شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ایلان ماسک
ادعای یک تحقیقات جدید

تعداد افرادی که خواهان یکی از محصولات تسلا هستند، روز به روز کم‌تر می‌شود و طبق نتایج یک مطالعه جدید، رفتار بحث‌برانگیز مدیرعامل آن یکی از عوامل اصلی مشتریان برای دوری کردن از خودروهای این برند است.

انتظار می‌رود که تسلا آمار فروش ناامیدکننده‌ای برای اولین فصل ۲۰۲۴ را ثبت کند و اگرچه دلایل بسیاری برای این افت فروش عنوان می‌شود اما اظهارات و رویکردهای ایلان ماسک به عنوان یکی از تاثیرگذارترین آن‌ها بیان شده است. مدیرعامل تسلا علاقه زیادی به مطرح کردن اظهارات متعلق به جناح راست دارد. این در حالی است که اکثر مشتریان تسلا، تمایلات واضح و مستحکمی به جناح چپ دارند.

مدیرعامل شرکت تحقیقاتی کالیبر درباره این موضوع به رویترز گفته است: «این که رفتار و صحبت‌های ماسک در کم‌رنگ شدن اعتبار تسلا و در نتیجه کاهش فروش محصولات آن تاثیر می‌گذارد، عملا ثابت شده است. ۸۳ درصد افرادی که در نظرسنجی‌ها شرکت کرده‌اند می‌گویند که ماسک را به عنوان یکی از نمادهای تسلا می‌بینند.

تا پیش از این، وجود چنین ارتباط مستقیمی بین ماسک و تسلا به عنوان یکی از نقاط برتری این خودروساز آمریکایی یاد می‌شد چون اعتبار ماسک به عنوان یک فرد جسور و خلاق به مطرح شدن تسلا در جایگاه یک خودروساز نوآور و ریسک‌پذیر کمک می‌کرد. اما کم‌کم، ماجرا عوض شد.

تصاحب توییتر و ری‌برند کردن آن با نام جدید X، تبلیغ یک پست بحث‌برانگیز، برداشتن ممنوعیت استفاده از عبارات تبعیض‌آمیز و فحاشی در این پلتفرم و حتی در کارخانه‌های خود، توهین به تبلیغ‌کنندگان کمپانی‌های بزرگ و مطرح کردن ادعاهای سیاست‌مداران جناح راست آمریکا درباره مهاجران و فرهنگ جدید woke در این کشور از جمله فعالیت‌های بحث‌برانگیز اخیر ماسک عنوان شده است. ارتباط نزدیک او با تسلا و تبدیل شدن به نماد آن، زمانی یکی از نقاط قوت این خودرساز محسوب می‌شد اما این رابطه اکنون در حال صدمه زدن به فعالیت‌ها و موفقیت تجاری تسلا است.

طبق نتایج نظرسنجی، ۴۲ درصد از آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۳ مخالف اظهارات ماسک بوده‌اند. این رقم در سال ۲۰۲۲، نزدیک به ۳۴ درصد بوده است. اعتبار تسلا در کشورهای هلند، فرانسه، بریتانیا و استرالیا نیز در سال ۲۰۲۴ بدتر شده است.

اطلاعات موسسه کالیبر نشان می‌دهد که امتیاز در نظر گرفتن محصولات تسلا توسط مشتریان این سگمنت، ۳۱ درصد است که نسبت به سال ۲۰۲۱ که ۷۰ درصد بود، بیشتر از نصف کاهش داشته است. نکته بدتر این است که از ژانویه گذشته تا به امروز، کمپانی به اندازه ۸ درصد دیگر امتیاز از دست داده چون به غیر از رفتار ماسک، برندهای دیگری هم مثل ب‌ام‌و و آئودی در حال معرفی محصولات خود در این سگمنت هستند.

تسلا نرخ‌های بالای بهره را به عنوان یکی از عوامل کاهش‌دهنده تقاضا در بازار خودروهای الکتریکی مقصر می‌داند. استدلالی که پایه حداقل نظری درستی دارد اما با وجود این موضوع، تسلا ضرر بیشتری نسبت به دیگر برندهای فعال در این حوزه ثبت کرده است. اگرچه انتظار می‌رود که فروش محصولات در فصل اول ۲۰۲۴ در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته به اندازه ۳ درصد رشد کند، اما فروش این محصولات در برندهای دیگر، رشد بیشتر ۱۵ درصدی را تجربه خواهند کرد.

برخی از مشتریان تسلا به برند محبوب خود وفادار مانده‌اند و حاضرند از رفتار عجیب و اظهارات بحث‌برانگیز ماسک چشم‌پوشی کنند. برخی دیگر اما علاوه بر رویکرد آقای مدیرعامل، از عملکرد خودروهای این برند و زیرساخت شارژ آن شکایت دارند و با ورود خودروسازهای بیشتری به بازار خودروهای الکتریکی، به دنبال محصولات جایگزین می‌گردند. محصولاتی که ممکن است در ادامه راه، چالش‌هایی بزرگ و جدی برای تسلا ایجاد کنند.

نظر دهید


در همین زمینه