شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پژو اینسپشن کانسپت
نمایشی از آینده

 

نمایشگاه CES 2023 در حال برگزاری است و شرکت‌ها یکی پس از دیگری کانسپت‌ها و آخرین فناوری‌های خود را به نمایش می‌گذارند. پژو نیز با کانسپت الکتریکی اینسپشن، دورنمایی از آینده خود را به نمایش گذاشت و اعلام کرد که در سال 2025 خودرویی بر اساس این نمونه به تولید خواهد رسید.


کانسپت اینسپشن بر روی پلتفرم STLA استلانتیس توسعه پیدا کرده و دارای طول 5 و ارتفاع 1.3 متر است. این خودرو از فناوری 800 ولت استفاده می‌کند و پک باطری 100 کیلووات ساعت آن می‌تواند با یکبار شارژ بُرد مسافت 800 کیلومتر را تامین کند. به لطف سیستم شارژ القایی، تنها در 5 دقیقه باطری‌ به میزان 150 کیلومتر شارژ می‌شود. این باطری تامین کننده دو موتور الکتریکی است که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب نصب شده و در مجموع 680 اسب‌بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد. به گفته پژو تنها 3 ثانیه برای رسیدن به تندی 100 کیلومتر بر ساعت نیاز است. اینسپشن به لطف STLA AutoDrive از رانندگی خودکار سطح 4 بهره می‌برد.


کانسپت الکتریکی اینسپشن در کابین نسل بعدی i-Cockpit را همراه با سیستم فرمان جدید Hypersquare که جایگزین فرمان مکانیکی می‌شود، معرفی می‌کند. محوریت اصلی این فناوری، فرمان مستطیل شکل آن است که از بازی‌های ویدئویی الهام گرفته شده و کنترل کردن مواردی همچون سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و... تنها با شصت بر روی آن انجام خواهد شد. در کابین اینسپشن راننده می‌تواند فرمان و داشبورد را به صورت کلی جمع کند تا فضایی دلنشین‌تر و جذاب‌تر شکل بگیرد.


یکی از بارزترین نکات طراحی خارجی اینسپشن، فضای شیشه‌ای 7.2 متر مربع آن است. پژو از شیشه ناریما استفاده می‌کند که تحت یک عملیات اکسید فلز قرار می‌گیرد تا مقاومت بالا داشته باشد. این نوع شیشه پیش‌تر در ناسا برای پوشش محافظ کلاه ایمنی فضا نوردان استفاده می‌شد. با این کار رنگ شیشه‌ها زرد می‌شود اما کیفیت حرارتی آن از بین نمی‌رود.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه