شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ایکو تارا
قیمت‌ها در بورس کالا، کماکان پایین‌تر از بازار

 

تارا دنده‌ای در بورس کالا به قیمت 534 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت که حدود 278 میلون تومان بیشتر از قیمت پایه‌ای بود که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود اما با این وجود خودرو تارا 110 میلیون تومان سود نصیب خریداران خود کرد.


در حالی که خودرو ایکو تارا دنده‌ای در بازار آزاد با قیمتی حدود 640 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، در هفته جاری خریداران این محصول ایران خودرو توانستند با پرداخت مبلغ 534 میلیون تومان سند یک دستگاه تارا دنده‌ای را به نام خود بزنند و 110 میلیون تومان سود کنند.


ایران خودرو که قرار بود در ابتدا 2000 دستگاه تارا را از طریق بورس به فروش برساند به منظور کنترل بازار تغییراتی را در برنامه خود اعمال کرد و تعداد دستگاه‌های عرضه شده را به 2.5 برابر رساند و در نهایت با فروش 5000 دستگاه تارا سعی در پاسخ‌دهی به بخش قابل توجهی از نیاز بازار کرد.


اما به جز عرضه عوامل دیگری نیز در بازار آزاد خودرو و افزایش قیمت‌ها دخیل هستند که خودروساز کنترلی بر روی آن ندارد و نمی‌تواند مانع تاثیر این عوامل در بازار شود. یکی از این پارامترها نرخ دلار است که با کوچک‌ترین نوسان بازار را آشفته کرده و افزایش قیمت خودروها را به دنبال دارد.


اگرچه افزایش عرضه تارا توسط ایران خودرو می‌توانست تاثیر خوبی بر بازار داشته و در کنترل قیمت‌ها نقش‌آفرینی مثبتی داشته باشد اما روند صعودی نرخ دلار تاثیر این مهم را در بازار خنثی کرده و منجر به تداوم روند افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو شد.


از سوی دیگر ایران خودرو قصد دارد تا پایان سال در مجموع 29500 خودرو در بورس کالا عرضه کند. بر اساس جدولی که گروه صنعتی ایران خودرو منتشر کرده است، تا پایان سال طی پنج هفته 2000 دستگاه تارا دنده‌ای ، 2000 دستگاه تارا اتومات، 3500 دستگاه پژو207 تیپ5، ده‌هزار دستگاه پژو207 اکسل کاسه‌ای، 2000 دستگاه پژو207 اتومات سقف‌فلزی، 5000 دستگاه دناپلاس دستی، 3000 دستگاه دناپلاس توربو اتومات و 2000 دستگاه هایما در بورس کالا عرضه خواهد شد.


حالا سوال اینجاست که وقتی خودروساز قصد می‌کند برای بهبود وضعیت بازار خودرو تلاش کرده و با افزایش عرضه در تنطیم بازار تاثیرگذار باشد، سیاست‌گذاران چه وظایفی در این مسیر بر عهده دارند. نظارت، کنترل و دردست گرفتن دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت خودرو از جمله نرخ ارز و فعالیت دلالان بر عهده چه نهادی است؟

 

نظر دهید


در همین زمینه