شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - لادا وستا SW کراس
لادا با نیکا موتور به ایران آمد

همین چند هفته پیش بود که در کنسرت علی زند وکیلی در سالن همایش‌های برج میلاد، نیکا موتور به عنوان متولی عرضه محصولات لادا در ایران معرفی شد. صبح امروز نیکا موتور در نمایشگاه اوراسیا به صورت رسمی از چهار محصول لادا رونمایی کرد. این خودروها در گام نخست به صورت وارداتی در ایران عرضه خواهد شد، اما نیکا موتور مونتاژ این محصولات را نیز در برنامه دارد.

 

نیکا موتور عزم خود را جزم کرده تا فرآیندهای قانونی هر چه سریع‌تر طی شوند. چهار مدل لادا وستا اسپرت، لادا وستا SW کراس، لادا گرانتا و لادا نیوا تراول محصولاتی هستند که در نمایشگاه اوراسیا  توسط لادا به نمایش گذاشته شده است و از آن‌ها به عنوان خودروهای وارداتی این برند برای بازار داخل یاد می‌شود.

 

از بین مدل‌های ذکرشده،‌ مشخصا لادا وستا SW کراس،محصول مهم‌تری محسوب می‌شود و احتمال موفقیت آن در بازار ایران نیز بیشتر از سایر مدل‌ها است.

لادا وستا اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی خودروی مسکو در سال ۲۰۱۴ به نمایش گذاشته شد و تولید انبوه این مدل هم یک سال بعد از آن شروع شد. لادا وستا از اولین پلتفرم جدید این برند روسی در چند سال گذشته استفاده می‌کند و موفق به دریافت بالاترین امتیاز ایمنی در کلاس خود شده است. این مدل سریعا به گزینه‌ای محبوب بین خریداران روسی تبدیل شد و در سال ۲۰۱۸، لقب پرفروش‌ترین خودرو در بازار روسیه را از آن خود کرد.

 

لادا وستا با طول ۴۴۱۰ میلی‌متر و فاصله بین‌محوری ۲۶۳۵ میلی‌متر، یک محصول نسبتا کوچک در سگمنت B است. عرض و ارتفاع آن هم ۱۷۶۴ میلی‌متر و ۱۴۹۷ میلی‌متر اعلام شده است. وزن خالص خودرو ۱۷۳۰ کیلوگرم و ظرفیت فضای بار صندوق عقب آن ۴۸۰ لیتر است.

 

در بخش پیشرانه، دو گزینه ۱.۶ لیتری و ۱.۸ لیتری برای لادا وستا عرضه شده است که به ترتیب، ۱۰۶ اسب بخار و ۱۲۲ اسب بخار تولید می‌کنند. البته گفته می‌شود پیشرانه‌ای که برای بازار ایران در نظر گرفته شده، موتور ۱.۸ لیتری تنفس‌طبیعی با توان تولید ۱۴۷ اسب بخار است. همچنین نسخه‌ای از لادا وستا که برای ایران در نظر گرفته شده،‌ نسخه استیشن‌کراس آن است که به این پیشرانه مجهز است و با یک جعبه‌دنده CVT جفت خواهد شد.

 

 

 

تجهیزات ایمنی نسخه استاندارد لادا وستا در روسیه شامل گزینه‌های آشنایی مثل کیسه‌های هوا، سیستم ترمز ضدقفل با کمک‌رسان ترمز، سامانه توزیع الکترونیک نیروی ترمز (EBD)، سامانه کنترل الکترونیک پایداری، سیستم ترکشن کنترل، کمک به استارت در سربالایی، دوربین دید عققب دو گزینه ۱۵ یا ۱۶ اینچی برای چرخ‌ها (به همراه یک تایر زاپاس فول‌سایز) می‌شود. این موارد شاید در مقایسه با نمونه‌های چینی و اروپایی کمی پیش پا افتاده به نظر برسند اما لادا وستا یکی از مجهز‌ترین مدل‌های استاندارد بازار روسیه محسوب می‌شود.

 

لادا وستا در نسخه‌های تجهیزاتی متنوعی با نام‌های کلاسیک، کامفورت و لوکس در روسیه عرضه می‌شود. اخیرا نسخه دیگری نیز به نام پرستیژ به خط تولید این محصول اضافه شده و شامل مواردی مثل جالیوانی، شارژ گوشی‌های همراه از طریق کابل USB، صندلی‌های حرارتی در عقب و گزینه دودی کردن پنجره‌های عقب می‌شود. نسخه پرستیژ همچنین از نورپردازی اتمسفریک فضای داخلی که با استفاده از چندین نوار و چراغ LED انجام می‌شود بهره می‌برد. سیستم چندرسانه‌ای اطلاع‌رسانی و سرگرمی خودرو از یک صفحه ۷ اینچی لمسی به همراه اتصالات مختلف (بلوتوث، USB، AUX و SD) و ۶ بلندگو تشکیل شده است.

 

لادا وستان هم‌اکنون در روسیه، آذربایجان و قزاقستان به فروش می‌رسد. البته پیش از حمله روسیه به اوکراین، این مدل به کشورهایی مثل آلمان، اتریش، مجارستان و اسلوواکی نیز صادر و نسخه اروپایی آن فقط با پیشرانه ۱.۶  لیتری عرضه می‌شد. علاوه بر تطابق نسخه اروپایی با استانداردهای آلایندگی یورو۶، لادا وستا در سال ۲۰۱۶ نیز از موسسه ایمنی روسی ARCAP موفق به دریافت ۴ ستاره از ۵ ستاره شد و در تست تصادف جلو نیز امتیاز ایمنی ۱۴.۱ از ۱۶ را به نام خود ثبت کرد.

نظر دهید


در همین زمینه