شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - اولین خودرو جک با باتری‌های سودیوم‌یونی
باتری‌هایی ارزان با عملکرد بهتر در هوای سرد

گروه جک موتورز قرار است از طریق زیرمجموعه جدید خود یعنی برند Yiwei، اولین خودروی الکتریکی دنیا با باتری سودیوم‌یونی که به تولید انبوه خواهد رسید را عرضه کند. این هاچ‌بک جدید الکتریکی که نام کامل آن JAC Yiwei EV است، در ژانویه عرضه خواهد شد.

اگرچه که این باتری‌ها در مقایسه با همتاهای لیتیوم‌یونی خود چگالی کم‌تری دارند، اما هزینه‌های تولیدی ارزان‌تر آن، زنجیره‌های تامین دردسترس‌تر و البته عملکرد مثال‌زدنی و بهتری که در شرایط آب و هوایی سرد و برفی دارند به معنای این است که می‌توان از آن‌ها برای کمک به رشد خودروهای الکتریکی استفاده کرد.

برند Yiwei در سال ۲۰۲۳ توسط گروه جک تاسیس شد. اینجا باید به این نکته نیز اشاره کرد که فولکس‌واگن، ۷۵ درصد از سهام و در نتیجه، کنترل مدیریتی JAC را تصاحب کرده و همچنین، ۵۰ درصد از سهام شرکت صاحب این گروه یعنی هولدینگ گروه ژینگهای اتومبیل (JAG) را هم در اختیار دارد. این در حالی است که ۵۰ درصد سهام دیگر این گروه متعلق به دولت چین است و محصول جدید آن که دستاورد اولین خودروی الکتریکی تولید انبوه دنیا با باتری سودیوم‌یونی را کسب کرده، حاصل این همکاری نسبتا عجیب و غریب محسوب می‌شود. شراکتی که شاید در ابتدا شانس چندانی برای موفقیت نداشت اما ثمره‌های آن یکی پس از دیگری خود را نشان می‌دهند.

 

AutomobileFa JAC EV 14021009 002



جک Yiwei عملا نسخه ری‌برند‌شده‌ای از مدل Sehol E10X است که اوایل امسال معرفی شده بود. این خودرو مجهز به یک باتری ۲۵ کیلووات ساعتی است که می‌تواند با شارژ کامل، مسافتی برابر با ۲۵۲ کیلومتر را طی کند. وقتی که جک در ماه می گذشته آغاز به کار برند Yiwei را اعلام کرد، این نکته را هم گفت که دیگر از برچسب Sehol استفاده نخواهد کرد و از این به بعد، تمام مدل‌های گروه یا با نام JAC و یا تحت برند Yiwei عرضه خواهند شد. هنوز مشخص نیست که آیا مدل ری‌برند‌شده، نام E10X را حفظ خواهد کرد یا خیر.

گروه جک در نمایشگاه شانگهای که در آپریل ۲۰۲۳ برگزار شد، خودروی الکتریکی دیگری به نام Yiwei 3 را به نمایش گذاشت. این مدل در ماه ژوئن با یک باتری لیتیوم LFP عرضه شد و JAC در آن زمان قول داد که نسخه سودیوم‌یونی این خودرو نیز در آینده معرفی خواهد شد. مدل جدید Yiwei از سلول‌های استوانه‌ای و سیلندرمانند شرکت HiNA Battery استفاده می‌کند. جک این سلول‌ها را در سازه ماژولار UE (مخفف Unitized Encapsulation) خود که ظاهر لانه‌زنبوری دارد، قرار می‌دهد. این سازه تا حدودی شبیه به ساختار CTP گروه CATL یا سازه Blade از گروه BYD نیز محسوب می‌شود و می‌تواند ثبات و کارکرد بسته باتری را تا حد قابل‌توجهی افزایش دهد.

 

AutomobileFa JAC EV 14021009 003



انتظار می‌رود که باتری‌های سودیوم‌یونی، نقشی حیاتی در آینده تامین انرژی خودروهای الکتریکی ایفا کنند. بهترین استفاده از آن‌ها در ایستگاه‌های ذخیره انرژی، وسایل حمل‌ونقل دوچرخ و خودروهای الکتریکی سطح اولیه است. این باتری‌ها به لیتیوم نیاز ندارند، از مدل‌های LFP ارزان‌تر هستند و البته همان‌طور که گفته شد، عملکرد بسیار بهتری در هوای سرد دارند. جک تنها خودروساز چینی نیست که به سمت این باتری‌ها می‌رود. بی‌وای‌دی نیز اخیرا با همکاری یک گروه موتورساز چینی، برنامه خود برای تاسیس یک مرکز تولید باتری سودیومی را اعلام کرد. میزان سرمایه‌گذاری دو گروه در این مرکز به عدد ۱۰ میلیارد یوآن (۱.۴ میلیارد دلار) می‌رسد. گروه CATL نیز نمونه‌های اولیه ساخته‌شده خود بر اساس این فناوری را به نمایش گذاشته اما هنوز برنامه دقیقی برای تولید انبوه آن‌ها اعلام نکرده است.

نظر دهید


در همین زمینه