شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - پژو 3008 الکتریکی
بُرد مسافت خیره کننده 700 کیلومتر

 

سال 2008 پژو برای اولین بار مدل 3008 را در کرواسی به مردم نشان داد. سال 2009 تولید اولین نسل این کراس‌اوور آغاز شد و تا 2016 ادامه پیدا کرد. سال 2016 نسل دوم این کراس‌اوور با طراحی جدید و به روز پژو معرفی شد. 4 سال بعد پژو 3008 در سال 2020 فیس لیفت شد و پژو برای اینکه لاین آپ خود را یکسان سازی کند، آن را شبیه به محصولاتی همچون 208 و 508 کرد.


حالا نسل سوم این خودرو با کد P64 به صورت رسمی معرفی شد اما نه به صورت بنزینی بلکه به صورت تمام برقی و با بُرد مسافت خیره کننده. پژو E-3008 که در دسته کراس‌اوورهای سگمنت C قرار می‌گیرد اولین محصول این شرکت بر اساس پلتفرم STLA محسوب می‌شود که توسط استلانتیس توسعه پیدا کرده است. پژو 3008 برقی در دو تریم Allure و GT همراه با سه پکیج سفارشی و سه قوای محرکه به بازار عرضه خواهد شد.


اولین نمونه پژو 3008 برقی از یک موتور الکتریکی 400 ولت بهره می‌برد که نیرو خود را از باتری 73 کیلووات نیکل منگنز کبالت (NMC) ساعت می‌گیرد. این نمونه 210 اسب‌بخار قدرت و 343 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. بُرد مسافت تخمین زده شده برای این نمونه با شارژ کامل حدود 525 کیلومتر است.


مدل بعدی از دو موتور الکتریکی استفاده می‌کند که نیرو خود را از همان باتری 73 کیلووات می‌گیرد. موتور الکتریکی نصب شده در جلو مشابه نمونه قبل خواهد بود و به آن یک موتور الکتریکی با 111 اسب‌بخار قدرت و 166 نیوتن‌متر گشتاور اضافه می‌شود تا مجموع قدرت این کراس‌اوور را به 320 اسب‌بخار قدرت برساند. بُرد مسافت تخمین زده شده برای این نمونه نیز 525 کیلووات ساعت است و این نشان می‌دهد که به احتمال زیاد، موتور الکتریکی عقب را می‌توان در هر لحظه از مدار خارج کرد.


نسخه نهایی همانطور که از آن انتظار می‌رود بُرد پیمایش بیشتری خواهد داشت. برخلاف تصور، این نسخه تنها از یک موتور الکتریکی نصب شده در جلو بهره می‌برد و خبری از نسخه دو موتور نیست. این موتور الکتریکی 230 اسب‌بخار قدرت و 343 نیوتن‌متر گشتاور دارد که نیرو خود را از باتری 98 کیلووات ساعت می‌گیرد که با یکبار شارژ می‌تواند بُرد مسافت 700 کیلومتر را تامین کند.


گزینه 4WD تنها در نمونه دو موتور وجود دارد که تنها تا سرعت 135 کیلومتر بر ساعت فعال می‌ماند. چندین مود رانندگی در هر سه مدل در اختیار راننده قرار می‌گیرد.
باتری‌ها از طریق درگاه مخصوص که عقب خودرو پژو 3008 برقی نصب شده در دو حالت AC و DC شارژ می‌شوند. در حالت استاندارد خودرو با شارژر AC که حداکثر 11 کیلووات ساعت از منبع سه فاز و یا گزینه سفارشی 22 کیلووات از همان منبع دریافت می‌کند شارژ خواهد شد.


پژو E-3008 با شارژ DC 160 کیلووات نیز شارژ خواهد شد که در اینصورت ظرفیت باتری از 20 درصد تا 80 درصد تنها در مدت زمان 30 دقیقه پُر خواهد شد. پژو 3008 برقی مجهز به V2L یا امکان شارژ و نیرو دهی به وسایل الکترونیکی از طریق اتصال به خودرو تا 3 کیلووات و یا 16 آمپر است. این خودرو از سیستم V1G استفاده می‌کند که باعث می‌شود هزینه شارژ مالک تا حد ممکن کاهش پیدا کند.


مانند بسیاری از خودروهای الکتریکی، پژو E-3008 از سیستم ترمز احیا کننده استفاده می‌کند که از طریق کلیدهای روی فرمان به سه حالت Low، Moderate و Increased تنظیم می‌شود.


از نظر ابعاد پژو 3008 برقی 4540 میلی‌متر طول، 1890 میلی‌متر عرض و 1640 ارتفاع دارد. از نظر طراحی این خودرو از همان سبک جدید پژو بهره م‌برد که جلوپنجره بدون قاب و موتیف پنجه شیر در جلو و عقب به خوبی دیده می‌شود. فضای صندوق عقب در نسخه 4WD 470 لیتر و در نسخه دیفرانسیل جلو 520 لیتر است. مجموعا 17 فضای ذخیره سازی داخل کابین وجود دارد که به این فضا 34 لیتر دیگر اضافه می‌کند.


پژو E-3008 به صورت استاندارد از چراغ‌های تطبیق پذیر LED با فناوری Pixel LED بر روی تمامی مدل‌ها بهره می‌برد.


رنگی که در تصاویر می‌بینید به عنوان چند رنگ شناخته می‌شود و سفارشی است و با توجه به نور و زاویه دید از آبی به سبز تغییر می‌کند. رنگ‌های دیگری مانندIngaro Blue, Okenite White, Pearl Black, Artense Gray Titanium Gray نیز در پالت رنگی پژو برای انتخاب وجود دارد.


داخل کابین پژو E-3008 که از آن به عنوان I-Cockpit یاد می‌شود از نمایشگر دوگانه منحنی متصل به یکدیگر به سایز 21 اینچ استفاده شده که روی داشبورد قرار گرفته است. این نمایشگر بزرگ بر روی تمام تریم‌ها موجود نیست به صورتیکه در تریم Allure دو نمایشگر 10 اینچ ساده اطلاعات را به راننده منتقل می‌کند.


زیر نمایشگر بزرگ، دکمه‌های استارت، تغییر وضعیت گیربکس و خروجی تهویه مطبوع با یک پنل لمسی به نام i-Toggles وجود دارد که شورت‌کات‌های سیستم اطلاعات و سرگرمی بر روی آن قرار گرفته است.


صندلی‌های جلو پژو 3008 برقی با توجه به تحقیق‌های انجمن پزشکان و درمانگران آلمانی در حوزه کمر درد طراحی شده تا این عارضه را کاهش دهد. گرمکن صندلی‌ها به صورت استاندارد بر روی تمام مدل‌ها قرار دارد و در صورت سفارش، سردکن صندلی‌ها، ماساژور و نگهدارنده‌های پهلو تطبیق پذیر به این صندلی‌ها اضافه خواهد شد.


این کراس‌اوور در کارخانه Sochaux فرانسه تولید خواهد شد و تحویل آن نیز تا پایان سال میلادی آغاز می‌شود.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه