شبکه‌های اجتماعی

وعده‌ ارزانی خودرو عملی است؟
اتومبیل فارسی - بازار خودرو

افزایش قیمت فولاد، خودرو را گران می‌کند


قیمت میلگرد و فولاد در حال افزایش است و احتمال تداوم گرانی مواد اولیه خودرو نیز وجود دارد. در این شرایط، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وعده افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو را داده است. آیا این وعده‌ها عملی هستند؟

 

سیدرضا فاطمی امین، از زمانی که این مسئولیت را بر عهده گرفته، بارها وعده افزایش تیراژ تولید خودروسازان و کاهش قیمت خودرو را تکرار کرده است. کارشناسان اما وعده‌ها او را عملی نمی‌دانند. به ویژه که برنامه خودروسازان بزرگ دنیا نیز از احتمال کاهش میزان تولید حکایت می‌کند.

 

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو معتقد است با توجه به افزایش قیمت و کاهش احتمالی تولید مواد اولیه از جمله فولاد، هیچ‌یک از این دو وعده عملی نیستند.

 

گرانی دلاری و ریالی مواد اولیه

او می‌گوید: «قیمت مواد اولیه از جمله فولاد به دلیل کنترل و کاهش آثار کرونا و در نتیجه افزایش تولید و تقاضا و همچنین جنگ روسیه و اوکراین و رشد قیمت انرژی بالا رفته است. این موضوع روی قیمت تمام شده کالاهای مختلف اثر می‌گذارد.»

 

به گزارش تجارت‌نیوز، کاکایی می‌افزاید: «اکنون، از یک سو شاهد افزایش قیمت مواد اولیه در دنیا به دلار هستیم و از سوی دیگر در ایران ارزش ریال در برابر دلار در حال کاهش است. این موضوع باعث گرانی مضاعف در بعد داخلی می‌شود. این شرایط، روی قیمت خودرو نیز اثرگذار است.»

 

احتمال افزایش هزینه تولید خودرو از تابستان

این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «در ماه‌های ابتدایی سال، احتمالا مسئولان گرانی را تکذیب می‌کنند اما این عوامل تابستان آثار خود را آشکار می‌کنند. به ویژه که در آن زمان، کمبود برق و تعطیلی احتمالی صنایع نیز می‌تواند باعث افزایش قیمت فولاد در ایران شود.»

 

کاکایی می‌افزاید: «تقریبا ۷۰ درصد قیمت تمام شده هر خودرو به مواد اولیه و هزینه‌های مرتبط با آن بستگی دارد. برخی دیگر از هزینه‌های صنایع نیز در سال جاری افزایش یافته است. در نتیجه تولید خودرو متناسب با این موارد، گران می‌شود.»

 

زیان انباشته و وعده کاهش قیمت خودرو و افزایش تیراژ!

اما قیمت‌گذاری دستوری و وعده وزیر صمت برای کاهش قیمت خودرو، احتمالا مانع از این می‌شود که خودروسازان، قیمت محصولات خود را ‌‌‌متناسب با افزایش هزینه تولید تعیین کنند.

 

کاکایی ضمن تایید این موضوع می‌گوید: «چنین شرایطی زیان انباشته خودروسازان را بالا می‌برد. وعده کاهش قیمت خودرو نیز عملی نیست.»

 

او توضیح می‌دهد: «دولت بودجه سال جاری را به گونه‌ای تنظیم کرده است که هزینه‌های تولید را حدود ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. در نتیجه حتی صرف نظر از گرانی مواد اولیه، امکان ارزانی خودرو وجود ندارد.»

 

این کارشناس می‌افزاید: «فرض وزیر صنعت این است که هزینه‌ها ثابت می‌مانند و می‌توان با افزایش بهره‌وری و تیراژ تولید، قیمت‌ها را کاهش داد. در حالی که هزینه‌ها بدون تغییر نیستند.»

 

کاکایی می‌گوید: «با توجه به کمبود برق و گاز، احتمال کاهش میزان تولید فولاد در کشور و توان خودروسازان، وعده افزایش تیراژ خودروها نیز عملی نیست.»

 

نظر دهید


در همین زمینه