شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سوزوکی سیاز
عرضه توسط راسا موتور

همانطور که پیش‌تر نیز اعلام شده بود، شرکت راساموتور قرار است در دور جدید واردات خودرو، چند محصول از برند سوزوکی و GAC را به بازار ایران عرضه کند. سوزوکی سیاز اولین محصول این شرکت است که عرضه آن در سامانه فروش خودروهای وارداتی انجام شد و ظرفیت فروش دور اول این محصول توسط متقاضیان واجد شرایط پر شده است. بر اساس ویدیویی که مدتی پیش منتشر شد سری اول سیازهای وارداتی به گمرک رسیده و در حال طی فرآیند ترخیص و شماره‌گذاری برای تحویل به مشتریان است. راساموتور برنامه دارد سری اول سوزوکی سیاز را تا پایان سال به مشتریان تحویل دهد. 

 
سوزوکی سیاز یک سدان سگمنت B است که با طول ۴۴۹۰ میلی‌متر و فاصله بین‌محوری ۲۶۵۰ میلی‌متر، یکی از بزرگ‌ترین خودروهای این سگمنت محسوب می‌شود. با داشتن فضای بار ۵۱۰ لیتری،‌سوزوکی مدعی است که سیاز بزرگ‌ترین فضای بار این سگمنت را هم ارائه می‌کند. این مدل در سال ۲۰۱۴ به عنوان جایگزین سوزوکی SX4 معرفی شد و هند اولین بازاری بود که توانست آن را دریافت کند. مونتاژ و عرضه این مدل در هند که بزرگ‌ترین بازار سوزوکی است، با همکاری جوینت‌ونچر سوزوکی-ماروتی انجام می‌شود. سیاز در چین و برخی کشورهای آفریقایی نیز عرضه می‌شود. البته فروش آن در آفریقا و مخصوصا مصر، با نام تویوتا بلتا انجام می‌شود که نسخه ری‌‌برند ‌شده‌ای از سوزوکی سیاز است. ناگفته نماند که ابعاد و اندازه‌های سوزوکی سیاز در حد و اندازه یک سدان سگمنتC  است اما سوزوکی این محصول را در رده یک سدان کلاس B می‌داند. به نظر می‌رسد قرار گرفتن در سگمنت B پلاس بهترین گزینه برای این محصول است. 
 
سه گزینه ۱.۲ لیتری، ۱.۴ لیتری و ۱.۵ لیتری برای پیشرانه سوزوکی سیاز در بازارهای مختلف در نظر گرفته شده که البته برای بازار ایران،‌نسخه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی در نظر گرفته شده است. این پیشرانه  ۴ سیلندر توانایی تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. توان تولید شده این پیشرانه  توسط یک جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک مجهز به حالت‌های سنگین L و ۲ و البته حالت Over Drive، به چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب،‌نیمه‌مستقل با محور پیچشی است. حداکثر سرعت سوزوکی سیاز ۱۶۵ کیلومتر در ساعت است و برایرسیده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد. مصرف سوخت متوسط سوزوکی سیاز ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی اعلام شده است. 
 
 

فهرست تجهیزات ایمنی سوزوکی سیاز در ایران شامل موارد ضروری و آشنایی است. کیسه‌های هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، کروز کنترل، سامانه ترمز ضد قفل (ABS)، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سامانه کنترل پایداری از جمله ویژگی‌های لازمی است که در سوزوکی سیاز یافت می‌شوند. البته این لیست فقط محدود به این موارد نیست و گزینه‌های دیگری مثل دوربین دنده عقب، مه‌شکن عقب، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، سامانه مانیتورینگ فشار باد تایرها، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HHC) و سنسور پارک عقب نیز در آن دیده می‌شود. 
 
در فضای داخلی سوزوکی سیاز، یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی به همراه رهیاب ماهواره‌ای و درگاه اتصال بلوتوث و USB، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و صندلی‌های با روکش چرمی مصنوعی خودنمایی می‌کنند. در بین ویژگی‌های جذاب‌تر می‌توان به سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سنسور نور، کامپیوتر سفری با نمایشگر ۴.۲ اینچی پیشرفته، آینه داخلی فتوکرومیک و آینه‌های تاشوی برقی اشاره کرد. همچنین باید اشاره کرد که محصولات سوزوکی عموما در دو نسخه GL و GLX  عرضه می‌شوند که نسخه GLX به نوعی نمونه فول آپشن به شمار می‌رود. در سوزوکی سیاز تیپ GLX نیز نمایشگر لمسی بزرگ سیستم چند رسانه‌ای وجود ندارد اما به سفارش شرکت راسا موتور این نمایشگر برای سوزوکی سیازهای وارداتی به ایران درنظر گرفته شده است تا سطح تجهیزات و امکانات این محوصل به سلیقه مشتری ایرانی نزدیک‌تر باشد.
 
به نظر می‌رسد با توجه به سابقه خوب برند سوزوکی در ایران و محبوبیتی که بین مشتریان ایرانی دارد و همچنین ذات اقتصادی و کم استهلاک محصولات این برند، در صورت عرضه با قیمت نهایی مناسب سوزوکی بتواند سهم قابل قبولی را در میان خودروهای وارداتی در بازار ایران از آن خود کند که البته عرضه سبد بزرگ و کاملی از محصولات سوزوکی در آینده نه چندان دور از سوی راسا موتور در تحقق این مساله نقش به سزایی خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید که در نهایت تحویل سری اول سوزکی سیاز با چه قیمتی صورت خواهد گرفت اما به نظر پیش‌بینی می‌شود این محصول در محدوده قیمتی یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تحویل مشتریان شود. 

نظر دهید


در همین زمینه