شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - فیات تیپو و فیات 500
خودروهای اقتصادی و خوش ساخت فیات در راه ایران

 

 شرکت فیات همواره به تولید خودروهای افتصادی خوش ساخت و با دوام معروف بوده و فروش خوب و قابل توجهی را در بازارهای مختلف تجربه کرده است.

اگرچه حضور این برند در بازار ایران در دو دهه اخیر با محدودیت‌های بالایی همراه بوده است و ون‌های بسیار شناخته شده دوکاتو، سدان سی‌ینا و سوگولی محصولات فیات، یعنی هاچ‌بک بسیار کوچک فیات 500 تنها مدل‌هایی بوده اند که در سال‌های اخیر پا به بازار ایران گذاشته‌اند، اما از سال‌‌ها قبل برند فیات به عنوان برندی خوش نام و موفق در ذهن مشتریان ایرانی شناخته شده است.

 

بر اساس اعلام سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دو مدل از محصول فیات شامل فیات تیپو و فیات 500 قرار است در قالب طرح واردات خودرو به بازار ایران عرضه شوند و از آنجایی که در سالیان اخیر شرکت پارسیان موتور متولی عرضه ون‌های دوکاتو بوده است، نام این شرکت به عنوان اولین گزینه برای واردات محصولات فیات به ایران به میان آمده است. بر اساس پیگیری خبرنگار پایگاه خبری اتومبیل فارسی، شرکت پارسیان موتور عرضه دو محصول فیات 500 و فیات تیپو را تایید کرده است و بر اساس شنیده‌ها اولین محموله از خودروهای فیات تا 3 هفته آینده وارد کشور خواهد شد. 

 

فیات 500 یک هاچ‌بک شهری بسیار کوچک است که پیش از این نیز در تعداد محدود در بازار ایران عرضه شده است. جرقه‌های اولیه تولید این محصول به نوعی به سال 1936 باز می‌گردد و همواره از جذابیت بسیار بالایی در طراحی برخوردار بوده است. به تازگی نسخه جدید فیات 500 در قابل یک هاچ‌بک الکتریکی با همان المان‌های جذاب و دوست داشتنی معرفی شده است.

نسخه‌ای که توسط پارسیان موتور عرضه می‌شود احتمالا مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 1.2 لیتری بنزینی است که توانایی تولید حدود 70 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور 102 نیوتن‌متر را دارد. این پیشرانه با یک جعبه دنده 5 سرعته دستی  یا 5 سرعته اتوماتیک همراه خواهد شد. 

 

فیات تیپو نیز یکی از محصولات بسیار موفق و اقتصادی فیات است. فیات تیپو در نسخه‌های سدان، استیشن، هاچ‌بک و کراس به تولید رسیده و پارسیان موتور قصد دارد این محصول را در نسخه سدان به بازار ایران عرضه کند. خط تولید فیات تیپو در حال حاضر در کشور ترکیه قرار دارد و با توجه به دوام بالا و هزینه نگهداری پایین، فیات تیپو در حال حاضر در ناوگان پلیس ترکیه نیز به کار گرفته شده است. به نظر می‌رسد فیات تیپو از مبدا ترکیه وارد ایران خواهد شد. 

 

فیات تیپو نیز احتمالا با پیشرانه 1.4 لیتری تنفس طبیعی با توانایی تولید 97 اسب بخار قدرت و 127 نیوتن‌متر گشتاور و جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و یا پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ مولتی‌جت با توانایی تولید 128 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور حیرت انگیز 320 نیوتن متر همراه با جعبه‌دنده 6 سرعته عرضه خواهد شد. البته فیات تیپو یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ همراه با سامانه هیبریدی خفیف که شامل یک موتور الکتریکی 48 ولتی است نیز در فهرست پیشرانه‌های خود دارد که 128 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده و با جعبه‌دنده 7 سرعته دوکلاچه عرضه می‌شود. 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه