شبکه‌های اجتماعی

  • عکاس: عمید ناصر
تست و بررسی لاماری ایما در پیست آزادی
اتومبیل فارسی - لاماری ایما

شروع دوباره آرین موتور با یک کراس‌اوور مونتاژی

 

هولدینگ آرین سرمایه که به واسطه واردات خودروهای میتسوبیشی، دی‌اس و خودروهای تجاری سبک جک شناخته شده است، پس از وقفه چند ساله که از تحریم‌های دور جدید علیه ایران ناشی می‌شود، حالا آماده مونتاژ و عرضه یک کراس‌اوور کامپکت جدید شده است. شرکت آرین پارس موتور، از شرکت‌های وابسته به گروه آرین سرمایه با خرید کارخانه سایپای خمین، از سال 1401 آماده تولید خودروهای سواری است، هر چند نزدیک به دو سال است خودروهای تجاری سبک جک در این کارخانه مونتاژ می‌شود. هدف آرین موتور از ایجاد برند لاماری این است که حتی در شرایطی که امکان واردات خودرو وجود ندارد، بتواند با مونتاژ محصولات مدرن و پیشرو، حضور خود را در بازار حفظ کند. اولین محصول سواری آرین پارس موتور، لاماری ایما است، یک کراس‌اوور کامپکت که طراحی جذابی دارد و در کنار آن با ویژگی‌‌های فنی قابل توجه و رقابتی، پا در میدانی می‌گذارد که پیش از این با حضور هم‌وطن‌هایش شلوغ و پر رقابت شده است. فرصتی دست داد تا لاماری ایما را در پیست آزادی تهران مورد تست و بررسی قرار دهیم و پیش از ورود این خودرو به بازار با ویژگی‌های آن آشنا شویم.

 

طراحی لاماری ایما

لاماری ایما به سرپرستی «هانس هنین کئوفله» طراحی شده است. یک طراح آلمانی که پیش از این، پیشینه حضور در مرسدس بنز و ولوو را داشته است. رد پای حضور کئوفله در مرسدس را به خوبی می‌توان در طراحی لاماری ایما مشاهده کرد و در دو بخش این ویژگی به طرز چشم‌گیری پررنگ می‌شود. نخست نمای کناری لاماری ایما است، به ویژه زمانی که دو سر خودرو را بپوشانید. حجم پردازی‌های و خط‌های بدنه مشابه همان چیزی است که در مرسدس GLA شاهد آن هستیم با این تفاوت که در طراحی ایما نیازی به محافظه‌کاری آلمانی وجود نداشته و دست طراحان برای حجم‌های اغراق شده بازتر بوده است. بخش دوم نیز طراحی داشبورد لاماری ایما است که در آن نیز می‌توان حس و حالی از محصولات مرسدس بنز را جست و جو کرد. با این حال نمی‌توان به آن برچسب کپی بودن چسباند.

 

AutomobileFarsi Lamari Eama test drive 7


در نمای جلوی لاماری ایما، با طراحی خشن و جسورانه‌ای مواجه هستیم. بر خلاف بیشتر خودروهایی که این روزها وارد بازار ایران شده است، طراحی لاماری ایما دارای شخصیت است. با کمی نگاه کردن به نمای جلوی ایما، چهره یک کاراکتر بدطینت با لبخندی شیطانی در آن نمایان می‌شود. ایما به رسم این‌ روزهای صنعت خودروی دنیا، در جلو از چراغ‌های دو تکه استفاده می‌کند که در قسمت بالایی چراغ‌های LED روشنایی روز تعبیه شده است. در نمای عقب نیز در پیروی از ترند این روزهای صنعت خودرو، شاهد چراغ‌های متصل سه تکه هستیم. با این حال صادقانه باید به این موضوع اعتراف کرد که لاماری ایما تسلیم تعدد طرح‌های مشابه نشده و توانسته فرمی تازه را ارائه دهد. به طور کلی می‌توان گفت لاماری ایما روحی اسپرت دارد که القای این حس با قاب دور پنجره‌ها، رینگ‌ها و روف رک‌های تیره و همچنین چراغ‌های با تم دودی در جلو و عقب و خروجی‌های اگزوز دوبل دایره‌ای در دو طرف اتومبیل تشدید می‌شود.

 

فضای داخلی لاماری ایما

در کابین لاماری همه چیز ساده و بسیار مینیمال است. تا حد امکان از طراحی کلید‌ها خودداری شده و به جز کنترل‌های روی فرمان و بالابر شیشه‌ها، می‌توان گفت کم‌تر از انگشتان دو دست کلید پیش روی راننده قرار گرفته است. تم کلی کابین لاماری ایما تیره است و با تزیینات تیتانیومی و مشکی پیانویی همراه شده است. ترکیب این تم با دوخت‌های قرمز رنگ، فضای کلی کابین را نیز اسپرت جلوه می‌دهد.

 

AutomobileFarsi Lamari Eama test drive 1b


یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کابین لاماری را می‌توان نمایشگر دوقلویی دانست که بالای داشبورد تعبیه شده و دو نمایشگر 10.25 اینچی را درون خود جای داده است؛ یکی به عنوان صفحه کیلومتر و دیگری برای اطلاعات سرگرمی. به لطف استفاده از مکانیزم تعویض دنده الکترونیکی که اهرم آن با ظرافت خاصی طراحی شده، افزون بر فضاهایی که در قسمت بالایی کنسول میانی طراحی شده، در طبقه پایین آن نیز فضا برای قرار دادن اشیا ایجاد شده است. هرچند این بخش در نمونه‌های مجهزتر، محلی برای شارژر وایرلس است، اما در نسخه مورد آزمایش، کارایی دیگری ندارد.


افزون بر این، در کابین ایما فضاهای زیادی برای قرار دادن اشیا طراحی شده است. هر چند عدد دقیقی از حجمی که لاماری ایما برای فضای بار در اختیار قرار می‌دهد به دست نیاوردیم، اما به صورت تخمینی می‌توان گفت فضایی حدود 450 لیتر فضا برای بار وجود دارد که با خواباند صندلی‌ها افزایش می‌یابد. نکته مهم دیگر در خصوص کابین ایما، فضای بزرگی است که به لطف فاصله بین دو محور 2715 میلی‌متری در اختیار سرنشین‌ها قرار می‌دهد. بر خلاف آنچه به خاطر فرم سقف تصور می‌شد، ایما در کنار فضای پای بزرگ، فضای سر بزرگی نیز برای سرنشین‌های هر دو ردیف ارائه می‌دهد.

 

 

مشخصات فنی و تجربه رانندگی با لاماری ایما

لاماری ایما بر پایه پلتفرم EMA گروه دانگ فنگ طراحی شده است. یک کراس‌اوور کامپکت با ابعاد 4565، 1860 و 1690 برای طول، عرض و ارتفاع که به یک پیشرانه قدرتمند مجهز شده است. لاماری ایما به یک موتور 1.5 لیتری میتسوبیشی با کد 4A95TD مجهز شده که توان تولید 197 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این بازدهی به لطف استفاده از سیستم‌های توربوشارژ و پاشش مستقیم سوخت به دست آمده است. یک جعبه دنده دوکلاچه 7 سرعته از نوع تر نیز با این موتور همراه شده که نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد، اما در کمال تعجب حالتی برای انتخاب دستی دنده‌ها برای آن در نظر گرفته نشده است.

 

AutomobileFarsi-Lamari-Eama-test-drive-14.webp


به طور کلی می‌توان عملکرد این ترکیب را برای ایما رضایت بخش دانست. با وجود این که عدد به دست آمده در شتاب‌گیری کمی بیشتر از 9.5 ثانیه‌ای است که توسط منابع چینی اعلام شده، اما به اندازه کافی رضایت بخش است. لاماری ایما به لطف استفاده از چرخ‌های بزرگ با ابعاد 235/55R19 و سیستم‌های کمکی الکترونیکی، سواری پایدار و مطمئنی ارائه می‌دهد و حتی در مانورهای ناگهانی به عملکردی مطمئن از خود نشان می‌دهد. فرمان برقی ایما در سرعت‌های بالا سفت می‌شود و اطمینان بیشتری را حیم فرمان‌دهی به راننده القا می‌کند. لاماری ایما در ترمزگیزی نیز بسیار مطمئن عمل می‌کند و حتی در ترمزگیری از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت تا توقف کامل، توقفی بسیار نرم و مطمئن دارد.

 

 

امکانات لاماری ایما

در بخش امکانات لاماری ایما می‌توان به سانروف پانوراما، صندلی راننده با تنظیم برقی 6 جهته، دوربین دید عقب، دوربین ثبت وقایع، حالت‌های رانندگی اکو اسپرت، سیستم روشنایی خودکار، سیستم تصفیه هوای کابین، کروز کنترل، سنسور پارک خودرو، کول باکس و پوشش چرمی صندلی‌ها اشاره کرد.


آرین پارس موتور این خودرو را با مجموعه‌ای از امکانات ایمنی در ایران عرضه می‌کند که شامل شش کیسه هوا، ترمز پارک برقی، سیستم توقف خودکار(اتوهلد)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)، سیستم کنترل حرکت خودرو در سرپایینی (HDC)، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل کشش خودرو (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BAS)، فرمان برقی و سیستم پایش باد تایرها می‌شود. با این حال باید به این نکته نیز اشاره کرد که جای خالی امکاناتی مانند دوربین 360 درجه، در صندوق برقی، شیفتر تعویض دنده و شارژر وایرلس در این اتومبیل به خوبی احساس می‌شود.

 

 

لاماری ایما در بازار ایران

لاماری ایما برگ‌های برنده زیادی در دست دارد، هر چند در بخش امکانات نبود برخی آپشن‌ها محسوس است، اما عملکرد فنی خوب، ظاهر و طراحی بسیار مدرن و مشخصات فنی رقابتی، مزایای این خودرو به شمار می‌روند. در زمینه امکانات نیز آن گونه مدیران آرین پارس موتور اعلم کرده‌اند، در آینده خلا امکانات این خودرو پر خواهد شد و نسخه‌های مجهز‌تر آن به بازار ارائه خواهد شد، با این حال حدود 500 دستگاه اول دارای این ویژگی‌ها هستند.

 

نکته دیگری که می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف در لاماری ایما شناخته شود، گارانتی 3 سال 60هزار کیلومتر آن است که در برابر خودروهایی مانند تیگو 7 با گارانتی 5 سال یا 100هزار کیلومتر، اعداد بسیار پایین‌تری است. با این حال ظاهرا این اعداد برای ایما هنوز نهایی نشده است و انتظار می‌رود تا زمان آغاز فروش آن این اتومبیل در آن بازنگری صورت گیرد. لاماری ایما در بازار ایران با خودروهایی مانند بهمن دیگنیتی، فردا T5 و ام‌وی‌ام تیگو 7 به رقابت خواهد پرداخت و در صورتی که آرین پارس موتور بتواند آن را در محدود 850 تا 900 میلیون تومان قیمت‌گذاری کند، به سادگی می‌تواند پیروز این رقابت باشد.

 

نظر دهید


در همین زمینه