شبکه‌های اجتماعی

ریویان، تسلای پیکاپ‌ها

حضور  یک استارت‌آپ خودرویی در نمایشگاه لس‌آنجلس

 پس از نزدیک به یک دهه فعالیت پنهانی، Rivian Automotive با یک رونمایی مهم خود را در نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس معرفی کرد. این شرکت تازه تاسیس در این رویداد مهم صنعت اتومبیل از ریویان R1T که یک پیک‌آپ تمام‌الکتریکی است رونمایی و در مورد عملکرد و ویژگی‌های آن ادعاهای مهمی را مطرح کرد که بر این اساس می‌تواند رقیبی جدی برای هر کدام از پیک‌آپ‌های بنزینی موجود در بازار باشد.
بر خلاف دیگر استارت‌آپ‌هایی که در زمینه خودروهای الکتریکی و پاک فعالیت می‌کنند ریویان فناوری الکتریکی خود را به دور از هیاهوی رسانه‌ای و در سایه به توسعه داده است و همچنین به طور پنهانی یک کارخانه را برای تولید انبوه محصولاتش آماده کرده است.
این استارت‌آپ توسط رابرت اسکارینج تاسیس شده است که هم اکنون مدیرعامل این شرکت نوپا نیز هست. اسکارینج فارغ‌التحصیل دانشگاه MIT است و از زمان آغاز فعالیتش در سال 2009 به طور مخفیانه کار می‌کرد تا زمانی که سال گذشته یکی از کارخانه‌های تعطیل شده میتسوبیشی را در ایالت ایلینوی آمریکا در اختیار گرفت. این شرکت برای آماده‌سازی این کارخانه میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند  تا بتوانند صدها هزار از اتومبیل‌های الکتریکی خود را در آن به تولید برسانند.


مشخصات فنی ریویان R1T
ریویان R1T اولین نمونه از محصولات الکتریکی این شرکت خواهد بود که به بازار عرضه خواهد شد. این اتومبیل یک وانت پیک‌آپ با ظرفیت 5 سرنشین است که سامانه‌ای تمام‌الکتریکی قدرت بالای خود را تامین می‌کند. این اتومبیل از 4 الکتروموتور سود می‌برد که برای هر کدام از چرخ‌های اتومبیل ظرفیت 147 کیلووات قدرت را فراهم می‌کند. بسته به تنظیمات انجام شده در این اتومبیل قدرت ورودی به جعبه‌دنده آن از 300 تا 562 کیلووات متغیر است. با توجه به گوناگونی قدرت‌های قابل دریافت از مجموعه انتقال قدرت این اتومبیل مجموعه‌ باتری‌های متفاوتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. مجموعه باتری‌های این اتومبیل با سه ظرفیت 105، 135 و 180 کیلووات‌ساعت قابل تعبیه هستند که از هر اتومبیل الکتریکی دیگری که در بازار عرضه شده بیشتر است. ریویان مدعی است که ظرفیت پیمایش این وانت با توجه به مجموعه باتری‌های بالا به ترتیب بیش از 370، 482 و 643 کیلومتر با یک شارژ کامل خواهد بود.
بسته به نوع تنظیمات انتخابی و ظرفیت باتری‌ها این پیکاپ تمام‌الکتریکی قادر است تنها در 3 ثانیه سرعت خود را از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برساند که برای مدل‌های ضعیف‌تر این زمان به 3.2 و 4.9 ثانیه افزایش پیدا می‌کند. وزن R1T در تمامی مدل‌ها 2670  کیلوگرم اعلام شده است. ظرفیت حمل بار آن در قسمت بار 800 کیلوگرم و در حالت یدک کشی 5 تن است.
ریویان R1T به لطف برخورداری از مجموعه دوربین‌ها، لیدار، رادار و سنسورهای اولتراسونیک قادر است در حالت رانندگی خودکار سطح 3 در بزرگراه‌ها حرکت کند.


زمان عرضه ریویان R1T در بازار
ریویان مانند روندی که تسلا در عرضه مدل 3 پیش گرفته بود، ابتدا دو نسخه قوی‌تر و پیشرفته‌تر R1T را عرضه خواهد کرد که گفته می‌شود زمان تحویل آن به مشتریان در پایان سال 2020 خواهد بود. نسخه ضعیف‌تر این اتومبیل با باتری‌های 105 کیلووات‌ساعتی 12 ماه پس از آغاز تولید این اتومبیل عرضه می‌شود. شروع قیمت ریویان R1T از 69 هزار دلار خواهد بود و اکنون مشتریان می‌توانند با پرداخت تنها 1000 دلار R1T خود را رزرو کنند.

نظر دهید


در همین زمینه