شبکه‌های اجتماعی

لادا وستا پرفروش‌ترین خودرو بازار روسیه شد
Automobile Farsi - Lada Vesta

صادرات آتوواز به 17 کشور جهان

 

 

 همواره خودروسازان با تعریف استراتژی مشخص سعی دارند بازار داخلی خود را اقناع کرده و برای رشد و توسعه به بازارهای خارجی نیز نگاه می‌کنند. در این راستا آتوواز نمونه مشخصی از این مسئله است. این شرکت با تسخیر بازار روسیه و اقناع مردم روسیه برای استفاده از خودرو روسی به دور از هرگونه انحصار طلبی و با رقابت واقعی با برندهای خارجی در روسیه توانسته پرفروش‌ترین خودرو روسیه را از آن خود کند. همچنین این شرکت با مشخص کردند ضریب نفوذ صادرات خود و با توجه به شرایط سیاسی ایجاد شده از سوی دولت، کشورهای اتحادیه جماهیر شوروی را به عنوان مقصد اول صادرات انتخاب کرده و پس از آن به دنبال کشورهایی است که روسیه در آن توان رقابت دارد.

 

این درحالی است که بعد از برجام در سال 1397 نیز احتمال حضور لادا در بازار ایران قوت گرفته بود، حال به نظر می‌‌رسد با توجه به اخباری که از وین مخابره شد مبنی بر لغو تحریم خودروسازی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به منظور راستی آزمایی در روند جدید برجام امکان حضور خودروساز بزرگ روسی نیز در کشور فراهم است و احتمال حضور لادا در ایران بسیار بالا خواهد بود

 

نگاهی به بازار روسیه

آتوواز طبق سنت یکی از اولین شرکت‌هایی است که نتایج فعالیت سالیانه خود را منتشر می‌کند. جالب است بدانیم بازار روسیه در سال گذشته میلادی 5  درصد رشد داشته و در سال 2021 در این کشور 1 میلیون و 680 هزار دستگاه خودرو جدید به فروش رسیده است. در این سال آتوواز یا همان لادا با 2 درصد رشد فروش 350714 دستگاه خودرو به فروش رسانده است.

 

شاخص کلی اما نشان از آن دارد که برای بازار روسیه تقاضا برای خرید لادا کاهش یافته و قدرت نفوذ این برند از 21.5 درصد در سال قبل به 20.9 درصد رسیده است. بر طبق گزارش لادا 18 درصد از فروش این شرکت به صورت فروش مستقیم نمایشگاهی بوده و البته سهم خرید دولت از این شرکت نیز ارائه نشده است. لادا در سال 2021 با افتتاح 7 نمایندگی جدید تعداد نمایندگی‌های خود را به 304 نمایندگی رسانده و شبکه فروش خود را گسترش داده است.

 

پر فروش بازار روسیه

اگر در دو سال گذشته گرانتا پرفروش‌ترین خودرو لادا بوده است اما این وستا است که رکورد بیشترین فروش لادا را در سال 2021 از آن خود کرده است. دلیل اصلی این موضوع کاهش تولید گرانتا در نیمه دوم سال 2021 به دلیل کمبود قطعات تراشه‌های الکتریکی مربوط به ABS خودرو برای این مدل است. بنابراین تولید آن کاهش یافته و در نتیجه فروش آن نیز افت کرده است اما این مشکل برای وستا وجود نداشت و با اقبال بیشتری مواجه شد. وستا 6 درصد بیشتر از 2020 یعنی 113698 دستگاه فروخته شد و این سهم 6.8 درصدی از کل بازار روسیه را نشان می‌دهد. جالب است که 48 درصد از خودروهای فروخته شده از نوع استیشن واگن بوده است. همچنین 2919 دستگاه سدان متان فروخته شده که البته 65 درصد بیشتر از سال قبل از آن است.

 

لادا گرانتا در سال گذشته 111430 دستگاه فروش رفته که افت 12 درصدی داشته و جایگاه دوم قرار گرفته است و جایگاه سوم نیز با فروش 50114 دستگاه یعنی افزایش 2.5 درصدی به لادا لارگوس رسیده است. لادا نیوا لجند 25827 دستگاه، نیوا تراول 25415 دستگاه و لادا ایکس‌ری 22107 دستگاه به فروش رفته اند.

 

صادرات آتوواز در سال 2021

لادا به طور رسمی در 17 کشور دنیا نمایندگی دارد که 80 فروشنده مستقل در آن‌ها فعالیت دارند. علاوه بر حوزه کشورهای CIS و مشترک المنافع که شامل جمهوری‌های اتحادیه جماهیر شوروی می‌شود، لادا به کشورهای مغولستان، بوسنی، مصر، اردن و بولیوی نیز صادارات دارد. مجموع فروش این شرکت در خارج از روسیه به 35.800 دستگاه رسیده است. لادا همچنین مونتاژ محصولات خود را در قزاقستان و ازبکستان را نیز راه اندازی کرده و لادا وستا در بلاروس، نیوا لجند در آذربایجان به پرفروش‌های مطلق بازار تبدیل شده‌اند. این شرکت 610 دستگاه خودرو را هم به بولیوی فرستاده است.

 

مدیران آتوواز انتظار دارند در سال 2022 1.75 میلیون خودرو تولید کرده و سهم خود را در بازار افزایش دهد اما قصد دارند با تقویت دیگر برندها سهم لادا در حد فعلی نگه داشته و به تقویت دیگر برندها بپردازند.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه