شبکه‌های اجتماعی

فردا SX5 کراس‌اوور جدید بازار ایران را بهتر بشناسید + زمان عرضه به بازار
اتومبیل فارسی - فردا SX5

دومین محصول خودروسازی فردا

 

 

اواخر بهمن ماه سال 1398 بود که صفحه رسمی خودروسازی فردا در شبکه اجتماعی اینستاگرام، محصول جدید این شرکت را به صورت رسمی و البته مجازی معرفی کرد. فردا SX6 که یک کراس‌اوور 7 سرنشین به عنوان اولین محصول این خودروساز معرفی و یک هفته پس از آن نیز در اوایل اسفند ماه 1398 شرایط فروش با تحویل فوری 10 روزه این محصول اعلام شد. در آن زمان و در اولین طرح فروش اعلام شده، قیمت فردا SX6 با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و دیگر هزینه‌های شماره گذاری حدود 380.000.000 تومان از سوی خودروسازی فردا تعیین شد. همچنین این شرکت در نیمه دوم خرداد ماه 99 نیز اعلام کرد که نخستین سری از فردا SX6 پس از گذراندن مراحل دریافت پلاک، تحویل خریداران شد و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته سایر تعهدات مربوط به SX6 نیز به زودی به دست مصرف کننده خواهد رسید. این خبر در شرایطی منتشر شد که قرار بود فردا SX6 در اسفند ماه 98 به صورت تحویل فوری 10 روزه به فروش برسد.

 

    بخوانید > هرآنچه باید در مورد فردا SX6 بدانید    

 

حال با گذشت نزدیک به 10 ماه از زمان معرفی و اعلام شرایط فروش فردا SX6، این خودروسازی کراس‌اوور دیگری را آماده عرضه به بازار کرده است. بر اساس شنیده‌‌ها احتمالا طرح پیش فروش فردا SX5 به عنوان دومین محصول خودروسازی فردا از هفته آینده آغاز خواهد شد. فردا SX5 به دلیل ابعاد کوچک‌تر و متناسب‌تری که نسبت به فردا SX6 می‌تواند مشتری‌های بیش‌تری را به سمت خود جلب کند. ظاهرا فردا SX6 که در سگمنتی بین کراس‌اوورها و MPVها قرار میگرفت، مهم‌ترین عاملی بود که این خودرو نتواند در بازار ایران با استقبال مواجه شود. با این حال به نظر می‌رسد فردا SX5 با عنوان یک کراس‌اوور کوچک با چنین مساله‌ای مواجه نباشد.

 

 فردا SX5 یک کراس‌اوور متوسط است که به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با توانایی تولید 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. این پیشرانه که با کد ۴A92 شناسایی می‌شود متعلق به میتسوبیشی است و در خودروهای دیگری چون میتسوبیشی لنسر 2013، برلیانس V5 2012 و زوتی Z300 2012 نیز استفاده شده است. این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و سامانه زمانبندی هوشمند سوپاپ‌ها است و در فردا SX5 با جعبه‌دنده CVT همراه شده است. مانند بیش‌تر کراس‌اوورهای امروزی نیروی موتور فردا SX5 نیز به چرخ‌های جلو انتقال داده می‌شود و نمی‌توان برای استفاده در مسیرهای بیرون جاده‌ای روی آن حساب کرد.

 

به طور رسمی، میزان مصرف سوخت این مجموعه در سیکل ترکیبی حدود 7.3 لیتر به ازای هر 100 کیلمتر پیمایش اعلام شده است. بر اساس اعدادی که در کاتالوگ‌های چینی فردا SX5 منتشر شده، این خودرو می‌تواند به بیشینه سرعت 160 کیلومتر بر ساعت برسد. با توجه به جرم 1350 کیلوگرمی فردا SX5 و استفاده از رینگ‌های 17 اینچی، نمی‌توان با پیشرانه  و جعبه‌دنده اعلام شده حداقل روی کاغذ شتاب و کشش بالایی را برای SX5 متصور شد. اما اظهار نظر دقیق‌تر در این مورد را باید به آزمایش‌های میدانی فردا SX5 موکول کرد.

در بخش ایمنی، فردا SX5 به سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی ترمز، سنسور پارک عقب به همراه دوربین، کیسه هوای ایمنی سرنشینان جلو و سیستم کمکی حرکت در سربالایی مجهز شده است.

 

در نمای داخلی فردا SX5 شاهد چهره‌ای ساده اما مدرن هستیم. استفاده از تزیینات پیانویی در کنار چرم‌دوزی ها و نمایشگری که به سبک خودروهای امروزی از قسمت بالایی داشبورد قرار گرفته، فضایی قابل قبول ایجاد کرده است. بر خلاف بسیاری از خودروهای امروزی در فردا SX5 شاهد استفاده از مانیتور به جای نشانگرهای پشت فرمان نیستیم و این می‌تواند برای کسانی که طراحی سنتی خودروها را می‌پسندند، یک مزیت به شمار رود. سانروف برقی، کروز کنترل، سیستم چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر لمسی 8 اینچی و درگاه USB و بلوتوث، دکمه‌های روی فرمان، حالت رانندگی اسپرت/برفی، فرمان برقی، سیستم تهویه مطبوع خودکار، چراغ‌ راهنمای تعویض خطوط، سامانه نمایش فشار باد تایرها، کامپیوتر سفری، چراغ‌های روشنایی در روز، چراغ‌های LED جلو و عقب و آینه‌های جانبی برقی را نیز باید از مهم‌ترین تجهیزات و امکانات رفاهی فردا SX5 به شمار آورد. فردا SX5 فضای بار 515 لیتری دارد که با اکان تا شدن صندلی‌های ردیف عقب، این فضا افزایش می‌یابد.

خودروسازی فردا هنوز به طور رسمی اطلاعات بیش‌تری را در مورد این کراس‌اوور جدید خود اعلام نکرده است، اما قصد در 29 آذر ماه شرایط فروش SX5 و همچنین قیمت دقیق آن اعلام کند. فردا SX5 هر چند با تیراژی محدودتر نسبت به رقبای خود عرضه می‌شود، اما می‌تواند به عنوان یک گزینه متفاوت برای کسانی که قصد دارد لیفان X70 یا ام وی ام X33S اتوماتیک خریداری کنند، مطرح شود. 

 

 کاتالوگ رسمی فردا SX5

AutomobileFa Farda SX5 Catalog

نظر دهید