شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - دنا پلاس توربو جدید با پیشرانه EFP
با 160 اسب بخار قدرت

 

گروه صنعتی ایران خودرو به طور رسمی از نسخه جدید دنا پلاس توربو با پیشرانه جدید EFP رونمایی کرد. 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دنا پلاس توربو جدید استفاده از پیشرانه ارتقا یافته EF7 توربوشارژ است. این پیشرانه  در واقع همان EF7 پلاس توربوشارژ است که نسخه جدیدی از پیشرانه EF7 توربوشارژ یا همان TC7 به شمار می‌رود و قرار است علاوه بر دنا پلاس، در ری‌را نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 

آشنایی با پیشرانه EFP، نسخه جدید پیشرانه EF7

خانواده پیشرانه‌های EFP به صورت پایه گازسوز و در دو نسخه تنفس طبیعی و توربوشارژر توسعه یافته‌اند. نسخه تنفس طبیعی پیشرانه EFP حدود  110 اسب بخار قدرت در حالت بنزینی و حدود 100 اسب بخار قدرت در حالت گازسوز تولید می‌کند. گشتاور تولیدی نسخه تنفس طبیعی پیشرانه EFP نیز برای حالت بنزینی و گازسوز (CNG) به ترتیب 153 و 136 نیوتن متر اعلام شده است. نسخه تنفس طبیعی به احتمال زیاد در خانواده دنا و سورن پلاس مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP نیز توانایی تولید 160 تا 165 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور۲۴۰ نیوتن متر را دارا است. این در حالی است که نسخه فعلی پیشرانه EF7 توربوشارژ موسوم به TC7 توانایی تولید 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. 

 

AutomobileFarsi IKCO Dena Plus EFP 5

 

میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و… بخش‌هایی است که در پیشرانه EF7 مورد بازنگری و تغییرات اساسی قرار گرفته تا در نهایت منجر به ساخت پیشرانه EFP شود. استفاده از سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی، استاندارد آلایندگی یورو5 و نسبت تراکم 9.1 از دیگر ویژگی‌های پیشرانه EFP است. 

 

تغییرات اعمال شده باعث شده است که پیشرانه EFP در نسخه توربوشارژ بیشینه گشتاور خود را در بازه 1600 تا 4500 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار دهد که این مساله افزایش بازدهی، شتاب بهتر و مصرف بهینه‌تر را به همراه داشته است. 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش ترکیبی میزان مصرف سوختی است که برای پیشرانه EFP توربوشارژ در دنا پلاس توربو جدید اعلام شده است. 

 

امکانات بیش‌تر برای دنا پلاس توربوشارژ جدید
نسخه جدید دنا پلاس در کنار استفاده از پیشرانه جدید EFP، تجهیزاتی مانند سانروف، 4 کیسه هوای ایمنی، سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک، رینگ‌‎های ۱۶ اینچی آلیاژی، چراغ‌های روشنایی روز، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، فرمان برقی، کروز کنترل، سامانه چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر لمسی، دوربین دنده عقب و سنسور پارک، آینه های جانبی تاشو برقی و... را با خود به همراه دارد.

 

البته تمامی این تجهیزات در نسخه فعلی دنا پلاس توربو نیز در دسترس است. تفاوت موجود در امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس توربوشارژ جدید، اضافه شدن تجهیزاتی چون اتولایت (سنسور نور)، سنسور باران، استارت دکمه‌ای، سامانه پایش فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری و سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی است. همچنین قرار است ویژگی اندروید اتو و اپل کارپلی نیز به سامانه چند رسانه‌ای دنا پلاس توربوشارژ جدید اضافه شود. 

 

 

نظر دهید