شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - آیتو M5
سورپرایز ماموت خودرو

 اگر یک شب شاسی بلند ناشناخته‌ای با هیبتی شبیه پورشه ماکان از شما راه خواست فریب صدای موتورش را نخورید، چون هم این صدا شبیه‌سازی شده است و هم چنین خودرویی پورشه نیست، بلکه گل سرسبد هوآوی است در دنیای خودروهای برقی!

 

آیتو از کجا آمد؟

حاصل همکاری غول فناوری چینی، هوآوی با یکی از خودروسازان شناخته‌شده‌ی چینی در زمینه‌ی طراحی و تولید خودروهای برقی، محصولی را خلق کرده که از لحاظ توانایی‌های فنی و حتی طراحی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. آیتو (AITO) برند اختصاصی تولید خودروهای برقی گروه SERES چین است که نه فقط بر روی فناوری الکتریکی متمرکز شده، که از فناوری‌های خودران و مبتنی بر سیستم عامل مخصوص هوآوی یعنی سیستم عامل هارمونی نیز برای رساندن این شرکت به جایگاهی مهم در سطح جهانی و تکنولوژی‌های آینده استفاده می‌کند. جالب است بدانید که گروه بخشی از سهام گروه سرس متعلق به شرکت دانگ‌فنگ است و از همین رو قوای محرکه بنزینی به کار رفته در آیتو M5 نیز دست پرورده این خودروسازا چینی است.

هوآوی به دنبال ورود به بازار خودروهای هوشمند و برقی بود تا بتواند نه فقط در حوزه‌ی آی‌تی، که در زمینه‌ی خودروسازی نیز بخت خود را بیازماید و بتواند در مقابل رقبای آمریکایی نظیر تسلا، در آینده‌ای نه‌ چندان دور قد علم کند. شروع این پروژه با خودروسازی سرس بود. سرس یک گروه صنعتی است که در سال ۱۹۸۶ برای تولید قطعات مورد نیاز لوازم خانگی، کمک‌فنرها و... تشکیل شد. بعد از سه دهه تجربه در فعالیت‌های صنعتی گوناگون، سرس در سال ۲۰۱۶ برند خودروسازی خود را با تمرکز بر روی خودروهای برقی و راهکارهای جایگزین سوخت‌های فسیلی تأسیس کرد که شاخه‌ای از آن در سانتا کلارای کالیفورنیا نیز مستقر است تا در جریان جدیدترین پیشرفت‌ها و اتفاقات روز دنیای فناوری باشد.

 

اولین محصول برقی سرس در راه ایران

اکنون سرس به نامی شناخته‌شده در دنیای خودروهای برقی تبدیل شده است. AITO M5 اولین محصول از این برند پیشروی چینی است که اولین بار در دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی رونمایی شد. شرکت ماموت خودرو این محصول را با نام اِرس M5 (ERES M5)به بازار ایران به عنوان یک محصول مونتاژي عرضه خواهد کرد.
ویژگی مهم این خودرو قابلیت تأمین انرژی مورد نیاز باتری‌ها از طرف یک پیشرانه‌ی بنزینی است. در واقع ارس M5 برای غلبه بر مشکل اصلی خودروهای برقی که همان محدودیت برد حرکتی آن‌ها به دلیل اتکای صرف بر ذخایر باتری است، در وهله‌ی اول نمونه‌ای را طراحی و تولید کرد که در دسته‌ی «خودروهای با برد افزایش‌یافته» (EREV) قرار می‌گیرد. این دسته از خودروها به جای آنکه صرفاً بر انرژی باتری‌های گران‌قیمت‌شان تکیه کنند، از یک منبع خارجی مبتنی بر سوخت‌های فسیلی برای کمک به تأمین انرژی‌شان بهره می‌برند.

 

ویژگی‌های فنی ارس M5

شاید این سؤال پیش بیاید که در چنین حالتی فایده‌ی استفاده از یک خودروی برقی چیست و اگر قرار است یک موتور درون‌سوز بنزینی یا دیزل کار کند پس چه کمکی به محیط زیست خواهد شد؟
جواب این سؤال دو جنبه دارد: هم می‌توان باتری‌ها را به وسیله‌ی برق شارژ کرد که در این حالت با یک خودروی تمام‌برقی مواجه هستیم و هم در صورت لزوم، موتور درون‌سوز روشن شده و در نقش یک ژنراتور، صرفاً باتری‌ها را شارژ می‌کند. حرکت یکنواخت این موتور (بدون آنکه شدت کارکرد آن کم و زیاد شود) مصرف سوخت آن را به حداقل می‌رساند. ارس M5 این مزیت را داراست که علاوه بر باتری‌های لیتیومی ۴۰ کیلووات ساعتی که برد پیمایشی ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر را برایش ممکن می‌کنند، از یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو نیز برای شارژ کردن باتری‌ها بهره ببرد. بدین‌ترتیب پرد پیمایشی خودرو تا ۱۱۰۰ کیلومتر افزایش پیدا می‌کند. این پیشرانه توسط دانگ فنگ توسعه یافته و به توربوشارژ با هندسه متغیر و انژکتورهای پیزوالکتریکی مجهز شده است.
ارس M5 در دو نمونه‌ی تک‌موتوره‌ی برقی و دو موتوره‌ی برقی روانه‌ی بازار شده است. در نمونه‌ی پایه یک موتور برقی ۲۷۲ اسب بخاری و ۳۶۰ نیوتون‌متری در محور عقب قرار گرفته که برا یک اس‌یووی ۴۷۷ سانتی‌متری ۵ نفره، کاملا کافی به نظر می‌رسد. در نمونه‌ی دو موتوره میزان توان تولیدی به رقم بسیار چشمگیر ۴۴۹ اسب بخار و میزان گشتاور هم به ۶۶۵ نیوتون‌متر افزایش پیدا می‌کند تا شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت خودرو رقمی بین ۴.۴ تا ۴.۸ ثانیه باشد. در نمونه‌ی ضعیف‌تر تک‌موتوره هم این عدد ۷.۱ ثانیه است که کماکان بسیار خوب به نظر می‌رسد. ماموت خودرو قرار است نسخه قوی‌تر ارسM5 را به بازار ایران عرضه کند.

 

تجهیزات رفاهی و ایمنی ارس M5

در ارس M5 بسته به کلاس انتخابی می‌توانید تجهیزات رفاهی مختلفی را مشاهده کنید. از مانیتور لمسی بزرگ روی داشبورد که اجازه‌ی کنترل تمام فرامین را به راننده می‌دهد (مشابه تسلا) تا سیستم صوتی ۱۰۰۰ واتی ساخت هوآوی با ۱۹ بلندگو، هدآپ دیزپلی (نمایش اطلاعات مورد نیاز راننده بر روی شیشه‌ی جلو)، شارژر بدون سیم فوق‌ سریع بر روی کنسول وسط، سطوح پوشیده شده از چرم باکیفیت ناپا، صندلی‌های جلو و عقب گرم‌شونده (که جلویی‌ها به ماساژور هم مجهز هستند)، سقف پانوراما، شیشه‌های دوجداره‌ برای عایق‌بندی صوتی بهتر و حتی خروجی برق ۲۲۰ ولت در صندوق عقب (که گنجایش ۳۶۹ لیتری دارد) و تجهیزات ریز و درشت دیگر، همگی ارس M5 را به یک اس‌یووی برقی لوکس تبدیل کرده است که به لطف سیستم تعلیق نرم و راحت، می‌تواند ترکیبی از حال‌وهوای خودروهایی چون لکسس و تسلا را به راننده و سرنشینان القا کند.

 

هوآوی در مورد ارس M5 چه می‌گوید؟

رییس هوآوی، رن ژنگفئی معتقد است که ارس M5را باید با پورشه ماکان GTS مقایسه کرد. حتی اگر چنین حرفی را نمی‌شنیدیم، باز هم به وضوح متوجه شباهت نیم‌رخ ارس M5و تلاش‌های تیم طراحی برای ایجاد شباهت با پورشه ماکان می‌شدیم. تناسبات، خطوط و فرم و مساحت شیشه‌های جانبی ایتو در عین حال که تصویر محصولات پورشه را در ذهن ما زنده می‌کند، با فرم ذوزنقه‌ای شکل چراغ‌ها و آرایش لامپ‌های LED، نیم نگاهی هم به رقیب آمریکایی الکتریکی‌اش تسلا دارد. با تمام این شباهت‌ها و تلاش‌ها و با وجود پیشرانه‌ی قدرتمند و شتاب بالا، M5 از لحاظ دینامیک و سواری، بیش از آنکه یک خودروی اسپرت باشد، یک شاسی بلند لوکس و راحت است که ورودش به بازار کشور می‌تواند یک گزینه‌ی جذاب را پیش روی خریدارانی قرار دهد که دیگر نمی‌خواهند سراغ اس‌یووی‌های دست دوم بروند و البته به حفظ محیط زیست هم علاقمندند.

 

 

نظر دهید