اتومبیل فارسی - بوگاتی توربیون
مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی ۱۷۷۵ اسب بخاری

مقابله بوگاتی با موج خودروهای دو نفره‌ الکتریکی و احتراقی که تاج عملکرد شیرون را ربوده‌اند، از اینجا آغاز شده است. محصول جدید برند یعنی بوگاتی توربیون سبک‌تر، قوی‌تر و بسیار سریع‌تر از ابرخودرویی است که جایگزین آن می‌شود و همچنین، دارای بهترین و باحال‌ترین پنل ابزاری است که احتمالا تا به حال دیده‌اید.

 

مشخصات و عملکرد فنی بوگاتی توربیون: نبوغ متخصصان ریماک

ما سراغ طراحی و جزییات خودرو نیز خواهیم رفت، اما ابتدا باید به پیشرانه و توانایی‌های آن بپردازیم. زیرا این موتوری است که شما می‌خواهید درباره آن بدانید و در عمل بشنوید. بوگاتی پیشرانه ۸ لیتری W16 که از سال ۲۰۰۴ در مدل‌های مختلف از جمله ویرون استفاده کرد را کنار گذاشته است. به جای آن، یک پیشرانه ۸.۳ لیتری تنفس‌طبیعی طراحی شده توسط Cosworth جایگزین شده است.


متخصصان خودروهای الکتریکی در شرکت ریماک که در سال ۲۰۲۱ کنترل بوگاتی را به دست گرفتند، مخالف توربیون تمام الکتریکی بودند، اما از دانش خود برای ایجاد یک سیستم هایبریدی با سه پیشرانه استفاده کردند که قدرت خروجی را بسیار بهبود می‌بخشد و مسافت قابل پیمایش تمام‌الکتریکی ۶۰ کیلومتر را ارائه می‌دهد.

پیشرانه V16 به تنهایی ۹۸۶ اسب بخار تولید می‌کند که هم‌اندازه پیشرانه W16 ویرون (۹۸۷ اسب بخار) است اما این کار را بدون کمک ۴ توربو انجام می‌دهد. آن چه که ۲۰ سال پیش کافی بوده اکنون ممعمولی به نظر می‌رسد و به همین خاطر، سیستم هایبریدی خودرو منجر به تقویت ۷۸۹ اسب بخاری قدرت خروجی می‌شود.

برخلاف بوگاتی‌های مدرن قبلی، بوگاتی توربیون می‌تواند واقعا صدای گوش‌نواز، جذاب و مهیجی تولید کند. خودروهای W16 قدیمی قدرتمند بودند، اما صدای زیادی نداشتند. پیشرانه V16 جدید صدایی مانند اره‌برقی تزریق شده با نیترو می‌سازد و قدرت خروجی ترکیبی آن به عدد دیوانه‌وار ۱۷۷۵ اسب بخار می‌رسد و اگرچه گشتاور آن به صورت رسمی اعلام نشده،‌ اما می‌توان انتظار یک عدد سنگین و خیره‌کننده دیگر از این بخش را هم داشت.

قدرت خروجی بوگاتی توربیون شاید تفاوت حقیقتا معناداری با یک شیرون عادی (۱۴۷۹ اسب بخار) یا شیرون سوپر اسپرت (۱۵۷۸ اسب بخار) نداشته باشد اما دیگر اعداد مربوط به عملکرد فنی خودرو نشان می‌دهند که بوگاتی واقعا یک قدم بزرگ برداشته و بازی را یک درجه جلو برده است.

 

سرعت و شتاب گیری بوگاتی توربیون: سریع‌تر از همیشه

طبق اطلاعات رسمی، بوگاتی توربیون ۰.۴ ثانیه سریع‌تر از شیرون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و این کار را در ۲ ثانیه انجام می‌دهد اما در آن لحظه، خودرو تازه در حال شروع به کار است. با رسیدن به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت که در «کم‌تر از ۱۰ ثانیه» انجام می‌شود (یا تقریبا به همان زمانی که یک شاسی‌بلند کوچک معمولی برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیاز دارد.) بوگاتی توربیون فاصله معنادار ۳ تا ۴ ثانیه‌ای با مدل پیشین خود ایجاد خواهد کرد.


و از آن لحظه به بعد،‌ همه‌چیز مسخره‌تر و دیوانه‌وارتر می‌شود! توربیون در «کمتر از ۲۵ ثانیه» به ۴۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و این در حالی است که شیرون به ۳۲.۶ ثانیه نیاز داشت تا به همان نقطه برسد و محصول رکوردشکن ریماک یعنی نورا (Nevera) نیز به ۲۱.۳ ثانیه نیاز دارد تا به این سرعت برسد.

سرعت نهایی پیش‌فرض بوگاتی توربیون، ۳۸۰ کیلومتر در ساعت است که با بیشینه سرعت شیرون نیز برابری می‌کند. اما در حالی که وارد کردن کلید سرعت دوم به مدل قدیمی محدود کننده را به ۴۲۰ کیلومتر در ساعت افزایش می‌داد، انجام همین کار در توربیون سرعت را به ۴۴۵ کیلومتر در ساعت می‌رساند.

 

فناوری ها و ویژگی های خاص بوگاتی توربیون: ملاقات ابرخودرو با دقت ساعت سازی

سرعت‌های خیره‌کننده بوگاتی توربیون در یک پنل ابزار جذاب و تماشایی نمایش داده می‌شود که شبیه چیزی است که توسط یک عاشق ساعت با علاقه به موتورسیکلت‌های اوایل دهه ۹۰ تصور شده و نام خودروی جدید بوگاتی را توضیح می‌دهد. توربیون دستگاهی است که در سال ۱۸۰۱ اختراع شد و هنوز هم به ساعت‌های بسیار گران قیمت اضافه می‌شود، از جمله ساعت اختیاری ۱۷۰ هزار دلاری در بنتلی بنتایگا تا دقت را افزایش دهد.

AutomobileFa Bugatti Tourbillon Gauge 14030401


به نظر نمی‌رسد که بوگاتی جدید واقعا دارای ساعت توربیون باشد، اما چیزی که مهم است، بیانیه‌ای است که این مدل درباره فناوری‌های ماندگار و بادوام ارائه می‌دهد. تقریبا هر خودروساز دیگری از جمله پورشه سوار بر موج پنل‌ها و داشبوردهای تمام‌دیجیتالی شده‌اند که حالا جذاب و مدرن به نظر می‌رسند اما تا ۳۰ سال آینده قطعا تاریخ‌گذشته و قدیمی خواهند بود و شاید حتی تا آن موقع کار هم نکنند. در مقابل، بوگاتی در حال تلاش برای تولید محصولی است که ماندگار و همیشگی و بدون تاریخ مصرف باشد.

دقیقا به همین دلیل است که پنل ابزار پنج صفحه‌ای بوگاتی توربیون که نقطه کانونی سرعت سنج-تاکو خود را در کنار یک صفحه قدرت نشان می‌دهد که خروجی‌های هر دو پیشرانه درون‌سوز و الکتریکی را به نمایش می‌گذارد، تقریبا تمام آنالوگ است. تنها تسلیم به عصر دیجیتال ما، یک نمایشگر کوچک سرعت در پایین صفحه‌بندی است.

 

فضای داخلی و کابین بوگاتی توربیون: صفحه مخفی و طراحی جذاب

دو ثانیه پس از زدن دنده عقب در جعبه‌دنده ۸ سرعته دو کلاچه، یک صفحه نمایش افقی از بالای داشبورد ظاهر می‌شود تا نشان دهد که پشت شما چه خبر است. همچنین، می‌توانید آن را به صورت مستقل فراخوانی کنید و در پنج ثانیه یک نمایشگر افقی معمولی با دسترسی کامل به Apple CarPlay دارید.

AutomobileFa Bugatti Tourbillon Hidden Screen 14030401


سایر عناصر کابین و فضای داخلی بوگاتی توربیون شبیه شیرون به نظر می‌رسد اما دارای برخی جزییات بسیار جالب است. یکی از آن‌ها دکمه‌ای است روی کنسول که برای روشن کردن توربیون استفاده می‌کنید که به خودروهای کلاسیک اوایل قرن بیستم شباهت دارد. کشیدن آن، پیشرانه V16 را روشن می‌کند. جعبه پدال قابل تنظیم الکتریکی (صندلی‌ها ثابت هستند.) یکی دیگر از نکات برجسته است، اما مشخصا جالب‌ترین ویژگی کابین، فرمان است.

AutomobileFa Bugatti Tourbillon Sterring Wheel 14030401

 
فرمان بوگاتی توربیون همانند فرمان شاسی‌بلند مفهومی Neue Klasse X اخیر ب‌ام‌و، دارای دو پره نصب‌شده در جهت‌های ساعتی ۶ و ۱۲ است. اما چیزی که واقعا آن را غیر معمول می‌کند، هاب ثابت و این واقعیت است که پره‌ها در پشت پنل ابزار نصب شده‌اند. یعنی "B" بوگاتی همیشه به صورت عمودی باقی می‌ماند و دید راننده به ابزارها توسط پره‌ها مسدود نمی‌شود.

 

طراحی و نمای بیرونی بوگاتی توربیون: متفاوت تر از آن چه که به نظر می رسد

ما بررسی طراحی خارجی و نمای بیرونی خودرو را برای آخر گذاشتیم چون شما می‌توانید به راحتی به نگاه کردن به تصاویر، به نظر خود درباره این موضوع برسید که آیا خودرو زیبا است و شما آن را دوست دارید یا خیر. البته دلیل دیگر این تاخیر نیز این موضوع بوده است که از دید بسیاری از متخصصین، نمای بیرونی بوگاتی توربیون اگرچه زیبا و جذاب است و تحولی نسبت به به‌روزرسانی‌های قبلی محسوب می‌شود، اما به اندازه پیشرانه و جزییات فضای داخلی، متحول‌کننده نیست و شاید استاندارد جدیدی را ارائه نمی‌دهد.

AutomobileFa Bugatti Tourbillon Exterior 14030401



البته این موضوع به این معنی نیست که بوگاتی توربیون، غافلگیری‌های جالبی در طراحی خود ندارد. درها اکنون از نوع دیهدرا (دو سطحی) هستند و به جای باز شدن مانند درهای یک سدان کسل‌کننده، به شکلی باشکوه و دیدنی باز می‌شوند. در ستون B، یک شیب رو به بالا مانند میورا (یا شاید Skoda Yeti) دیده می‌شود و ستون فقراتی که از بینی به دم می‌رود، اکنون برجسته‌تر است و شامل یک برف پاک‌کن شیشه جلو در مرکز (مانند یک خودروی مسابقات له‌مانس.) است. بخش عقب خودرو نیز عناصری دارد که تا حدودی یادآور طراحی انتهایی مک‌لارن P1 است.

البته حتی مک‌لارن P1 هم یک دیفیوزر عقب به این بزرگی نداشت، اما توربیون به برخی تکنولوژی‌های جدی نیاز دارد تا در سرعت بالای خود پایدار بماند چون بال فعال در طول شتاب‌های سرعت بالا به بدنه چسبیده می‌ماند تا کشش را کاهش دهد. تنها در سرعت‌های پایین‌تر (نسبی) برای افزایش نیروی پایین یا به عنوان ترمز هوا بیرون می‌آید.



اگرچه طراحی بوگاتی توربیون تکاملی است، بوگاتی ادعا می‌کند که شاسی و ساختار بدنه توربیون کاملا جدید است. باتری ۲۵ کیلووات ساعت در ساختار تک‌بدنه کربنی ساخته شده و ترفندهای وزن کم‌کن بیشتری از جمله ساخت دیفیوزر به عنوان بخشی از ساختار تصادف و جایگزینی ویش‌بون‌های دوبل فولادی با آلومینیوم فورج شده باعث می‌شود توربیون با وجود تکنولوژی هایبریدی اضافی، هم‌وزن شیرون باشد و وزن خالص آن به ۱۹۹۵ کیلوگرم برسد.

 

تولید محدود بوگاتی توربیون: خودروهای کمتر، قیمت بیشتر

بوگاتی ۵۰۰ دستگاه از شیرون ساخت. آخرین دستگاه در ماه می از خط تولید مولسهایم بیرون آمد، ۹ سال پس از اینکه خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد. تیراژ تولیدی توربیون دو برابر کمتر خواهد بود و تولید آن به ۲۵۰ دستگاه محدود شده است. آزمایشات و تست‌های اولیه خودرو در حال انجام است و انتظار می‌رود که اولین مشتریان آن بتوانند در سال ۲۰۲۶، توربیون مخصوص خود را دریافت کنند.

مشتریان میلیارد بوگاتی طبیعتا به این موضوع اهمیتی نشان نمی‌دهند اما انحصاری بودن توربیون با برچسب قیمتی انحصاری‌تری هم همراه است و جای تعجبی ندارد که قیمت آن از شیرون هم بیشتر خواهد بود. ابرخودروی در حال خروج بوگاتی در پایان عمر خود در ایالات متحده ۳.۳ میلیون دلار قیمت داشت، اما قیمت یورویی توربیون که ۳.۸ میلیون یورو (نزدیک به ۴.۱ میلیون دلار) است به معنای این است که رساندن خودرو به ایالات متحده به همراه مالیات و هزینه ارسال و تحویل، چیزی نزدیک به ۴.۵ میلیون دلار یا حتی بیشتر خرج خواهد داشت. این رقم‌ها پیش از اعمال گزینه‌های شخصی‌سازی و سفارشات رایج مشتریان بوگاتی است.

هر دو مدل شیرون و ویرون بسیار جذاب بودند و رانندگی با آن‌ها نیز لذت‌بخش و سریع‌تر و پرشتاب‌تر از چیزی است که احتمالا تصور می‌کنید. با این حال، هر دو مدل به خاطر وزن زیادشان مورد انتقاد قرار گرفته بودند و حتی تنفر خاصی هم دریافت کردند چون این مدل به اندازه برخی ابرخودروهای ارزان‌تر و ضعیف‌تر موجود در بازار، هیجان‌انگیز یا مدرن یا فناوری‌محور نبودند.

با این حال، بوگاتی توربیون مقاومت می‌کند و می‌جنگد. این مدل به فناوری‌های دیجیتالی رایج روز «نه» می‌گوید، به توربوشارژرهای پرتاخیر و صداخفه‌کن «نه» می‌گوید و در ازای آن‌ها، صدای طبیعی و جذاب پیشرانه V16 تنفس‌طبیعی را به ما تحویل می‌دهد که از هر صدای دیگری خوش‌تر است و به ازای هر سیلندر آن، یک دلیل بیشتر به ما برای نفرت از ابرخودروهای تمام الکتریکی می‌دهد.

البته که بعضی چیزها هیچ‌وقت تغییر نمی‌کنند. همانند هر بوگاتی دیگری، توربیون را با یک راننده حرفه‌ای در پیست قرار دهید و با نگه داشتن زمان‌سنج و ثبت آمار خودرو، شاهد تسلط و احاطه آن بر هر مدل و محصول دیگری باشید.


شبکه‌های اجتماعی