شبکه‌های اجتماعی

انتشار کاتالوگ رسمی و مشخصات فنی نهایی فوتون تونلند جدید از سوی ایران خودرو دیزل
اتومبیل فارسی - فوتون تونلند جدید

فوتون تونلند فیس‌لیفت وارد بازار شد

 

گروه صنعتی ایران خودرو با گذشت مدتی از آغاز تولید نسخه جدید پیکاپ فوتون تونلند (سری E5) در خط تولید شرکت ایران خودرو دیزل، کاتالوگ رسمی و مشخصات فنی این پیکاپ را اعلام کرده است. نکته قابل توجه این است که تحویل فوتون تونلند جدید به مشتریان از سوی ایران خودرو دیزل آغاز شده و در آگهی‌های منتشر شده در پلتفرم‌های آنلاین خرید و فروش خودرو، بسیاری از مشتریانی که نسخه جدید فوتون تونلند را تحویل گرفته‌اند، با قیمت‌هایی فراتر از یک میلیارد تا یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای فروش آگهی کرده‌اند.

 

فوتون تونلند جدید، به نوعی نسخه فیس‌لیفت شده تونلند S که پیش از این از سوی ایران خودرو دیزل عرضه می‌شد به شمار می‌رود.

 

 

پیشرانه، جعبه‌دنده و سیستم انتقال قدرت

نسخه جدید پیکاپ فوتون تونلند در دو نسخه بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود. نسخه بنزینی فوتون تونلند در بخش قوای محرکه دارای یک پیشرانه 4 سیلندر خطی 2 لیتری توربوشارژ بنزینی با استاندارد آلایندگی یورو 5 و پاشش مستقیم سوخت است. این پیشرانه که با کد دقیق G01-4G20TI4 شناسایی می‌شود توسط میتسوبیشی توسعه یافته است و توانایی تولید 200 اسب بخار قدرت در دور 5500 و بیشینه گشتاور 300 نیوتن‌متر را در بازه 1400 تا 4500 دور در دقیقه را دارا است. توان تولیدی این پیشرانه توسط یک 5 دنده دستی ساخت آیسین و سیستم انتقال قدرت بورگوارنر به هر دو محور خودرو منتقل می‌شود. 

 دیزل 

AutomobileFa Foton Tunland E5 Gasoline Catalog

 

اما نسخه دیزلی فوتون تونلند جدید دارای پیشرانه دیزلی ساخت کامینز با استاندارد آلایندگی یورو 5 و پاشش مستقیم سوخت است که با کد CUMMINS ISF 2.8S 5174P شناسایی می‌شود. این پیشرانه پیشرانه 4 سیلندر دیزلی دارای حجم 2.8 لیتر و توربوشارژر و اینترکولر است و 174 اسب بخار قدرت در دور 3400 و بیشینه گشتاور 360 نیوتن متر را در بازه 1600 تا 3400 دور در دقیقه تولید می‌کند. جعبه‌دنده به کار رفته در فوتون تونلند جدید نیز از نوع 5 سرعته دستی است که بر اساس آنچه در کاتالوگ رسمی فوتون تونلند از سوی ایران خودرو اعلام شده، این جعبه دنده ساخت گتراگ یا زومکس خواهد بود.  

 

AutomobileFa Foton Tunland E5 Diesel Catalog

 

ناگفته نماند که فوتون تونلند جدید دارای سیستم کلاچ تک صفحه‌ای با مکانیزم هیدرولیکی و همچنین قفل دیفرانسیل اتوماتیک است. سامانه انتقال قدرت به کار رفته در فوتون تونلند جدید دارای حالت‌های مختلف 2H، 4H و 4L است که به صورت برقی قابل انتخاب و فعال‌سازی است.

 

 

سایر ویژگی‌های فنی و امکانات ایمنی و رفاهی فوتون تونلند جدید

هر دو نسخه بنزینی و دیزلی فوتون تونلند جدید دارای رینگ‌های آلیاژ آلومینیومی با اندازه 265/65R17، فرمان هیدرولیکی، سیستم ترمز هیدرولیکی دومداره، کیسه‌ هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، سامانه ترمز ضد قفل (ABS)، سامانه توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سامانه کنترل پایداری (ESP)، سامانه کنترل حرکت خودرو در سرازیری (HDC)، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، باک بنزین یا گازوئیل 76 لیتری و... هستند. 

 

ایران خودرو دیزل در کاتالوگ نسخه بنزینی فوتون تونلند جدید، مصرف سوخت ترکیبی این نسخه را 10.3 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش اعلام کرده است که این مقدار برای نسخه دیزلی فوتون تونلند جدید به 8.7 لیتر اعلام شده است. 

 

هر دو نسخه فوتون تونلند جدید دارای امکانات و تجهیزات رفاهی چون سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، سیستم تهیوه مطبوع با پنل دیجیتالی، کروز کنترل، تریم داخلی چرم دو رنگ، کنترل الکتریکی وضعیت انتقال قدرت، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، اتولایت (سنسور نور)، چراغ‌های روشنایی روز، تنظیم برقی آینه‌های کناری و... است. 

 

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، فوتون تونلند S (سری E3) پیش از این توسط ایران خودرو دیزل در دو نسخه دیزلی و بنزینی به تولید می‌رسید. اما این خودروساز تصمیم گرفت نسخه‌های جدید و فیس‌لیفت شده فوتون تونلند را که با سری‌های E5 و E7 شناخته می‌شود را جایگزین نسخه قبلی کند. سری E5 فوتون تونلند همین نسخه‌ای است که در این نوشتار معرفی شد و سری E7 نیز تغییرات بیش‌تری را نسبت به دو سری قبلی از سر گذرانده است که از طریق لینک زیر می‌تواند تصاویر، مشخصات فنی و ویژگی‌های این نسخه را بخوانید:

 

 

       بخوانید >  آشنای با مشخصات فنی و ویژگی‌های نسخه جدید فوتون تونلند (سری E7) + تصاویر

 

 

نظر دهید