانس و هم‌سطح نگه می دارد.



پورشه مدعی است که سیستم جدید، منجر به راحت‌تر شدن و بهبود قابل‌توجه داینامیک پانامرا می‌شود. این سیستم همچنین فاصله با سطح زمین را بر اساس شرایط رانندگی به صورت اتوماتیک تنظیم می‌کند. یک گزینه «دسترسی راحت» هم وجود دارد که خودرو را به اندازه ۵.۵ سانتی‌متر بالا می‌برد و با ورود و خروج راحت‌تری که ارائه می‌دهد، کارکردی شبیه به خودروهای شاسی‌بلند دارد.



قیمت‌گذاری: شروع قیمت از ۱۰۰ هزار دلار
سفارشات مربوط به پیش‌فروش پورشه پانامرا ۲۰۲۴ از همین الان باز شده و مدل پایه آن، ۹۹ هزار و ۹۰۰ دلار قیمت‌گذاری شده است. پانامرا ۴ هزینه‌ای برابر با ۱۰۶ هزار و ۹۰۰ دلار (به اضافه ۱۶۵۰ دلار هزینه ارسال و تحویل) دارد.



تولید نسل سوم پانامرا در تاسیسات لایپزیگ پورشه انجام خواهد شد و اولین دستگاه‌ها در بهار ۲۰۲۴، به دست صاحبان جدید خود خواهند رسید. قیمت و زمان تحویل مدل Panamera Turbo E-Hybrid هم در زمان دیگری اعلام می‌شود.

نظر دهید


در همین زمینه