شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ام جی 4
هاچ‌بک سگمنت C ام جی

 فرداموتورز که متولی عرضه محصولات ام ‌جی در ایران به صورت وارداتی است، پس از ام‌ جی ۵ و ام‌ جیGT به سراغ هاچ‌بک الکتریکی این برند رفته است. ام ‌جی ۴ یک خودروی الکتریکی کوچک و خانوادگی از سگمنت C محسوب می‌شود. این مدل اولین بار با نام ام ‌جی مولان (MG Mulan) در ژوئن ۲۰۲۲ در چین معرفی شد و در جولای ۲۰۲۲ هم به بازارهای اروپایی رسید. نام خودرو در آگوست ۲۰۲۳ نیز به ام‌جی ۴ برقی تغییر داده شد. ام‌جی ۴ الکتریکی اولین خودروی گروه سایک است که بر اساس پلتفرم MSA مخصوص این برند ساخته شده است.

 

بررسی مشخصات فنی و ویژگی های ظاهری ام جی ۴ الکتریکی

ام ‌جی ۴ الکتریکی مجهز به یک پیشرانه الکتریکی با باتری ۶۴ کیلووات ساعتی است و می‌تواند تا ۲۰۲ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر را تولید کند. خودرو می‌تواند با یک بار شارژ کامل، مسافتی برابر با ۴۳۵ کیلومتر را طی کند و به لطف باتری قدرتمندی که دارد، شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد آن فقط ۳۵ دقیقه طول می‌کشد.

ام ‌جی ۴ الکتریکی به عنوان «یک خودروی شهری کوچک اما خانوادگی» معرفی شده و ابعاد آن نیز از محصولی جادار و مطمئن خبر می‌دهند. طول و فاصله بین محورهای خودرو به ترتیب ۴ هزار و ۲۸۷ میلی‌متر و ۲ هزار و ۷۰۵ میلی‌متر است. عرض و ارتفاع آن هم ۱۸۳۶ میلی‌متر و ۱۵۰۴ میلی‌متر اعلام شده است. ظرفیت صندوق عقب آن ۳۵۰ لیتر است که با خواباندن ردیف عقب صندلی‌ها، امکان افزایش آن به ۱۱۶۵ لیتر وجود دارد.

چراغ‌های جلوی ام‌ جی ۴ الکتریکی از نوع LED هستند، خودرو سوار بر چرخ‌های ۱۷ اینچی جذاب است و وزن خالص آن نیز به ۱۶۸۵ کیلوگرم می‌رسد. از سایر ویژگی‌های این بخش نیز می‌توان به جلوپنجره آیرودینامیک فعال اشاره کرد. طبق اطلاعات مندرج در کاتالوگ فرداموتورز، خریداران می‌توانند از بین رنگ‌های سیاه، سفید، نفره‌ای، خاکستری، قرمز، آبی و نارنجی، گزینه مدنظر خود برای رنگ بدنه را انتخاب کنند.

 

بررسی امکانات رفاهی ام جی ۴ الکتریکی

در کابین ام‌ جی ۴ الکتریکی، یک نمایشگر مرکزی ۱۰.۲۵ اینچی لمسی دیده می‌شود که از اتصالات Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی می‌کند. پنل ابزار دیجیتالی آن نیز یک نمایشگر ۷ اینچی است که اطلاعات مخصوص راننده را به او نشان می‌دهد. یک سیستم صوتی قدرتمند به همراه ۶ بلندگو و مجهز به فناوری دستورات صوتی هم وجود دارد.

صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن هستند. صندلی راننده از ۶ جهت پیش‌فرض و صندلی سرنشین جلو از ۴ جهت پیش‌فرض پشتیبانی می‌کند که امکان تغییر آن‌ها به صورت الکتریکی نیز وجود دارد. در فضای داخلی خودرو پورت‌های USB،‌ خروجی‌های ۱۲ وولتی برق، شارژر بدون سیم و فرمان چرمی مجهز به گرمکن دیده می‌شوند. ام‌جی۴ الکتریکی همچنین مجهز به سیستم ورود بدون کلید و استارت اتوماتیک است.

 

بررسی تجهیزات ایمنی و سامانه های کمک رسان ام جی ۴ الکتریکی

تجهیزات ایمنی ام ‌جی ۴ الکتریکی شامل گزینه‌های آشنایی مثل ترمز پارک برقی (EBP و اتوهلد)، سنسور پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم نوربالای اتوماتیک (IHC) می‌شود. چندین کیسه‌هوای جلو، جانبی و پرده‌ای وجود دارد و سامانه نظارت بر فشار و دمای تایرها (TPMS) نیز دیده می‌شود.

لیست بلندبالای سامانه‌های کمک‌رسان رانندگی ام‌ جی ۴ الکتریکی از موارد تحسین‌برانگیزی تشکیل شده است. کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری اتوماتیک و هشدار باز بودن درب‌ها فقط بخشی از این تجهیزات محسوب می‌شوند. از سایر سامانه‌های کمکی خودرو می‌توان به رادار هشدار ترافیک عبوری در عقب (RCTA)، رادار هشدار برخورد از عقب (RCW)، سیستم‌های هشدار خروج از خط (LDW) و رانندگی ناپایدار (UDW) اشاره کرد.

ام‌ جی ۴ الکتریکی همچنین از سامانه کمکی حرکت بین خطوط (LKA)، رادار حرکت بین خطوط اضطراری (ELK)، رادار کمکی تغییر خطوط (LCA)، رادار ترافیک عبوری (TJA)، رادار کمکی سرعت (SAS) و رادار هشدار نقاط کور (BSM) نیز بهره می‌برد.

در نهایت باید به این نکته هم اشاره کرد که ام‌ جی ۴ الکتریکی علاوه بر چین و اروپا، در بازارهای دیگری از جمله استرالیا، تایلند، اندونزی، سنگاپور، فیلیپین و مالزی نیز عرضه می‌شود. ام‌ جی ۴ الکتریکی همچنین در سال ۲۰۲۳، دومین خودروی الکتریکی پرفروش در بازار بریتانیا بود و تنها تسلا مدلY توانسته بود عملکرد تجاری بهتری از این خودرو داشته باشد. با صادرات ۱۳۸ هزار و ۷۳۶ دستگاه، ام‌جی۴ الکتریکی همچنین پرتیراژترین خودروی الکتریکی صادراتی از چین در سال ۲۰۲۳ بوده است.

 

نظر دهید


در همین زمینه