شبکه‌های اجتماعی

مینی‌ون خاطره انگیز فولکس‌واگن برقی شد
Automobile Farsi - VW ID Buzz

ID Buzz پاییز امسال عرضه می‌شود

 

 

شش سال پیش پروژه تولید مینی‌ون برقی به سبک فولکس‌واگن‌های قدیمی همزمان با رونمایی خودرو Budd-e اعلام شد و قرار بود اولین خودروی برقی روی پلت‌فرم MEB باشد. در سال 2017 مینی‌ون مفهومی ID Buzz به عنوان خودروی مفهومی برقی معرفی شد و حالا پس از 5 سال نسخه تجاری آن آماده عرضه شده است.


کلمه Buzz در واقع اشاره نامحسوسی به فعل یک انگلیسی به معنی وزوز کردن است و اشاره دیگری به کلمه Bus به معنی اتوبوس دارد که نشان دهنده برقی و خاطره‌انگیزی این اتومبیل دارند. این مینی‌ون الکتریکی طراحی جلوی و دو رنگ بودن را از خودروی مفهومی به ارث برده است. با این حال، طرح داخلی اتومبیل به روشی مدرن اصلاح شده و مهم‌ترین نکته آن محل قرارگیری صندلی‌های جلو است که دیگر روی محور جلو قرار نداشته و در فاصله دو محور نصب شده است. بنابراین این موضوع تاحدی روی دید راننده و همچنین تعداد نقاط کور تاثیر  داشته و به جای دو ستون، چهار ستون در دید راننده است. همچنین با طراحی دقیقی که انجام شده است ضریب آیرودینامیکی ID Buzz به 0.285 رسیده که قابل قبول است. 


فاصله دو محور فولکس‌واگن ID Buzz برای این نسخه 2988 میلی‌متر در نظر گرفته شده که مشابه سری T6.1 Caravelle است و نسبت به سری T7 نیز که فاصله دو محور 3124 میلی‌متر است، کوچک‌تر است. طول آن نیز 4712 میلی‌متر بوده که در مقایسه با دو سری بنزینی که به ترتیب طولی معادل 4892 و 4973 میلی‌متر دارند، کوچک‌تر است. عرض ID Buzz، 1937 میلی‌متر بوده و ارتفاع آن نیز 1985 میلی‌متر است. همچنین خریداران این مینی‌ون می‌توانند چرخ‌هایی با قطر 18 تا 21 اینچ انتخاب کنند. 


سری T6 و T7 هر دو سه ردیفه بوده اما ID Buzz کاملا پنج نفره است. هرچند به نظر می‌رسد فضای کافی برای ردیف سوم وجود دارد اما آن را برای فضای بار در نظر گرفته‌اند. حجم فضای بار در این مینی‌ون 1211 لیتر بوده که با تا کردن صندلی‌های ردیف دوم این فضا به 2205 میلی‌متر افزایش می‌یابد، همچنین برای سرنشینان ردیف دوم میزهای تاشو قابل سفارش است. 


داشبورد جلوی اتومبیل مطابق الگو‌های مشابه سایر مدل‌های سری ID فولکس‌واگن طراحی و ساخته شده است. کمترین تعداد کلیدهای فیزیکی برای این مینی‌ون در نظر گرفته شده که برای کنترل تهویه مطبوع اتومبیل از آن استفاده شده و همچنین سیستم رسانه‌ای 12 اینچی با قابلیت به‌روزسانی سیستم نرم افزاری CAR2X برای تبادل اطلاعات با سایر خودروها و همچنین  زیرساخت‌های جاده‌ای نیز در این اتومبیل دیده شده است. جنس صندلی‌ها از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی بوده و چرم در آن به کار نرفته است. 


از امکانات ID Buzz می‌توان به قابلیت انتخاب 30 رنگ برای تریم داخلی گفت و ادامه داد که صندلی‌های جلو این اتومبیل برقی بوده و از سیستم ترمز خودکار و سیستم حفظ خطوط در نسخه پایه بهره می‌برد و کروز کنترل تطبیقی به عنوان آپشن سفارشی در نظر گرفته شده است. 


از نظر فنی ID Buzz برای پلت‌فرم MEB معمولی به حساب آمده و دیفرانسیل عقب است. پیشرانه این اتومبیل 204 اسب‌بخار قدرت داشته و گشتاور آن نیز 310 نیوتن‌متر است. باتری این اتومبیل 82 کیلووات ساعت ظرفیت داشته و شارژرهای AC 11 کیلووات و DC 170 کیلووات است. همچنین این قابلیت برای ID Buzz وجود دارد که برای شارژ کردن آن از برق خانه‌های مسکونی استفاده شود . قدرت پیمایش این مینی‌ون در یکبار شارژ نیز 400 تا 450 کیلومتر اعلام شده و حداکثر سرعت آن 145 کیلومتر در ساعت است. 


علاوه بر نسخه سواری ID Buzz نسخه کارگو یا حمل بار نیز دارد. ابعاد Buzz Cargo نسبت به نسخه سواری تغییری نداشته و محفظه بار آن به 3.9 متر مکعب می‌رسد که در .اقع دو پالت کف آن قرار می‌گیرد. گفتنی است با پرداخت هزینه اضافی امکان اضافه کردن ردیف سوم برای ID Buzz فراهم شده و همچنین پیش‌بینی می‌شود در آینده برای نسخه چهارچرخ محرک و باتری کششی 111 کیلووات ساعتی و نسخه کشیده‌تر این اتومبیل ارائه شود


خط تولید فولکس‌واگن ID Buzz در هانوفر آلمان است جایی که مدل‌های تجاری با پیشرانه‌های درون‌سوز تولید می‌شوند. به نظر می‌رسد تولید این اتومبیل تا قبل از شروع نیمه دوم سال 2022 آغاز شده و فروش آن برای پاییز برنامه‌ریزی شده است. قیمت این فولکس‌واگن 55 هزار یورو بوده و قیمت نسخه کارگو آن نیز 48 هزار یورو تخمین زده شده است. فولکس‌واگن قطعا برای ارائه این اتومبیل در بازار ایالات متحده نیز برنامه‌ویژه‌ای خواهد داشت.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه