شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تیگو 7 پرومکس
به روزرسانی برای کراس‌اوور کامپکت مدیران خودرو

نزدیک به دو سال از رونمایی برند فونیکس توسط مدیران خودرو می‌گذرد و این شرکت توانسته با شاخه جدید خود سطحی تازه از محصولات را وارد بازار خودروی ایران کند. در شب معرفی برند فونیکس، مدیران خودرو سه محصول تیگو 7 پرو، آریزو 6 پرو و تیگو 8 پرو را به نمایش گذاشت و حال با گذشت حدود دو سال از معرفی فونیکس، تمام محصولات این برند دستخوش تغییراتی جدی شده است.


فونیکس شب گذشته به صورت رسمی از تیگو 7 پرومکس رونمایی کرد تا فونیکس تیگو 7 پرو نیز با محصولی مدرن‌تر و مجهزتر جایگزین شود. این خودرو که نسخه جدید تیگو7 پرو به شمار می‌رود، تغییراتی را در طراحی بیرون پشت سر گذاشته است. این تغییرات شامل طراحی جدید مجموعه سپر و جلوپنجره می‌شود. فونیکس همچنان الگوی طراحی کهکشانی را در جلوپنجره تیگو 7 پرومکس حفظ کرده است، اما این جلوپنجره حالا با کروم‌های دودی رنگ محصور و به چراغ‌های جلو متصل شده است. اضافه شدن کروم‌های جدید در کنار چراغ‌های LED ماتریسی، فونیکس تیگو 7 پرومکس را از نظر طراحی به دی‌اس 7 بسیار شبیه کرده است. از دیگر تغییراتی که در طراحی نمای جلو شاهد آن هستیم، فرم جدید چراغ‌های دی لایت است که باعث شده چهره خودرو مدرن‌تر به نظر برسد. این تغییرات ظاهری تغییری در اندازه تیگو 7 پرو مکس ایجاد نکرده است و ابعاد به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع برابر با 4500، 1842 و 1746 میلی‌متر است و فاصله بین دو محوری معادل 2670 میلی‌متر دارد.


در نمای کناری تفاوت چندانی با فونیکس تیگو 7 پرو دیده نمی‌شود، تنها یک قطعه تزیینی روی گلگیرهای جلو اضافه شده که حرف T قرمز رنگ به نشانه پیشرانه توربوی این خودرو روی آن اضافه شده است. کالیپرهای ترمز نیز به رنگ قرمز در آمده است تا خوی اسپرت‌تر تیگو 7 پرو مکس نسبت به نمونه قبلی نمود بیرونی بیشتری داشته باشد. در نمای عقب فونیکس تیگو 7 پرو مکس نیز شاهد تغیراتی جزئی هستیم. نشان فونیکس از قسمت میانی چراغ‌ها حذف شده تا از چراغ‌های به هم پیوسته در این نسخه استفاده شود. به جای نشان سیمرغ فونیکس نیز حروف انگلیسی فونیکس با فاصله از هم روی بدنه خودرو خودنمایی کند.

 

 


طراحی کابین فونیکس تیگو 7 پرو مکس به کلی دگرگون شده و طراحی کلی آن مشابه تیگو 8 پرو است. طراحی دو رنگ قرمز و مشکی نمونه قبلی حالا جای خود را به نمونه تمام مشکی داده است که با مواد نرم در قسمت بالایی داشبورد و چرم سیاه رنگ برای پوشش صندلی‌ها همراه شده است. ظراحی کنسول میانی ماشبه تیگو 8 پرو است، اما نمایشگر سیستم تهویه مطبوع بدون تغییر نسبت به تیگو 7 پرو باقی مانده است با این حال مدیران خودرو از فیلتر PM2.5 برای کابین این خودرو استفاده کرده که از ورود ذرات ریز به کابین جلوگیری می‌کند.


دو نمایشگر 12.3 اینچی برای صفحه کیلومتر و سیستم چندرسانه‌ای در قسمت بالای داشبورد تیگو 7 پرو مکس تعبیه شده است. مدیران خودرو در این نسخه از سیستم‌های همیار راننده ADAS استفاده کرده شامل سیستم‌هایی مانند هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو، هشدار نقاط کور و امکاناتی از این دست می‌شود. همچنین برای نخستین بار از عرضه تیگو 7 در ایران، این خودرو به حافظه تنظیم صندلی مجهز شده است. صندلی برقی راننده در تیگو 7 پرومکس امکان تنظیم در 10 جهترا دارد و سیستم‌های سرد کن و گرمکن برای آن در نظر گرفته شده است. شارژ وایرلس موبایل تعبیه شده در این خودرو نیز با نسخه 50 واتی جایگزین شده که سرعت شارژ بیشتری نسبت به نمونه قبلی دارد. مدیران خودرو از سیستم صوتی سونی با 8 اسپیکر در این خودرو استفاده کرده است.


فونیکس تیگو 7 پرو در بدو ورود به ایران به یک موتور 1.5 لیتری توربو مجهز شد که توان تولید 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را داشت. این موتور با یک جعبه دنده CVT با شبیه سازی 9 سرعه همراه بود که نیروی آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. حال مدیران خودرو برای تیگو 7 پرومکس از یک موتور قدرتمند‌تر استفاده کرده که پیش از این در خودروهایی مانند تیگو 8 پرو و فونیکس FX نیز به کار رفته بود. تیگو 7 پرو مکس حالا به یک موتور 1.6 لیتری TGDI با توان 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن متر مجهز شده که نیزو آن به واسطه جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه تر به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. بر اساس آنچه در مراسم رونمایی این محصول اعلام شد، تیگو 7 پرو مکس در گام نخست به صورت دیفرانسیل جلو به بازار ایران عرضه می‌شود و در آینده نسخه AWD آن نیز در فهرست انتخاب‌های مشتری‌های ایرانی قرار می‌گیرد.

 

مدیران خودرو با ایجاد این تغییرات در تیگو 7 پرو مکس، آن را به گزینه‌ای ارزنده در برابر رقبای خود تبیدل کرده که کار را برای دیگر هم‌کلاس‌های خود دشوار می‌کند. هنوز جزئیاتی از قیمت این خودرو اعلام نشده است، اما می‌توان پیش‌بینی کرد در محدوده‌ای بالاتر از نمونه فعلی و ارزان‌تر از تیگو 8 پرومکس و احتمالا در بازه قیمتی 1.6 تا 1.8 میلیارد تومان به بازار ایران عرضه شود.

نظر دهید


در همین زمینه