شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - فونیکس آریزو 8
سدان بزرگ چری آماده ورود به ایران

مدیران خودرو به زودی سدان بزرگ خود را در بازار ایران معرفی می‌کند و حال پیش از رونمایی رسمی، این خودرو بدون پوشش استتاری در پارکینگ این شرکت دیده شده است. این خودرو که با برند فونیکس در بازار ایران عرضه می‌شود، به پیشرانه 2.0 لیتری TGDI مجهز خواهد بود.


چری چند پیش این نسخه از فونیکس آریزو 8 را در بازار چین معرفی که که تفاوت‌های جزئی با نمونه 1.6 لیتری دارد. هر چند طراحی کلی آریزو 8 با موتور 2 لیتری تغییر چندانی نداشته، اما طراحی جلوپنجره و جزئیاتی در بدنه آن نسبت به نمونه 1.6 لیتری متفاوت است. با این حال، مهم‌ترین تفاوت آریزو 8 جدید با نمونه قبلی، پیشرانه 2.0 لیتری آن است با فونیکس تیگو 8 پرومکس یکسان است و توان تولید 251 اسب بخار قدرت را دارد.


فونیکس آریزو 8 در حالی پا به بازار ایران می‌گذارد که مدت‌هاست خودرویی در این بخش از بازار چه به صورت مونتاژی و چه به صورت وارداتی عرضه نشده است. با این حال با شروع واردت خودرو، رقبای زیادی پبش روی آن قرار خواهند گرفت.طراحی کلی فونیکس آریزو 8 مانند دیگر سدان‌های جهانی با یک جهش ژنتیکی همراه است. با کاهش تقاضا برای سدان‌ها در بازار جهانی، این خودروها فرمی متفاوت به گرفتند و ستون C آن‌ها با زاویه و شیب بیشتری طراحی شد تا به خودروهای کوپه و فست بک شبیه‌تر باشند. این ترند که از حدود شش سال پیش شکل گرفته است، حالا در فونیکس آریزو 8 نیز به وضوح دیده می‌شود. طراحی رینگ‌های در چری آریزو 8 اسپرت تغییر کرده و به جای تزیینات کرومی در بخش‌های مختلف بدنه، از تزیینات مشکی پیانویی استفاده شده است.

 


فونیکس آریزو 8 را به نوعی می‌توان جانشینی برای چری Easter دانست که از سال 2004 تا 2016 در دو نسل به بازار عرضه شده و پس از آن چری در این بخش از بازار محصولی نداشت. چری بعد از شش سال وقفه بین عرضه این دو سدان کلاس D، بک تحول جدی در استایل این خودرو ایجاد کرده و زاویه زیاد ستون D است که آن را سدان‌های کوپه استایل نزدیک می‌کند. چری در آریزو 8 از خط بدنه کشیده استفاده کرده احساس قدرت را در بیننده ایجاد می‌کند.


فونیکس هنوز جزئیات زیادی از ویژگی‌های آریزو 8 منتشر نکرده است، اما نوشته 390T پشت خودرو نشان می‌دهد آریزو 8 با یک پیشرانه 2 لیتری توربو با سیستم پاشش مستقیم سوخت در ایران عرضه خواهد شد که توان تولید 251 اسب بخار را دارد. این پیشرانه که در فونیکس تیگو 8 پرومکس نیز به کار گرفته شده، 390 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه با یک جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه تر همراه شده است و نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.


فونیکس آریزو 8 از نظر جایگاه در رده‌ای بالاتر از آریزو 6 GT قرار می‌گیرد و احتمالا در محدود قیمتی 2 تا 2.2 میلیارد تومان به بازار عرضه خواهد شد. مدیران خودرو جدی ترین رقیب این خودرو را هونگچی H5 می‌داند که به صورت وارداتی توسط BMکارز در ایران عرضه می‌شود. با این حال حدود 20 سانتی‌متری طول این خودرو با هونگچی، آن را از نظر ابعاد و اندازبین این خودرو و خودروهایی مانند هیوندای الانترا و نیسان سیلفی قرار می‌دهد.

نظر دهید


در همین زمینه