شبکه‌های اجتماعی

ویدیوی تست تصادف ایکو سورن منتشر شد
اتومبیل فارسی - تست تصادف ایکو سورن

پس از انتشار ویدیوهای تست تصادف سایپا شاهین

 

 

پس از انتشار ویدیوهایی از تست تصادف و آزمایش عملکرد ایربگ‌های شاهین از سوی گروه خودروسازی سایپا، این بار گروه صنعتی ایران خودرو ویدیوهایی را از تست تصادف سورن ELX در وبسایت رسمی خود قرار داده است.

ویدیوی منتشر شده از سوی ایران خودرو، آزمایش تصادف از جلو با برخود 100 درصد و 40 درصد را نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد که این آزمون در مرکز تست IDIADA در کشور اسپانیا انجام شده باشد. اگرچه در ویدیوهای منتشر شده، کیسه‌های هوای ایمنی سورن ELX به موقع عمل کرده و سطح مناسبی از سر و صورت راننده و سرنشین را در بر می‌گیرد اما نکته حائز اهمیت این است که میزان آسیب به خودرو در سمتی که برخورد 40 درصد در آن سمت رخ می‌دهد در ویدیو نمایش داده نمی‌شود در حالی که مهم‌ترین بخشی که باید در این تست به تصویر کشیده شود، آسیب‌های محل برخورد با مانع است. با این وجود بر اساس آنچه از پنجره سمت شاگرد مشاهده می‌شود، پس از برخورد 40 درصدی سمت راننده با مانع، ستون، کلاف در و سقف تغییر شکل محسوسی داده و شیشه جلو دچار شکستگی می‌شود که می‌تواند نشان دهنده عملکرد نه چندان مطلوب سورن ELX در این آزمون باشد. علاوه بر این، نتایج نهایی این تست و تعداد ستاره‌های ایمنی دریافتی ایکو سورن نیز منتشر نشده و مشخص نیست این محصول در نهایت موفق به دریافت چه امتیازی شده است.

از طرف دیگر، خانواده سورن سالیان متمادی است که روی خط تولید ایران خودرو قرار دارد و انتظار می‌رفت که نتایج تست‌های ایمنی این محصول بسیار زودتر منتشر شود. البته پیش از این انتشار ویدیوهای تست تصادف خودروهای تولید داخل امر مرسومی نبود اما اگر ایران خودرو بر اساس سنت جدید انتشار ویدیوهای تست تصادف، قصد انتشار چنین ویدیوهایی را داشت، می‌توانست ویدیوهای مربوط به تست تصادف محصولات جدیدتر یا محصولاتی که به تازگی وارد خط تولید می‌شوند را در اختیار عموم قرار دهد تا در ضمن دریافت بازخورد بهتر، عملکرد بهتری از محصولات این خودروساز مشاهده شود. 

 

    ببینید > ویدیوی تست تصادف سایپا شاهین منتشر شد    

 

در تست‌ قابل مشاهده در ویدیوی زیر که در استاندارد ECE با نام R94 شناخته می‌شود برخورد ۴۰ درصدی دماغه خودرو با سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت به مانع مورد بررسی قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که به گفته مهندسان ایران خودرو، سازه سورن با 2 کیسه هوای ایمنی توانسته است سطوح ایمنی اجباری استاندارد ECE را اخذ کند که می‌توان این نتیجه را به سایر نسخه‌های سورن از جمله سورن پلاس نیز تعمیم داد. ایران خودرو همچنین تاکید کرده است که دنا پلاس در بحث ایمنی فراتر از سورن ظاهر شده و با ۴ کیسه هوای ایمنی توانسته نتایج خوبی را کسب کند. ایران خودرو در حال حاضر دو دستگاه از محصول جدید تارا را برای انجام تست‌های ایمنی به کشور اسپانیا ارسال کرده است.

 

نظر دهید