شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تویوتا کمری ۲۰۲۵
تمام‌هیبریدی در همه زمان‌ها


شاید مدام این جمله را بشنوید که «سدان‌ها در حال مردن هستند.» اما تویوتا با فروش سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه کمری فقط در ایالات متحده، خلاف این نظریه را ثابت کرده است. اکنون، نسل نهم تویوتا کمری بالاخره به صورت رسمی معرفی شده است. تویوتا کمری ۲۰۲۵ تمام‌هیبریدی خواهد بود. اگرچه بخش‌هایی از خودرو مثل شاسی آن همچنان از مدل فعلی است،‌ اما به‌روزرسانی‌های متعدد در قسمت پیشرانه‌ها، طراحی خارجی و فضای داخلی در نهایت منجر به متمایز بودن این نسل شده است.

طراحی کمری جدید در جلوی آن با چراغ‌های زاویه‌دار و بومرنگ‌مانند که توسط یک جلونجره نسبتا باریک به هم وصل شده‌اند، مشخصا یادآور پریوس جدید و برخی مدل‌های مفهومی تویوتا است. فضای بین جلو و انتهای خودرو،‌ تغییر چندانی نکرده و احتمالا از طراحی نسل فعلی در آن استفاده شده اما در عقب خودرو شاهد تغییرات کوچکی مثل اضافه شدن چراغ‌های Cشکل هستیم. در مدل سال ۲۰۲۵ نیز تفاوت عمده بین نسخه‌های SE/XSE و LE/XLE همچنان در برخی عناصر طراحی مثل جلوپنجره‌های منحصربه‌فرد، بال عقب و یک دیفیوزر است. نسخه XSE نیز دوباره با یک سقف مشکی‌رنگ در دسترس است. نسخه‌های SE و XSE نیز دوباره از تنظیمات اسپرت‌تری نسبت به LE و XLE بهره می‌برند.

فضای داخلی هم دچار تغییرات بنیادی قابل‌توجهی شده است. اگرچه محل قرارگیری ورودی‌های هوا و صفحه‌ها همچنان یادآور برخی مدل‌های قدیمی‌تر است، اما تقریبا تمام پنل‌های داخل کمری ۲۰۲۴ تغییر کرده و ظاهر جذاب‌تر و لوکس‌تری به خود گرفته است. یک صفحه پنل ابزار دیجیتالی ۷ اینچی و یک صفحه اطلاع‌رسانی و سرگرمی ۸ اینچی به عنوان تجهیزات استاندارد در نسخه‌های LE و SE وجود دارد. این در حالی است که نسخه‌های XLE و XSE، یک جفت صفحه ۱۲.۳ اینچی استاندارد دارند و یک صفحه ۱۰ اینچی HUD نیز به عنوان گزینه انتخابی وجود دارد.

شارژ بدون سیم دستگاه‌های همراه، دکمه استارت، سیستم کنترل اقلیمی ۲محیطی و اتصال بدون سیم به Apple CarPlay و Android Auto نیز از دیگر ویژگی‌های استاندارد خودرو هستند. نسخه‌های SE و XSE تویوتا کمری ۲۰۲۵ از برتری‌های دیگری نیز مثل پدال‌های آلومینیومی و فرمان چرمی بهره می‌برند. نسخه XSE همچنین یک گزینه جذاب مایکروفیبر چرم جیر هم دارد که این گزینه، برای اولین بار است که در یک محصول کمری دیده می‌شود. یک سان‌روف پانورامیک و یک کلید دیجیتالی نیز از گزینه‌های در دسترس دیگر است.

لیست قابلیت‌های استاندارد ایمنی خودرو نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت، بلندبالا و شامل موارد متعددی است. از بین آن‌ها می‌توان به سیستم ترمز اتوماتیک در شرایط اضطراری و با قابلیت تشخیص پیاده‌رو، هشدار نقاط کور، هشدار اجسام و خودروهای پشت خودرو در زمان دنده عقب، کروز کنترل تطبیق‌پذیر و کمک‌رسان حفظ خطوط اشاره کرد. سیستم تحسین‌برانگیز Proactive Drive Assist نیز که اولین بار در یک پریوس از آن استفاده شده بود، با در دست گرفتن موقتی کنترل ترمز و فرمان، به خودرو اجازه می‌دهد که موقعیت درست و فاصله مناسبی با سایر خودروها داشته باشد.

عمده تغییرات نسل جدید کمری در بخش پیشرانه آن انجام شده است. تمام نسخه‌ها به یک موتور ۲.۵ لیتری ۴سیلندر هیبریدی مجهز هستند. رد پای استفاده از این پیشرانه را هم می‌توان در پریوس فعلی مشاهده کرد. این پیشرانه در حالت استاندارد دیفرانسیل جلو ،‌ توانایی تولید ۲۲۵ اسب بخار را دارد. نسخه تمام‌چرخ محرک با اضافه کردن یک موتور به پشت چرخ‌های عقب (دققا همانند پریوس و RAV4) قدرت خروجی را به ۲۳۲ اسسب بخار می‌رساند. این به معنای ۱۷ تا ۲۴ اسب بخار بیشتر نسبت به نسخه هیبریدی قدیمی است و همچنان، از نسخه غیرهیبریدی ۴ سیلندر پیشین نیز قوی‌تر است.

البته که عاشقان قدرت بیشتر قطعا دلشان برای پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 با ۳۰۱ اسب بخار تنگ خواهد شد زیرا در نسل جدید،‌ خبری از آن نیست. تویوتا مصرف سوخت نسل جدید را هم اعلام نکرده اما انتظار می‌رود که شاهد اعداد و ارقامی باشیم که با مصرف سوخت متوسط نسل فعلی (۴.۵ تا ۵.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) قابل رقابت باشد. تویوتا جدول قیمت‌گذاری کمری ۲۰۲۵ را هم منتشر نکرده و صرفا به گفتن این که این مدل در ۴ نسخه LE، SE، XLE و XSE عرضه می‌شود، بسنده کرده است. فروش تویوتا کمری ۲۰۲۵ از بهار سال آینده آغاز خواهد شد و احتمالا با نزدیک‌تر شدن به این زمان عرضه، سایر جزییات مربوط به آن نیز منتشر می‌شود.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه