شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سراتو GT لاین
در پنجمین نمایشگاه خودرو تهران

شرکت کوشاخودرو در دور جدید واردات با عرضه و ارائه خدمات برای محصولات کیا، نمایندگی این برند کره‌ای را بر عهده داشت. کوشاخودرو در شوروم مرکزی خود، نسخه‌ای ۱.۶ لیتری از کیا سراتو که تجهیزات و آپشن‌های محدودی داشت را به نمایش گذاشته بود و تصور می‌شد که این نسخه قرار است در بازار داخل عرضه شود. اکنون اما در پنجمین نمایشگاه خودرو تهران، آن‌ها نسخه ۲ لیتری این محصول در تیپ GT Line را رونمایی کرده‌اند که هم سطح آپشن بهتر و بیشتری دارد، هم از نمای بیرونی جذاب و اسپرت‌تری بهره می‌برد و البته مجهز به پیشرانه‌ای قوی‌تر هم خواهد بود. این نسخه قرار است در سامانه فروش خودروها، جایگزین نسخه ۱.۶ لیتری شود.

 

به عنوان محصولی که از سال ۲۰۰۳ حضوری مستمر و پررنگ در بخش خودروهای سگمنت سی داشته، کیا سراتو قطعا یکی از قدیمی‌ترین محصولات بازار محسوب می‌شود. با این حال، نسل چهارم این خودرو که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۸ معرفی شد، همچنان طراحی جذاب و چشم‌نوازی دارد. تغییرات اعمال‌شده روی این نسخه، یکی از پرفروش‌ترین محصولات کیا را به چیزی بیشتر از یک خودروی کوچک عادی تبدیل کرده است. مصرف سوخت بهینه، سواری نرم و راحت‌تر و گستره‌ای از فناوری‌های مفید و پیشرفته از برتری‌های نسل چهارم کیا سراتو عنوان شده‌اند.

 

همان‌طور که گفته شد، نسخه‌ای که کوشاخودرو برای بازار ایران در نظر دارد مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی است که می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۱۹۶ نیوتن‌متر تولید کند. وطیفه توزیع قدرت به محور جلو را یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک بر عهده خواهد داشت. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب، محور پیچشی است.

 

طول و فاصله بین محورهای کیا سراتو که به ترتیب ۴۶۴۰ میلی‌متر و ۲۷۰۰ میلی‌متر است، از سدانی جادار و نسبتا بزرگ خبر می‌دهد. عرض و ارتفاع آن هم ۱۸۰۰ میلی‌متر و ۱۴۵۰ میلی‌متر است. صندوق عقب نیز از فضای ۵۰۲ لیتری بهره می‌برد. همچنین، حجم مخزن سوخت آن ۵۰ لیتر اعلام شده است.

 

چراغ‌های جلوی کیا سراتو از نوع LED هالوژن پروژکتوری هستند و سایر چراغ‌ها از جمله چراغ روشنایی روز، چراغ‌های عقب که شکلی یک‌پارچه دارند و مه‌شکن چراغ جلو و مه‌شکن عقب نیز از فناوری LED بهره می‌برند. جلوپنجره کرومی، بال عقب و خط تزیینی روی بدنه با حالت کروم Betline منجر به تقویت حس اسپرت و ظاهر جذاب خودرو شده‌اند. از سایر ویژگی‌های طراحی بیرونی کیا سراتو می‌توان به آینه‌های جانبی برقی، شیشه‌های دفع‌‌کننده اشعه UV، سانروف برقی، محافظ جلوگیری از پاشش گل، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی و آینه‌های جانبی جمع‌شونده برقی اشاره کرد.

 

در فضای داخلی کیا سراتو، فرمان تلسکوپی برقی قابل‌تنظیم از نوع MDPS، نمایشگر ۸ اینچی سیستم صوتی و صفحه کیلومتر با نمایشگر ۴.۲ اینچی دیده می‌شوند. سیستم صوتی و سرگرمی خودرو مجهز به اتصالات USB و بلوتوث است و همچنین، از Apple CarPlay و Android Auto هم پشتیبانی می‌کند. سیستم تهویه مطبوع دستی، کامپیوتر سفری، شیشه‌های جانبی دودی، قابلیت تشخیص دستورات صوتی، دریچه هوای تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب و فناوری اتولایت که بر اساس شرایط میزان نور چراغ‌های جلو را تنظیم می‌کند از سایر ویژگی‌ها و فناوری‌های اتاقک کیا سراتو هستند. البته موارد دیگری مثل شیشه بالابرهای جانبی برقی، استارت دکمه‌ای موتور، اهرم تعویض دنده با روکش چرمی، روکش آلومینیومی پدال‌ها، کنسول و جای نگه‌دارنده لیوان برای صندلی وسط عقب، فندک سیگار به همراه جاسیگاری و دکمه‌های کنترل روی کنسول وسط هم دیده می‌شوند. همچنین، امکان خم کردن صندلی‌های عقب با نسبت ۶۰:۴۰ وجود دارد. یک چرخ زاپاس منطبق با سایز تایر خودرو نیز ارائه می‌شود.

 

کیا سراتو در بحث تجهیزات ایمنی تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسد. علاوه بر کروز کنترل اتوماتیک و دوربین دید عقب، موارد دیگری هم مثل ترمز ضدقفل (ABS)، سامانه پایداری الکترونیکی (ESP) و سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها (TPMS) وجود دارند. این محصول از سیستم کمکی پارک خودرو (سنسور جلو و عقب)، سیستم ورود بدون کلید، قفل ضدسرقت ایموبلایزر و قفل و مهارکننده صندلی کودک (ایزوفیکس) بهره می‌برد.

نظر دهید


در همین زمینه