شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - لوکا دی‌مئو مدیرعامل رنو
زنگ خطر به صدا درآمد

لوکا دی‌مئو، مدیرعامل رنو از خودروسازهای اروپایی درخواست کرده که با ایجاد یک اتحادیه شبیه به آن چه که در گروه Airbus رخ داد، در برابر رشد و افزایش فروش خودروهای چینی در قاره مقاومت کنند. او معتقد است آن‌ها می‌توانند با تولید خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت و در دسترس، به جنگ با واردات خودروهای چینی بروند. ایرباس در سال ۲۰۰۰ اتحادیه‌ای به عنوان جوینت‌ونچری بین تمام کمپانی‌های هوافضای اروپایی تاسیس کرد که توسط دولت‌های اروپایی پشتیبانی می‌شود. این اتحادیه با هدف رقابت با کمپانی‌های بزرگ آمریکایی مثل بوئینگ تشکیل شد.


طبق ادعای دی‌مئو، کمپانی‌ها و برندهای خودروسازی اروپایی باید کار مشابهی انجام دهد تا بتوانند توانایی رقابت با موج واردات روزافزون خودروهای چینی ارزان از چین را داشته باشند. برندهای چینی اخیرا فعالیت‌های خود برای ورود به اروپا را تقویت کرده‌اند و به غیر از اسامی آشنایی که توانسته‌اند جای خود در اروپا را تثبیت کنند، محصولات و زیرمجموعه‌هایی اختصاصی جدیدی برای مشتریان اروپایی خودروهای چینی در راه است. دی‌مئو در حاشیه نمایشگاه ژنو درخواست خود را مطرح کرده و گفته که «ما باید خلاق باشیم تا بتوانیم راه‌حلی پیدا کنیم.»


او در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سختی‌های طراحی و توسعه خودروهای جدید در اروپا گفته است: «شرکای تجاری می‌توانند بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها را تقبل کنند و هزینه‌ها را کاهش دهند.» او همچنین به سابقه همکاری خودروسازهای اروپایی در گذشته اشاره کرده و از پلتفرم Type 4 مثال زده است. این پلتفرم در دهه ۸۰ و با همکاری مشترک برندهای آلفارومئو فیات، لانچیا و ساب ساخته شده بود.


نگاهی به فعالیت‌های اخیر رنو نشان می‌دهد که دی‌مئو عزم خود را برای مقاومت و رقابت با خودروهای چینی جزم کرده است. رنو اخیرا مذاکراتی با فولکس‌واگن برای اشتراک‌گذاری پلتفرم AmpR داشته است. پلتفرمی که قرار است مبنای توسعه مدل رنو۵ و محصول کوچک‌تر تویینگو باشد. گفتنی است که رنو تویینگو یکی از خودروهای الکتریکی نسبتا جدید این برند فرانسوی است که قیمت شروع آن ۲۰ هزار یورو (نزدیک به ۲۱ هزار و ۷۰۰ دلار) خواهد بود.

دی‌مئو می‌گوید چالش اصلی چنین پروژه‌ای، ایجاد یک زنجیره اروپایی است که شامل باتری‌ها، پیشرانه‌ها و قطعات الکترونیک خودروها می‌شود. او معتقد است یکی از دلایل موفقیت چینی‌ها هم ساخت زنجیره تامین مشابهی بوده است. دی‌مئو معتقد است: «هدف، تامین همه‌چیز در خاک اروپا با یک قیمت رقابتی است.»

او هشدار داد که طراحی و توسعه سریع‌تر خودروها به یک چالش بزرگ برای خودروسازان اروپایی تبدیل خواهد شد. او می‌گوید رنو توانسته زمان توسعه خودروهای الکتریکی را از ۴ سال به ۳ سال برای رنو۵ کاهش دهد و قصد دارد این زمان را برای مدل تویینگو به ۲ سال برساند. به عقیده مدیرعامل رنو، «در برابر چینی‌ها،‌ سرعت عنصر بسیار مهمی است. ما در دنیای نامشخصی هستیم. در گذشته و با خودروهای درون‌سوز، می‌شد حدس زد که قرار است {چه چیزی} در آینده بیاید.»

در نهایت،‌ دی‌مئو معتقد است که اروپا باید به فکر راهکارهای تشویقی جدیدی برای استفاده گسترده‌تر خودروهای الکتریکی کوچک (مخصوصا مدل‌های ژاپنی یا به گفته دی‌مئو: خودروهای موسوم به Kei) باشد. او می‌گوید اروپا می‌تواند این کار را با ارائه مواردی مثل کاهش مالیات بر ارزش افزوده خودروهای الکتریکی کوچک و شهری یا پارکینگ‌های مجانی برای این خودروها انجام دهد.

نظر دهید


در همین زمینه