شبکه‌های اجتماعی

هایما 7X، دست پرورده پینین فارینا در تهران رونمایی شد
اتومبیل فارسی - هایما 7X

در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران


بر خلاف بازارهای اروپایی و بازار خودروی چین خودروهای استیشن و MPVها از محبوبیت بالایی برخودارند و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند، بازار خودروی ایران هرگز روی خوش به این دسته از خودروها نشان نداده است. با این حال ایران خودرو در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران از یک محصول جذاب در کلاس MPV رونمایی کرد. ایران خودرو با رونمایی هایما 7X پس از بیش از یک دهه دوباره در این بخش از بازار اعلام حضور کرده است. سگمنتی که با وجود تمام بی‌مهری‌های بازار به آن، بسیار کاربردی است و جای خالی خودروهایی از این دست در آن به شدت احساس می‌شود.


طراحی و ابعاد هایما 7X

هایما 7X نخستین بار در نمایشگاه خودروی گوانگژو سال 2019 به نمایش در آمده و از سال 2020 به صورت رسمی وارد بازار خودرو چین شده است. این MPV جذاب که به عنوان جانشینی برای مدل F7 به بازار عرضه شده، خارج از مرزهای چین و در شرکت ایتالیایی پینین فارینا و با نیم نگاهی به کشتی‌های تفریحی ایتالیایی طراحی شده است. هایما 7X ابتدا به عنوان یک خودروی مفهومی و تحت عنوان هایما VF00 کانسپت به نمایش گذاشته می‌شود و دو سال بعد یعنی در سال 2020 پا به خیابان می‌گذارد.

 

MPV هفت نفره ایران خودرو، از نظر فنی شباهت‌های زیادی به دیگر محصول این شرکت یعنی هایما 8S دارد. هایما 7X نیز بر پایه پلتفرم HMGA (Haima Global Architecture) بنا شده است. با این حال نسبت به برادر کراس اوور خود ابعاد متفاوتی دارد. طول، عرض و ارتفاع هایما 7X به ترتیب 4815، 1874 و 1720 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 2860 میلی‌متر است. این بدان معناست که فاصله بین دو محور این MPV حدود 16 سانتی‌متر از دیگر محصول جدید هایما در ایران کشیده‌تر است. این طول و فاصله بین دو محور بیشتر فضای کافی برای قرار گیری ردیف سوم صندلی‌ها با چیدمان 2+2+3 را فراهم کرده است.

 

مشخصات فنی هایما 7X

هایما 7X به یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ مجهز شده است. این موتور که سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) مجهز شده و توان خروجی آن به 192 اسب بخار و 293 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. این موتور پرقدرت، به یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک مجهز است که نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. ابعاد بزرگتر و به تبع آن وزن بیشتر هایما 7X که به 1670 کیلوگرم رسیده، موجب شده این خودرو به اندازه هایما 8S تند و تیز نباشد. هایما شتاب صفر تا صد این خودرو را اعلام نکرده، اما حداکثر سرعت آن 165 کیلومتر بر ساعت است.


در فهرست امکانات هایما 7X تجهیزاتی مانند رینگ‌های 19 اینچی، 6 کیسه هوا، دوربین 360 درجه، سه حالت رانندگی اسپرت، اقتصادی و برفی، نمایشگر 12.3 اینچی، فرمان برقی، آینه های جانبی تاشونده گرمکن دار، کنترل صوتی، سیستم کمکی پارک اتوماتیک، سیستم پایش میزان باد تایر (CTMS)، سیستم هشدار عبور از خطوط (LDW)، سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)، سیستم کمکی جابجایی بین خطوی (LCA)، سیستم ترمز اتوماتیک (اتو هلد)، سیستم کمک ترمز (BAS)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم کنترل کشش، ترمز پارک برقی و سیستم‌های کمکی مانند کمک شروع حرکت در سر بالایی، و ... دیده می‌شود.

 

هایما 7X در بازار ایران

نکته جالب در مورد هایما 7X‌ این است که در سال 2021 و همچنین ماه‌های ابتدایی سال 2022، فروش بالاتری (حدود 5 برابر) نسبت به هایما 8S را در بازار چین تجربه کرده است. این موضوع به خوبی بیانگر محبوبیت خودروهای MPV در بازار چین است. هایما 7X احتمالا در بازار ایران یک رقیب تازه نفس به نام فردا M4 را پیش رو خواهد داشت، خودرویی که بسیار مدرن است و از نظر قدرت و امکانات دست کمی از هایما 7X ندارد و البته طراحی آن نیز به همین اندازه عجیب است.


با این حال به نظر می‌رسد هایما 7X راه نسبتا دشواری در ایران پیش رو داشته باشد. هر چند این خودرو در کلاسی بسیار کاربردی قرار دارد، اما مشتری‌های خاصی خواهد داشت. به نظر می‌رسد وجود چنین خودروهایی در ناوگان‌های تاکسی فرودگاهی، تشریفات هتل‌ها و مواردی از این دست لازم و ضروری است. حال باید منتظر ماند و دید آیا ایران خودرو در فروش و عرضه هایما 7X موفق خواهد شد یا تجربه رنو R90 را تکرار خواهد کرد.

 

نظر دهید


در همین زمینه