شبکه‌های اجتماعی

درس بزرگ صنعت خودروی چین برای سیاست‌گذاران ایران
اتومبیل فارسی - کارخانه فولکس‌واگن در چین

حذف محدودیت‌ سرمایه‌گذاری خودروسازان خارجی در خاک چین

 

 از اول ژانویه 2022 جمهوری خلق چین تمامی محدودیت‌های سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان خارجی در صنعت خودروسازی این کشور را لغو خواهد کرد. این تغییرات در سال 2018 توسط این کشور تصویب شد و اکنون لازم الاجرا شده است.

 

این محدودیت‌ها از سال 1994 اعمال شد و به شرکت‌های خارجی اجازه داد تا تولید خودرو در داخل چین را فقط از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های داخلی چینی سازماندهی کنند و سهم مشارکت خارجی نمی‌توانست بیش از 50 درصد باشد. طبق ایده این طرح، قرار بود نه تنها پول شرکت‌های خارجی را به چین جذب کند، بلکه فناوری‌های آن‌ها باید در چارچوب سرمایه‌گذاری مشترک با شرکا به اشتراک گذاشته می‌شد. هرچند پیش از 1994 کارخانه‌های مشترک مثل فولکس‌واگن، پژو، سیتروئن و جیپ ایجاد شده بود.

 

این استراتژی صد در صد جواب داد و خودروسازان چینی به منابع مالی و همچنین آخرین تکنولوژی‌ها دسترسی پیدا کردند و خیلی سریع بر پیشرفت‌های مدرن شرکت‌های جهانی تسلط یافتند. پیشرانه‌های توربو، جعبه دنده‌ها، خودروهای هیبریدی و خودروهای الکتریکی در حال حاضر به نقطه قوتی برای صنعت چین تبدیل شده‌اند. بنابراین دولت از سال 2018 به تدریج شروع به ارائه امتیازات کرد. قانون 50 درصد برای تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی و الکتریکی را حذف کرد. تسلا از این مزیت استفاده کرد و اولین کارخانه خودروسازی کاملا خارجی را در چین در نزدیکی شانگهای ساخت که در پایان 2019 به بهره‌برداری رسید. در همین زمان ب‌ام‌و و فولکس‌واگن سهم خود را در سرمایه‌گذاری مشترک با برلیانس و جک به 70 درصد افزایش دادند زیرا برنامه‌های آن‌ها شامل تولید خودروهای برقی نیز بود.

 

در گام بعدی در سال 2020 لغو محدودیت‌ها برای سازندگان خودروهای تجاری بود و از اول ژانویه 2022 دیگر محدودیت سرمایه‌گذاری برای بازیگران خارجی در چین اعمال نخواهد شد. این بدان معناست که شرکت‌های خارجی اکنون می‌توانند سهام خود را در سرمایه‌گذاری مشترک تا 100 درصد افزایش داده یا شعبه‌های جدیدی را تشکیل دهند که تماما متعلق به خود سازنده است.

 

این رویکرد دولت چین نسبت به خودروسازان داخلی و خارجی، موجب شد صنعت خودروی چین در مدت کم‌تر از سی سال به بلوغ کافی برسد و محصولاتی رقابتی تولید کند، به گونه‌ای که امروز در حال ورود جدی به بازارهای آمریکا و اروپا است و حتی در بازار پررقابتی مانند چین هم در برخی سگمنت‌ها شاهد برتری خودروهایی با برند چینی هستیم. 

 

نظر دهید


در همین زمینه