شبکه‌های اجتماعی

رونمایی ایران‌خودرو از رانا سال
اتومبیل فارسی - ایکو رانا پلاس

عرضه سه محصول به‌روزرسانی شده در دهه فجر

 گروه صنعتی ایران خودرو در پنجمین روز از دهه فجر سال جاری (1398) در مراسمی با حضور اصحاب رسانه، وزیر صنعت معدن و تجارت و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از سه محصول جدید خود رونمایی کرد. سه محصول رونمایی شده در این رویداد رانا سال، سورن سال و دنا پلاس توربو اتوماتیک هستند. در حقیقت این اتومبیل‌ها نسخه‌های بهبود یافته نمونه‌های قبلی خود هستند.


نگاهی به پیشینه رانا
رانا محصول پروژه‌ای با کد X12 در گروه صنعتی ایران‌خودرو بود. در ابتدا قرار بود رانا به عنوان محصول جایگزین پیکان معرفی شود، اما با ورود 206 صندوق‌دار به بازار این موضوع مسکوت ماند. چندی بعد در سال 1388 از رانا که به نوعی نمونه ارزان‌قیمت 206 صندوق‌دار محسوب می‌شد، رونمایی و عرضه آن از سال 1391 آغاز شد. می‌توان رانا را هم رقیبی برای 206 صندوق‌دار و هم برای تندر 90 دانست. گفتنی است تندر 90 هم از گزینه‌هایی بود که قرار بود به عنوان جایگزین پیکان وارد میدان شود.

 

تغییرات رانا پلاس (رانا سال)
تغییرات جدید رانا پلاس در ظاهر آن ممکن است چندان چشم‌گیر نباشد. از تغییرات بیرونی آن می‌توان به چراغ‌های بازطراحی شده  جلو و عقب اشاره کرد. طرح شبکه جلو پنجره آن تغییر کرده و یک نوار کرومی دور آن در نظر گرفته شده است. آینه‌های جانبی آن تغییر کرده و نمونه جدید از نوع راهنمادار است.
تریم داخلی رانا پلاس دستخوش تغییراتی شده و در طراحی رودری‌های جدید آن از پارچه استفاده شده است. در داخل کابین از فرمان جدیدی استفاده شده که دکمه‌هایی برای کنترل برخی آپشن‌ها روی آن تعبیه شده است. آپشن اتصال از طریق بلوتوث برای تماس‌های تلفنی به آن افزوده شده است. فرمان برقی جای فرمان هیدرولیکی قبلی را گرفته است. پیشرانه‌ای که رانای جدید توان خود را از آن تامین خواهد کرد، نمونه بهینه شده TU5 است که آن را TU5 یورو 5 می‌خوانند.

 

مشخصات فنی
رانا معمولی در ابتدا با گیربکس دستی با کد BE4 سود می‌برد و از پیشرانه TU5 یورو 4 با 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور نیرو می‌گرفت. ترمز ABS و سامانه EBD روی آن تعبیه شده بود و از دو ایربگ برای سرنشین جلو و راننده برخوردار بود. همچنین از میان سایر امکانات آن می‌توان به بالابر برقی شیشه‌های جلو و عقب، تنظیم برقی آینه‌ها، سنسور دنده عقب، ایموبیلایزر و سامانه عیب یابی هوشمند مالتی پلکس اشاره کرد.

نظر دهید


در همین زمینه