شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ام‌جی 9 EV
گسترش یافتن خط تولید زیرمجموعه‌های سایک

ام‌جی که متعلق به گروه چینی سایک است، دو محصول جدید الکتریکی را در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴ معرفی کرد: مدل ام‌جی ۹ لیفت‌بک و نسخه شاسی‌بلند فست‌بک آن که ام‌جی S9 نام دارد. این خودروها بر اساس دیگر مدل‌های گروه سایک یعنی F7 و R7 که در بازار چین تحت برند رایزینگ عرضه می‌شوند، ساخته و طراحی شده‌اند. برند Rising نیز یک زیرمجموعه دیگر گروه سایک است. دو مدل تازه به ورود ام‌جی به این سگمنت جدید کمک خواهند کرد و علاوه بر رشد فروش برند، به بیشتر شناخته شدن برند رایزینگ که آمار فروش محلی چندان قابل‌توجهی ندارد هم منتهی خواهد شد.


به عنوان یک برند سابق بریتانیایی، نام ام‌جی هنوز هم در بازارهای بین‌المللی شناخته‌شده و قابل احترام است. سایک نیز قصد دارد با استفاده از اعتبار این برند، آمار فروش خود در بازارهای خارجی را تقویت کند. گروه سایک این کار را با ری‌برند کردن محصولات خود تحت نام ام‌جی در بازارهای خارج از چین انجام می‌دهد. از محصولات اخیری که دچار این تغییر و تحول شده‌اند می‌توان به وولینگ ایر الکتریکی (ام‌جی کومت)، ماکسوس T70 (ام‌جی اکستندر)، روئی Ei5 (ام‌جی ۵) و روئی مارولR (ام‌جی مارول R) اشاره کرد. به زودی، دو مدل الکتریکی دیگر نیز به این خانواده می‌پیوندند تا خط تولید ام‌جی و آمار فروش گروه سایک را تقویت کنند.


رایزینگ در ابتدا نام مجموعه‌ای از خودروهای الکتریکی بود که تحت برند روئی عرضه می‌شد. این مجموعه در سال ۲۰۲۰ به یک برند مستفل تبدیل شد و امروز، محصولات محلی آن شامل دو مدل شاسی‌بلند R7فست‌بک و F7 لیفت‌بک می‌شود. البته، حجم فروش آن در چین نسبتا پایین است. در واقع رایزینگ در سال گذشته به سختی توانست کمی بیشتر از ۲۱ هزار دستگاه بفروشد. در مقابل،‌ برندهایی مثل اکس‌پنگ با تحویل ۱۲۰ هزار دستگاه و یا نیو با فروش ۱۶۰ هزار دستگاه، توانستند فعالیت موفق‌تری در بازارهای خودروهای الکتریکی داشته باشند. دلیل فروش پایین محصولات رایزینگ، قیمت بالای آن‌ها عنوان شده است. با این حال،‌ رایزینگ همانند بسیاری از برندهای خودروسازی چینی،‌ وارد جنگ قیمتی اخیر شده و با ارائه تخفیف‌های مختلف و به‌روزرسانی تریم‌های تجهیزاتی و رفاهی خودرهای خودرو، قصد جذب مشتریان جدید و بیشتر را دارد.


ام‌جی۹: جذاب الکتریکی با فناوری تعویض باتری
ام‌جی۹ یک لیفت‌بک الکتریکی بزرگ با نمای جذاب و ضریب درگ 0.206 Cd است. مدلی که این خودرو بر اساس آن ساخته شده، رایزینگ F7 است که در ماه مارچ سال گذشته، وارد بازار چین شده بود. چراغ‌های جلوی باریک، دستگیره‌های جمع‌شونده در و طراحی کوپه‌مانند بدنه برخی از ویژگی‌های قابل‌توجه نمای بیرونی خودرو است. ابعاد آن ۱۴۹۴/۱۹۵۳/۵۰۰۰ میلی‌متر است و فاصله بین محور‌ها نیز به ۳۰۰۰ میلی‌متر می‌رسد. برای مقایسه ابعاد باید گفت که ام‌جی ۹ در مقایسه با آئودی e-tron GT به اندازه ۱۰ میلی‌متر طولانی‌تر و ۸۴ میلی‌متر ارتفاع بیشتری دارد و عرض آن نیز ۷ میلی‌متر کم‌تر از محصول آئودی است.


در کابین ام‌جی۹، یک نمایشگر باکیفیت که تا حدودی یادآور سیستم چند‌رسانه‌ای مرسدس‌بنز MBUX است دیده می‌شود. در واقع سه صفحه نمایشگر وجود دارد که یکی از آن‌ها پنل ابزار دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی است، صفحه اصلی که به سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی متصل است ۱۵.۰۵ اینچ اندازه دارد و مانیتور دیگری هم در جلوی سرنشین جلو با ۱۲.۳ اینچ قرار دارد. یک صفحه ۸ اینچی هم برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است. فرمان D شکل خودرو از شیفتر تعویض دنده نیز بهره می‌برد.


پیشرانه ام‌جی ۹ احتمالا همانند گزینه‌های پیشرانه رایزینگ F7 خواهد بود. نسخه ابتدایی این خودرو یک تک‌موتور الکتریکی در محور عقب با قابلیت تولید ۲۵۰ کیلووات دارد که توسط یک باتری ۶۴ کیلووات ساعتی LFP تغذیه می‌شود. با یک بار شارژ کامل، می‌توان مسافتی برابر با ۵۰۰ کیلومتر در چرخه CLTC را طی کرد. نسخه دوم نیز از همین پیشرانه استفاده می‌کند اما بسته باتری آن ۷۷ کیلووات‌ساعتی است و مسافت قابل‌پیمایش خودرو را به ۶۰۲ کیلومتر ارتقا می‌دهد. یک نسخه مسافت‌های طولانی هم وجود دارد که مجهز به باتری ۹۰ کیلووات ساعتی است و می‌توان با یک بار شارژ، مسافتی برابر با ۷۰۲ کیلومتر را در آن طی کرد. قوی‌ترین نسخه خودرو مجهز به دو پیشرانه الکتریکی در هر دو محور است و با سیستم تعلیق چهارچرخ‌محرک و بسته باتری ۹۰ کیلووات ساعتی، می‌‌تواند مسافتی برابر با ۶۳۲ کیلومتر را طی کند. قدرت خروجی این نسخه به ۴۰۰ کیلووات می‌رسد.


در چین، مدل رایزینگ F7 از فناوری تعویض باتری هم پشتیبانی می‌کند. طبق اطلاعات رسمی، امکان تعویض باتری‌های محصولات رایزینگ در فقط ۹۰ ثانیه وجود دارد اما مشکل،‌ تعداد پایین ایستگاه‌های شارژ و تعویض باتری این برند است. رایزینگ فقط ۵۰ ایستگاه در سراسر چین دارد که مشخصا رقم بسیار پایینی محسوب می‌شود و از عدم توانایی رقابت آن با برندهای بزرگ مثل نیو که ۲۳۷۵ ایستگاه شارژ در چین دارد خبر می‌دهد. در چین، قیمت رایزینگ F7 بین ۱۸۹ هزار و ۹۰۰ یوآن تا ۳۰۹ هزار و ۹۰۰ یوآن (۲۶ هزار و ۳۹۰ دلار تا ۴۳ هزار و ۵۰ دلار) است. قیمت‌گذاری مدل ام‌جی۹ برای بازارهای اروپایی هنوز اعلام نشده است.

 

 


ام‌‌جی S9: عضو جدید کراس‌اوورهای سایک
ام‌جی S9 یک کراس‌اوور فست‌بک سایز متوسط است که بر اساس جدیدترین نسخه از مدل رایزینگ R7 ساخته شده است. طراحی جلوی آن تا حدودی شبیه نسخه سدان یعنی ام‌جی ۹ است و از عناصر طراحی چشم‌نواز آن می‌توان به درهای بدون فریم و چراغ‌های باریک روشنایی روز اشاره کرد. با ابعاد ۱۶۵۵/۱۹۲۵/۴۹۰۰ میلی‌متر و فاصله بین‌محوری که به ۲۹۵۰ میلی‌متر می‌رسد،‌ ام‌جی S9 کراس‌اووری نسبتا بزرگ و جادار است. برای مقایسه، می‌توان آن را در کنار تسلا مدلY قرار داد. محصول ام‌جی در مقایسه با خودروی تسلا به اندازه ۱۴۹ میلی‌متر طولانی‌تر، ۴ میلی‌متر عریض‌تر و ۲۶ میلی‌متر بلندتر است.


فضای داخلی ام‌جی S9 هم همانند نسخه سدان خود با سه صفحه نمایشگر، یادآور محصولات جدید مرسدس‌بنز و سیستم MBUX آن است. البته ام‌جی S9 از یک هدآپ دیسپلی مجهز به فناوری واقعیت افزوده (AR) نیز که توسط شرکت هوآوی تامین شده بهره می‌برد. پیشرانه الکتریکی ام‌جی S9 می‌تواند تا ۲۵۰ کیلووات تولید کند و مسافت قابل‌پیمایش آن به ۵۳۶ کیلومتر در چرخه LTP می‌رسد. رایزینگ R7 که محصول ام‌جی بر اساس آن ساخته شده، علاوه بر نسخه استانداردی که مشخصات آن گفته شد،‌ از یک نسخه دیگر نیز بهره می‌برد که مجهز به باتری ۹۰ کیلووات ساعتی است و می‌تواند با یک بار شارژ، ۶۷۰ کیلومتر را طی کند. پیش از این، رایزینگ R7 یک نسخه پرفورمنس چهار‌چرخ محرک نیز داشت که قدرت تولیدی آن به ۴۰۰ کیلووات می‌رسید و بسته ۹۰ کیلووات ساعتی آن، طی کردن مسافتی برابر با ۶۰۶ کیلومتر را تضمین می‌کرد. منتهی توللید این نسخه به علت قیمت بالا و کمبود تقاضا، متوقف شد. رایزینگ R7 در چین، در بازه قیمتی ۱۸۹ هزار و ۹۰۰ یوآن تا ۲۲۹ هزار و ۹۰۰ یوآن (۲۶ هزار و ۳۹۰ دلار تا ۳۱ هزار و ۹۵۰ دلار) عرضه می‌شود.


طبق اطلاعات برخی منابع غیررسمی، محصولات برند رایزینگ تنها مدل‌هایی نیستند که قرار است با نام ام‌جی در اروپا فروخته شود. سایک می‌خواهد به زودی، محصولات برند IM را هم با نام ام‌جی در بازارهای اروپایی و آمریکای جنوبی عرضه کند. البته مقامات و سخنگوهای ام‌جی هنوز به صورت رسمی این موضوع را تایید نکرده‌اند.

نظر دهید


در همین زمینه