شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سئات ایبیزا 2022
پر فروش‌ترین محصول سئات


نزدیک به دو ماه از خبر قطعی آزادسازی واردات می‌گذرد و طی این مدت؛ اسامی، خبرها و بیلبورد‌های متعددی از گزینه‌های احتمالی و نهایی شده دیده‌ و شنیده‌ایم. طبق اخبار اختصاصی اتومبیل فارسی، یکی از شرکت‌های قدیمی فعال در حوزه واردات خودرو، با برند سئات اسپانیا به توافق رسیده تا محصولات این شرکت را در ایران عرضه کند. به احتمال زیاد اولین مدلی که از این خودروساز به خیابان‌های ایران خواهد رسید، هاچ‌بک جذاب ایبیزا خواهد بود. لازم است بدانید که ایبیزا پرفروش‌ترین مدل سئات به حساب می‌آید.



آشنایی با برند سئات 
سئات ( مخفف Sociedad Española de Automóviles de Turismo به معنی انجمن خودروهای توریزمو اسپانیا )شرکتی اسپانیایی است که سال 1950 توسط انیستیتو ملی صنعت اسپانیا و مشارکت فیات تاسیس شد. مشارکت فیات تا اوایل دهه 80 ادامه داشت و سپس به پایان رسید تا فولکس واگن از سال 1982 مالکیت این خودروساز را بر عهده بگیرد. ایبیزا جزیره‌ای در جنوب شرقی اسپانیا است که در دریای مدیترانه قرار گرفته و از نظر زیبایی و جاذبه توریستی در رتبه بسیار بالایی قرار دارد. این جزیره جذاب به سواحل دیدنی خود مشهور شده و سالانه توریست‌های بسیاری برای دیدن غروب خورشید ساحل سس واریادس به این جزیره سفر می‌کنند. ایبیزا تنها مدل این شرکت نیست که نام خود را از شهر‌های اسپانیا به عاریه گرفته، مالاگا و کوردوبا دو مدل دیگر از این شرکت هستند که با همین استراتژی نامگذاری شدند.



تاریخچه سئات ایبیزا
ایبیزا در کلاس B یا سوپرمینی‌ها قرار دارد و اولین نسل آن در سال 1984 با کد 021A و بر پایه فیات ریتمو و سئات روندا در نمایشگاه خودرو پاریس معرفی شد. سئات برای تولید این خودرو با شرکت‌های ایتال‌دیزاین، کارمن و پورشه مشارکت داشت. طراحی این خودرو بر عهده جورجتو جوجیارو بود و بخش‌های صنعتی سازی آن را کارمن انجام داد. پیشرانه و گیربکس این نسل از ایبیزا توسط پورشه تولید شد و تنها گزینه 903 سی‌سی 4 سیلندر آن که 45 اسب‌بخار قدرت و 56 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد متعلق به فیات بود. این نسل در سال 1993 از خط تولید خارج شد.


نسل دوم این خودرو با کد 6K در سال 1993 معرفی و تا 2002 تولید شد. این مدل اولین نسل از ایبیزا بود که تحت مالکیت فولکس‌واگن تولید و از پلتفرم A03 این شرکت که پولو نیز بر روی آن تولید شده بود استفاده می‌کرد. طراحی این نسل نیز بر عهده جورجتو جوجیارو و ایتال دیزاین بود. سال 1996 این نمونه فیس لیفت و پیشرانه جدیدی به آن اضافه شد. برای دومین بار، سال 1999 این مدل فیس لیفت و در کنار طراحی خارجی، کابین نیز تغییر کرد. از این نسل 1 میلیون و 522 هزار و 607 دستگاه فروخته شد که به آن لقب محبوب‌ترین سوپرمینی اروپا را اهدا کردند.



نسل سوم با کد 6L از سال 2002 تا 2008 بر روی خط تولید قرار داشت. طراحی این نسل بر عهده والتر داسیلوا (طراح آئودی R8، فولکس واگن شیروکو، لامبورگینی اگویستا و..) بود تا چهره‌ای اسپرت‌تر و جوان پسندتر داشته باشد. این خودرو نسبت به دو نمونه قبلی بزرگتر و جاداتر با سطح تریم بالاتر بود و همین موضوع باعث شد که این نمونه به عنوان بهترین سوپر مینی سال 2003 و سه سال بعد شناخته شود. سال 2006 این نمونه نیز فیس لیفت شد و پیشرانه‌های مختلف با قدرت‌های بیشتر بر روی آن نصب کردند.



نسل چهارم با کد 6J طی سال‌های 2008 تا 2017 با طراحی لوک دانکروولک ( طراح لامبورگینی دیابلو VT 6.0، لامبورگینی گالاردو، لامبورگینی مورسیه لاگو و.. ) تولید شد. سال 2009 بر پایه این نسل، نسخه 25 سالگی ایبیزا را تولید کردند. سال 2012 اولین و سال 2015 دومین فیس‌لیفت بر روی این نسل صورت گرفت. این خودرو در تست یورو انکپ سال 2008 و 2011 توانست 5 ستاره ایمنی را دریافت کند.



نسل پنجم آماده ورود به ایران
نسل پنجم با کد 6F در سال 2017 و در نمایشگاه ژنو همان سال رونمایی و معرفی شد. ایبیزا 6F بر پایه پلتفرم MQB A0 فولکس واگن و پیش از اینکه نسل ششم پولو و یا نسل دوم A1 بر روی آن سوار شود، توسعه پیدا کرد. این نسل را خولیو لوزانو طراحی کرده و نسبت به نسل قبلی 7 میلی‌متر کشیده‌تر، 87 میلی‌متر عریض‌تر و در بخش فاصله بین دو محور 95 میلی‌متر افزایش داشته است.

 

سال 2021 پس از 4 سال ایبیزا فیس لیفت شد اما بیشتر ارکان اصلی خود را حفظ کرد. تغییراتی که در نمای رو به روی این هاچ‌بک جذاب صورت گرفت، شامل چراغ‌های جدید LED زاویه دار که در نمونه‌های پایه نیز به صورت استاندارد نصب می‌شود همراه با دیلایت‌ که دور تا دور آن را احاطه کرده و مش جلوپنجره (تریم اکسلنس تزئینات کرومی دارد ) می‌شود. سه طرح رینگ جدید به این نمونه اضافه شده که دو طرح آن بر روی رینگ 17 اینچ و یک طرح آن بر روی سایز 18 قرار می‌گیرد. دو رنگ بدنه Asphalt Blue و Sapphire Blue نیز به پالت رنگی اضافه شده است.

 


داخل کابین، طراحی ساده و ارگونومی ایبیزا به شدت جلب توجه می‌کند. صفحه نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی نسبت به گذشته تغییر سایز پیدا کرده و به صورت استاندارد تبدیل به 8.2 اینچ شده که در تریم‌های بالاتر 10.2 همراه با SEAT Connect عرضه می‌شود. نمایشگر پشت فرمان به صورت استاندارد در تمامی تریم‌ها 10.2 اینچ است. کابین در نسخه فیس لیفت با کیفیت‌تر شده و به طور مثال برای فرمان از جنس چرم ناپا ( در تریم اکسلنس و FR) و بالای جلو داشبورد از جنس پلاستیک نرم استفاده کرده‌اند. جنس و طرح صندلی‌ها نیز بسته به تریم انتخابی متفاوت و با کیفیت‌تر از نسخه قبل فیس لیفت خواهد بود. مانند بیشتر مدل‌های پرمیوم، کابین دارای نورپردازی محیطی LED است که محیط را دنج و گرم نشان می‌دهد.



قوای محرکه ایبیزا نسل پنجم طیف گسترده‌ای دارد که بنا به تریم، انتخاب آنها محدود خواهد شد. به صورت کلی پیشرانه‌های ایبیزا شامل 3 سیلندر 1 لیتر MPI با خروجی 80 اسب‌بخار و 93 نیوتن‌متر گشتاور، 3 سیلندر 1 لیتر Eco TSI با خروجی 95 اسب‌بخار و 175 نیوتن‌متر گشتاور، 3 سیلندر 1 لیتر TGI با خروجی 90 اسب‌بخار و 160 نیوتن‌متر گشتاور، 3 سیلندر 1 لیتر Eco TSI با خروجی 110 اسب‌بخار و 200 نیوتن‌متر گشتاور و 4 سیلندر 1.5 لیتر Eco TSI با خروجی 150 اسب‌بخار و 250 نیوتن‌متر گشتاور می‌شود. پیشرانه قدرتمند‌تر تنها بر روی تریم FR عرضه خواهد شد. پیشرانه‌های مذکور از طریق گیربکس 5 یا 6 سرعته دستی و 7 سرعته دو کلاچه اتوماتیک این میزان نیرو و قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.



ایبیزا در چهار تریم رفرنس، استایل، اکسلنس و FR عرضه می‌شود که رفرنس تریم پایه و FR بالاترین سطح تجهیزاتی این هاچ‌بک اسپانیی را تشکیل می‌دهند. برخی امکانات تریم FR شامل سیستم صوتی Beats، رینگ 18 اینچ آلومینیومی با کلیپر ترمز قرمز، سئات کانکت با قابلیت نویگیشن آنلاین و اپل موزیک، رادار بین خطوط، نقطه کور، رادار تابلو خوان، مجموعه‌ای از دستیارهای راننده، دوربین عقب، سانروف پانوراما، کروز کنترل و....می‌شود. این نسل نیز مانند 6J در تست سال 2017 و 2018 یورو انکپ، 5 ستاره ایمنی دریافت کرد.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه