شبکه‌های اجتماعی

فراری با کنار گذاشتن موتورهای بنزینی مشکلی ندارد!
اتومبیل فارسی - پیشرانه فراری

هنر خوار شد ماشین الکتریکی ارجمند

 


البته باور بفرمایید این به معنی نیست که ما عشق ماشین‌ها اینجا در تحریریه نشستیم تا اتومبیل‌های الکتریکی را تحقیر کنیم. بلکه اصلا کسی نمی‌تواند مزایای فراوان آن‌ها را کوچک‌ بشمارد. اما انتظارش را هم نداشتیم که فراری به این راحتی‌ها زیر بار توقف تولید پیشرانه‌های درون‌سوزش برود.

 

باز هم نه به این معنی که خدای ناکرده فکر کرده باشیم مدیران و مهندسان فراری دگم و متعصب‌اند. هر چه باشد فراری شرکتی بوده که برای پیست مسابقات و رقابت‌های سرسختانه، اتومبیل می‌ساخته و نه برای پر کردن ارقام فروش خودرو در بازارهای مختلف. فراری همواره یکی از موفق‌ترین و پرافتخارترین خودروسازان در بحث پیشرانه‌ها بوده است. با اندکی خلاقیت می‌توان با اطمینان تمام، فراری را جادوگر چیره‌دستی دانست که از تعامل فولاد و بنزین و روغن هیولاهای درنده‌ای بسازد که در میدان رقابت ترس به جان رقبایشان بیندازند. از این رو است که پیوستن فراری به آیین‌نامه‌های بی‌رحمانه اتحادیه اروپا در خصوص پایان دادن به تولید پیشرانه‌های درون‌سوز را، که مطمئنا امری ناگزیر است، کمی مغموم می‌دانیم.


تا آنجا که می‌دانیم طبق برنامه‌های فراری، تا سال 2025 خبری از اتومبیلی تمام‌الکتریکی در سبد محصولات این شرکت نخواهد بود. اما این شرکت نسبت به آینده نه چندان دوری که در آن تمام اتومبیل‌های موجود در خیابان‌ها الکتریکی خواهند بود خوشبین است و از قوانینی که می‌گویند تولید پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی از 2035 باید متوقف شود استقبال می‌کند.


رئیس و مدیرعامل فراری، جان الکان، ممنوعیت پیشرانه‌های درون‌سوز را فرصتی می‌بیند که در آن با استفاده از فناوری‌های مدرن و الکتریسیته می‌توان خودروهای خاص‌تری تولید کرد. همچنین او گفته است: «ما قوانین جدید را یک خوشامدگویی می‌دانیم.» این حرف وقتی از شرکتی مثل فراری باشد که به پیشرانه‌های حجیم و V12اش شهره است کمی عجیب می‌شود.

 

فراری تا کنون قدم‌های کوچکی در مسیر الکتریکی کردن محصولاتش برداشته است که آن هم اولین بار با عرضه لافراری شروع شد. دو محصول دیگر SF90 Stradale و 296 GTB هم با پیشرانه‌های 8 و 6 سیلندر و در ترکیب با الکتروموتورها ساخته شده‌اند. می‌توان حدس زد که اولین شاسی‌بلند این شرکت نیز که سال آینده با نام Purosangue عرضه خواهد شد به طریقی یک اتومبیل هیبریدی خواهد بود.


واضح است که عمر پیشرانه‌های تنفس طبیعی به پایان خود نزدیک می‌شود و حتی خودروساز خاص و کم‌تیراژی مانند فِراری نیز راه فَراری از قوانین سخت‌گیرانه ندارند. فراری نیز کم‌کم آماده می‌شود تا با آینده بی‌آلاینده سازگار شود و این را می‌توان از 296 GTB متوجه شد. نیروگاه شش سیلندر و سامانه هیبریدی پلاگ-این آن نشانه مهمی از کوچک شدن پیشرانه‌های این شرکت و اضافه شدن الکتروموتورها است. از این به بعد این فرمول را در محصولات آینده خودروساز ایتالیایی بیشتر خواهیم دید.

 

در آینده و با آغاز حکم‌رانی الکتریسته در صنعت خودرو باید منتظر نجومی شدن قیمت‌های آخرین فراری‌ها و لامبورگینی‌های مجهز به پیشرانه‌های بنزینی باشیم. چرا که بیش از هر زمان دیگری تبدیل به کالاهایی عتیقه و کلکسیونی خواهند شد.

 

 

 

 

نظر دهید