شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ب‌‌ام‌و سری۱ ۲۰۲۵
به همراه دو نسخه هایبریدی ملایم و برخی تغییرات بحث برانگیز

ب‌ام‌و جدیدترین نسل مدل محبوب سری۱ را معرفی کرده است. این محصول با طراحی کاملا تازه‌ای ارائه می‌شود و در نسخه‌های 118d، 120d، 120 و M135 xDrive عرضه خواهد شد. ب‌ام‌و از این مدل به عنوان نسل چهارم سری۱ یاد می‌کند، اما این محصول کاملا جدید نیست، بلکه نسخه‌ای به شدت به‌روزرسانی شده از مدل قبلی است که در عمل، همان زیرساخت‌ها را حفظ کرده است. همانند مدل قبلی، ب‌ام‌و سری۱ ۲۰۲۵ در آمریکای شمالی عرضه نخواهد شد.

ب‌ام‌و سری۱ ۲۰۲۵ استراتژی جدید ب‌ام‌و برای نام‌گذاری محصولات را هم به نمایش می‌گذارد چون این اولین خودروی جدید باوارایی‌ها است که از حرف i برای نشان دادن نسخه‌های بنزینی استفاده نمی‌کند. از این پس قرار است که از زیرمجموعه و حرف i به عنوان پیشوند خودروهای الکتریکی استفاده شود.


طراحی و نمای بیرونی ب ام و سری۱ ۲۰۲۵

اگرچه ب‌ام‌و در سال‌های اخیر با طراحی‌های رادیکال و پر زرق و برق برخی محصولات خود بحث‌برانگیز شده است، اما هاچ‌بک جدید سری۱ از طراحی نسبتا ملایم و ظریفی بهره میبرد. این خودرو با خطوط نرم و چراغ‌های جلوی کوچک و جلوپنجره‌های کلیوی کوچک‌تر از مدل قبلی، طراحی شده و در قسمت عقب نیز تغییرات زیادی از جمله چراغ‌های عقب جدیدی به سبک مدل فعلی X2 دیده می‌شود.

ب‌ام‌و سری۱ ۲۰۲۵ کمی بزرگ‌تر از نسل قبلی است. طول آن ۴ هزار و ۳۶۱ میلی‌متر است که ۴۲ میلی‌متر بلندتر از مدل قبلی محسوب می‌شود. عرض این هاچ‌بک نیز ۱۸۰۰ میلی‌متر و ارتفاع آن ۱۴۵۹ میلی‌متر است که ۲۵ میلی‌متر ارتفاع بیشتری از قبل دارد.


کابین بازطراحی شده ب ام و سری۱ ۲۰۲۵

طراحی فضای داخلی و کابین ب‌ام‌و سری۱ ۲۰۲۵ یادآور محصولات اخیر ب‌ام‌و است و صاحبان مدل‌های فعلی شرکت خیلی سریع با آن آشنا خواهند شد. این خودرو مجهز به یک پنل ابزار دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی و یک نمایشگر سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی ۱۰.۷ اینچی است که هر دو در یک پنل منحنی قرار گرفته‌اند و از اتصال Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی می‌کنند. ب‌ام‌و بسیاری از دکمه‌ها را از پنل ابزار و کنسول مرکزی حذف کرده و به طراحی تمیزتر و خلوت‌تری روی آورده است.


تمام نسخه‌های ب‌ام‌و سری۱ ۲۰۲۵ به صورت استاندارد با کابین بدون چرم و پارچه مخصوص آرکتور عرضه می‌شوند. سیستم هدآپ دیسپلی (HUD)، سقف شیشه‌ای پانورامیک و سیستم صوتی مرغوب هارمان کاردون از گزینه‌های انتخابی هستند. یک محفظه بدون سیم مخصوص گوشی‌های هوشمند در کنسول مرکزی، سیستم تهویه مطبوع دومنطقه‌ای اتوماتیک و نورپردازی امبینت از سایر ویژگی‌های فضای داخلی خودرو هستند. امکان خم کردن صندلی‌های عقب در نرخ‌های تقسیم ۶۰:۴۰ و ۴۰:۲۰:۴۰ وجود دارد که فضای ۳۸۰ لیتری بار را به ۱۲۰۰ لیتر (در زمان خواباندن صندلی‌ها) ارتقا می‌دهد.


گزینه های پیشرانه ب ام و سری۱ ۲۰۲۵

مجموعه کامل ب‌ام‌و سری۱ ۲۰۲۵ اکنون شامل نسخه‌های 118d، 120d، 120 و M135 می‌شود، هرچند همه بازارها هر چهار مدل را دریافت نخواهند کرد. نسخه 120d دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی است، در حالی که مدل 120 با پیشرانه بنزینی ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری مجهز شده است. هر دو مدل از فناوری هایبریدی ملایم ۴۸ وولتی بهره می‌برند. مدل بنزینی 120 قدرت ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر را تولید می‌کند، در حالی که نسخه 120d قادر به تولید ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر است. زمان موردنیاز برای شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این نسخه‌ها نیز به ترتیب ۷.۸ ثانیه و ۷.۹ ثانیه است.


نسخه 118d به عنوان مدل پایه رنج دیزلی عمل می‌کند و مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری توربودیزل ۴ سیلندر است. توانایی تولید این نسخه به ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر می‌رسد و برای طی کردن شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیازمند ۸.۳ ثانیه است.

نسخه پرچم‌دار خانواده ب‌ام‌و سری۱ همچنان M135 xDrive است که همانند نسخه 120، حرف i از نام کامل آن حذف شده است. این نسخه از یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر بهره می‌برد که حداکثر قدرت تولیدی آن به ۲۹۶ اسب بخار در بازارهای اروپایی و ۳۱۲ اسب بخار در سایر بازارهای بین‌المللی می‌رسد. حداکثر گشتاور تولیدشده نیز ۴۰۰ نیوتن‌متر اعلام شده است. این نسخه می‌تواند در ۴.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.


سایر تجهیزات و ویژگی های ب ام و سری ۱ ۲۰۲۵

تمامی مدل‌های ب‌ام‌و سری۱ اکنون به صورت استاندارد با جعبه‌دنده ۷ سرعته استپ‌ترانیک دوکلاچه عرضه می‌شوند. متاسفانه این موضوع به این معنی است که برای اولین بار در تاریخ ۲۰ ساله تولید سری۱، دیگر خبری از جعبه‌دنده دستی نیست.


خریداران نسخه M135 xDrive می‌توانند آن را با قطعات مختلف از بخش M سفارش دهند، از جمله بسته مخصوص M Sport، طراحی M Sport و بسته فناوری M. چندین قطعه و عنصر مختلف از بخش M Performance Parts نیز ارائه خواهد شد.

ب‌ام‌و دامنه سیستم‌های کمک‌رسان و ایمنی را به عنوان تجهیزات استاندارد و اختیاری گسترش داده است. ویژگی‌های کلیدی استاندارد شامل هشدار برخورد از جلو، هشدار انحراف از خطوط، هشدار خروج و تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و دستیار پارکینگ با دستیار پارک عقب می‌شوند. خریداران می‌توانند سامانه‌های کمک‌رسان فرمان و کنترل خطوط، دستیار سرعت خودکار، کروز کنترل فعال با قابلیت توقف و حرکت و دستیار پارکینگ حرفه‌ای را برای نسخه‌های 120 و 120d انتخاب کنند. در صورت استفاده از این فناوری، امکان پارک خودرو از راه دور و از طریق یک گوشی هوشمند وجود خواهد داشت.

ب‌ام‌و سری۱ ۲۰۲۵ از ماه اکتبر در اروپا عرضه خواهد شد اما فعلا از جزییات مربوط به قیمت‌گذاری آن خبری در دست نیست. همان‌طور که پیش از این نیز اعلام شد،‌ این مدل در ایالات متحده به فروش نخواهد رسید. برای دریافت اطلاعات بیشتر از جمله هزینه مربوط به هر نسخه و زمان دقیق عرضه در بازارهای مختلف باید منتظر اخبار رسمی بیشتری از سوی ب‌ام‌و باشیم.

نظر دهید