شبکه‌های اجتماعی

اقدام بسیار عجیب ایران خودرو در برگزاری یک نظرسنجی در مورد تارا و تکذیبیه عجیب تر!
اتومبیل فارسی - ایکو تارا

سالی که نکوست ...

 

 

ایکو تارا جدیدترین محصول گروه صنعتی ایران خودرو است که این روزها پیش از آغاز تولید انبوه و ورود به بازار این خودروساز را شدیدا درگیر حواشی زیادی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اتومبیل فارسی به نقل از اسب بخار، در این چند وقت شاهد هستیم که با وجود تمام مشکلات در صنعت خودروی ایران، مدیرعامل ایران خودرو و تیم اجرایی این خودروساز پروژه K132 و سدان تارا را به مراحل نهایی نزدیک کردند و بالاخره رکود کمترین زمان تولید خودرو پس از معرفی اولیه را در صنعت خودروی کشور به ثبت رساندند. بر اساس اطلاع‌رسانی‌های ایران خودرو، تارا اولین خودروی ایرانی است که در نسخه پایه هم به سیستم کنترل پایداری الکتریکی مجهز است و قطعاً این اقدام می‌تواند تا سطح استانداردهای جدیدی را برای صنعت خودرو تعریف کند.

در چند هفته گذشته می‌بینیم که ایران خودرو سعی دارد تا به حواشی و سوال های ایجاد شده در مورد پروژه تارا پاسخ دهد و تا حدی فضای بازار را برای عرضه این خودرو آماده کند. البته اتفاق‌هایی مانند روشن نشدن تارا در مراسم رونمایی، حواشی نه چندان مطلوبی را برای این خودروساز داشته و در حال حاضر سعی ایران خودرو بر این است تا این خودرو جایگاه ایده آل خود را در بازار پیدا کند.

در این فرایندهای اطلاع رسانی و آگاه سازی عموم مردم توسط ایران خودرو، شاهد هستیم که برخی اولین‌ها نیز به نام این خودروساز ثبت شده است. به عنوان مثال می بینیم که از همان ابتدای معرفی ایران خودرو تارا، بحث شخصیت سازی محصول نیز در تبلیغات رعایت شده است. همچنین این شرکت سعی دارد تا بخش های مختلف این محصول را با نگاهی متفاوت به مخاطبانش معرفی کند.

همیشه شاهد بوده‌ایم که در هرجای دنیا با معرفی محصولی جدید در صنعت خودرو، سوال های مختلفی برای بخش های مختلف جامعه و مخاطبان ایجاد می شود. در چند سال گذشته هم دیدیم که خودروسازان ایرانی سعی داشتند تا نگاهی به روزتر را نسبت به افکار عمومی از خود نشان دهند. امروز که تارا جدیدترین و به نوعی پرحاشیه ترین محصول صنعت خودروی ایران است، سوال های مختلفی در اقشار جامعه در مورد این خودرو مطرح می شود. برخی سوال از جنس ابهامات همیشگی هستند و برخی از این پرسش ها هم نگاهی تخصصی تر و جدیدیتر را دارند. پاسخ به مسئله میزان رویالیتی پلتفرم تارا، مالکیت حقوقی قطعاتی مانند غربلیک فرمان و سیستم برق، میزان ایمنی خودرو در تصادف ها با توجه به اعتبارنامه های ECE و EEC، هزینه پروژه و… از جمله ابهاماتی است که رنگ و بویی جدید دارد و نگاه تخصصی تر مخاطبان و فعالان صنعت خودرو را به محصول جدید ایران خودرو بازگو می کند.

 

در پاسخ به اکثر این سوال ها می بینیم که ایران خودرو هم مطالب تخصصی‌تر نسبت به گذشته را در اختیار عموم جامعه قرار داده است. اما در برخی موارد، رفتارهایی را به نام خود ثبت کرده است که می توان آن ها را به عنوان پروژه های مطالعاتی صنعت خودرو به مراکز عملی برتر دنیا معرفی کرد. معرفی تارا اتوماتیک با نمایش نسخه دنده ای، اعلام ایمنی جهانی این خودرو با نمایش ویدیوهایی در مورد تست دوام در مرکز تحقیقات ایران خودرو واقع در تهران و… از جمله این اقدامات متفاوت است.

اما در آخرین اقدام حیرت انگیز ایران خودرو برای افکارسنجی تارا، می بینیم که این خودروساز در صفحه رسمی خود نظرسنجی را میان تارا و سایپا شاهین برگزار کرده است. بدیهی است که اصل اول افکارسنجی در مورد موضوعات مختلف، انجام بررسی ها توسط گروه هایی غیر وابسطه به نتیجه نظرسنجی ها است. در امروز صنعت خودروی جهان شاهد هستیم که حتی رسانه ها هم معیار صحیح افکارسنجی در مورد خودروها نیستند و چنین مسائلی به سازمان های به دور از مجموعه های صنعتی و خبری سپرده می شود.

ولی در کمال تعجب می بینیم که ایران خودرو در صفحه رسمی خود نظرسنجی میان تارا و شاهین را برگزار کرده است. این اتفاق می تواند مانند آن باشد که صفحه رسمی پرسپولیس و یا استقلال، نظرسنجی میان خود و تیم رقیب برگزار کنند و سپس بر اساس نتیجه به دست آمده، تحلیل هایی را داشته باشند. یا کمپانی بنز در صفحه خود تصاویر محصولات ب ام و را منتشر کند و بگوید که خودروی ما بهتر است یا آن‌ها؟

 

AutomobileFa IKCO Instagram Page Poll 14Dey99

 

دلیل عدم انجام چنین اقداماتی، رسیدن به نتایج و تحلیل‌های اشتباه است. زیرا با توجه به قواعد فضای مجازی، مخاطبان یک صفحه، مقبولیت فراتر از ۷۰ درصد را برای دنبال کردن یک کمپانی، شخص مشهور، جنبش و… در نظر می‌گیرند و قطعا اگر نظرسنجی و افکارسنجی در این جامعه هدف برگزار شود، نتایج قطعا و با آمار بسیار بالا به سمت مالک این صفحه خواهد بود. البته این مسئله می تواند در بحث “ترندینگ” نتایج متفاوت تری را رقم بزند که موضوع بحث ما آنچنان مرتبط با آن نیست.

اما نکته عجیب تر این است که مقبولیت محصول جدید ایران خودرو در میان دنبال کنندگان صفحه این شرکت در اینستاگرام، کمتر از ۷۰ درصد گزارش شده است. این در حالی است که در صورت فعالیت صحیح در فضای مجازی، می‌توان مقبولیت بیش از ۹۰ درصد را در چنین افکارسنجی های اشتباهی به دست آورد.

پیرو یاداشت و خبر منتشر شده در پایگاه خبری اسب بخار، روابط عمومی ایران خودرو به مدیرمسئول این رسانه اعلام کرد که صفحه IKCOGLOBAL در اینستاگرام برای گروه صنعتی ایران خودرو نیست و محتوای منتشر شده بر روی این صفحه مجازی، ارتباطی به این خودروساز ندارد و هرگونه نشر نظرسنجی میان تارا و شاهین توسط روابط عمومی این شرکت تکذیب شد.

 

  اتومبیل فارسی > با مطالعه گزارش منتشر شده از سوی پایگاه خبری اسب بخار و همچنین تکذیبیه روابط عمومی ایران خودرو، جای این سوال پیش می‌آید که اگر صفحه IKCOGLOBAL  در اینستاگرام متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو نیست، پس چرا با انتشار این گزارش پست نظر سنجی از صفحه مذکور حذف شد؟

همچنین بارها مشاهده شده است که صفحه اینستاگرام IKCOGLOBAL نسبت به انتشار بسیاری از تصاویر، اینفوگرافیک‌ها و ویدیوهای رسمی این خودروساز برای اولین بار اقدام کرده است و اگر این صفحه متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو نیست، چگونه بسیاری از تصاویر و ویدیوهای این شرکت برای اولین بار در این صفحه منتشر می‌شود؟ 

به عنوان مثال ساعاتی پس از انتشار گزارش فوق و حذف نظرسنجی از صفحه IKCOGLOBAL، ایران خودرو ویدیوی جدیدی از ایکو تارا را در همین صفحه برای اولین بار منتشر کرد!  

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه