اتومبیل فارسی - جیلی Galaxy-E8
الگویی جدید در طراحی محصولات جیلی

 میلان ایتالیا را یکی از قطب‌های طراحی دنیا می‌دانند. شهری تاریخی با معمارانی بزرگ و شاهکارهای به‌جا مانده از قرون وسطی. این شهر تاریخی نه فقط نظر گردشگرها را جلب کرده، که مسئولان شرکت خودروسازی جیلی چین هم جذب استعدادها و پتانسیل‌های هنرمندان و طراحان این شهر شده‌اند و یک مرکز طراحی نوآورانه را در آن افتتاح کرده‌اند.

چن ژنگ (Chen Zheng) رییس بخش طراحی گروه خودروسازی جیلی نیز در طبقه‌ی شانزدهم برج مشهور Torre Diamante و این مرکز طراحی حاضر بود تا پاسخگوی سؤالات مجله‌ی معتبر اتو اند دیزاین ایتالیا باشد. او معتقد است: «فرهنگ طراحی قدرتمند اینجا به ما این فرصت را می‌دهد تا طراحی حساب‌شده‌تری را ارائه دهیم. من معتقدم که طراحی شیواترین راه بیان ارزش‌های یک برند فارغ از حوزه‌ی فعالیت آن است. خواه این حوزه خودروها باشند، خواه فشن.» از دیدگاه آقای ژنگ او و همکارانش می‌بایست زبان طراحی برند جیلی را در عصر خودروهای برقی هوشمند بازتعریف کنند تا این برند بتواند خودش را با شرایط عصر جدید تطبیق دهد.

 

AutomobilerFa Geely Galaxy E8 2 14030801


پیشگامان پارادایم طراحی جدید

خودروسازی جیلی به دنبال یک پارادایم (الگو) جدید در عصر خودروهای هوشمند برقی است. به عقیده‌ی مسئول طراحی این برند، اقای ژنگ: «اولین اصل گرامی داشتن و پذیرفتن تنوع فرهنگی در حین دست برنداشتن از نوآوری است. هدف برجسته کردن هسته‌ي هویتی برند و دوام آوردن آن در رقابت است...فکر کردن از زاویه‌ی دید مشتری‌ها و چیزی بیش از انتظارات‌شان را به آن‌ها عرضه کردن: ما باید جوابی محکم به نیازهای مشتریان بدهیم. نیازهایی که حتی خود مشتریان از وجودشان آگاه نیستند.»

 

AutomobilerFa Geely Galaxy E8 3 14030801

 

دریاچه‌ی غربی، یک نشانه‌ی چینی تصویری

طراحان جیلی با رویکردی جدید مدل گالکسی E8 را طراحی کردند. مدلی که یک سدان برقی است و مانیفست تازه‌ی طراحی جیلی را به نمایش می‌گذارد. آقای ژنگ در مورد این محصول می‌گوید: «طراحی جیلی گالکسی E8 جدید داستان برند ما را از مسیر نوآوری‌های به ارث رسیده‌ای می‌گوید که برای ما به شدت جنبه‌ي نمادین دارند.» این مدل یادآور مکان‌هایی است که تیم طراحی اولین گام‌ها را آنجا برداشته بود، یعنی «دریاچه‌ی غربی» که در مرکز شهر هانگژو قرار دارد و محل قرارگیری تأسیسات جیلی نیز هست. در کنار این دریاچه بود که طراح پیشکسوت و مشهور جیلی، پیتر هوربوری (Peter Horbury) تحت تأثیر امواج آب، اولین جلوپنجره‌ی الهام‌گرفته از حرکت امواج را خلق کرد.
نمای جلو چهره‌ی خودرو است.

امروز همان جلوپنجره‌ی موجی شکل به امضای جیلی گالکسی E8 تبدیل شده. برای طراحان جیلی نمای جلو بسیار مهم بود. در این‌باره آقای ژنگ می‌گوید: «۶۲ درصد مشتریان چینی فقط بر روی نمای جلوی خودرو تمرکز می‌کنند و این قسمتی است که تمام عواطف و احساسات طراحی می‌بایست از طریق آن بیان شوند. نمای جلو چهره‌ی خودرو است و مغز ما به لحاظ زیستی نیز به آن پیوند خورده است.»

 

AutomobilerFa Geely Galaxy E8 5 14030801

 

۱۵۸ پنجره‌ی نورانی

طراحان جیلی برای گلکسی E8 چهره‌ای الهام‌گرفته از ببر را انتخاب کردند که هم برازنده بود و در عین حال جنبه‌ی بصری قدرتمندی نیز داشت. جلوپنجره یکی از اصلی‌ترین نقاط در روند توسعه‌ی این مدل بود. به قول آقای ژنگ: «۱۵۸ پنجره‌ی نورانی موجی از نور را آفریدند و درست مثل وقتی که چیزی داخل یک آب ساکن می‌افتد، حرکت موج را تداعی کردند. وقتی قرار است این پنجره‌های نورانی را با چراغ‌های LED بسازید، کاری پیچیده و طولانی در پیش دارید. ۱۵۸۰۰ حفره‌ی بسیار کوچک ۰.۲ میلی‌متری بر روی سپر جلو ایجاد شد و روی سپر هم با یک لایه رنگ شفاف پوشانده شد تا وقتی صفحه‌ی نورانی پشت سپر روشن می‌شود، یک نمای کاملا نرم و مخملی به دست بیاید.»

 

AutomobilerFa Geely Galaxy E8 4 14030801

 

اصل Daqi

چن ژانگ معتقد است که پروژه‌ي E8 مثالی کلاسیک از همکاری بین طراحان و مهندسان است. به نظر او نورپردازی چندسطحی در کنار دم پهن خودرو، یادآور پاگودا (بناهای چینی طبقه‌طبقه‌ی رایج در چین) لایفنگ در کنار ساحل دریاچه‌ی غربی است. او از دقت نظر طراحان بر فضای داخلی و سطوح و متریال‌های آن می‌گوید و معتقد است «در چین تلقی از یک خودروی لوکس عموماً با تجربه‌ی لمس متریال‌ها گره خورده است. درست مثل تجربه‌ی لمس سطح صیقلی یک ظرف چینی» . به همین دلیل طراحان جیلی می‌بایست اصل Daqi را چه در نمای خارجی و چه در فضای داخلی به اجرا درمی‌آوردند. این یک مفهوم اصیل چینی است که به معنای «زمان گذاشتن برای بزرگ و بالغ شدن» است. مسأله‌ای که تیم طراحی و مهندسی جیلی هردو به کمک یکدیگر و به نحو احسن آن را در فرایند خلق گلکسی E8 رعایت کردند.


در همین زمینه

شبکه‌های اجتماعی