شبکه‌های اجتماعی

هیوندای آیونیک 6 رسما رونمایی شد
اتومبیل فارسی - هیوندای آیونیک 6

یکی از کم مصرف‌ترین خودرو‌های برقی


هفته گذشته هیوندای عکس‌های رسمی این خودرو را بدون اطلاعات فنی منتشر و اعلام کرد که آیونیک 6 را 16 جولای به صورت رسمی معرفی می‌کند. آیونیک 6 بر روی پلتفرم E-GMP EV توسعه پیدا کرده که پیش‌تر مدل آیونیک 5 و کیا EV6 بر روی آن ساخته شده است. این پلتفرم اجازه می‌دهد تا شرکت‌ها بتوانند میزان ظرفیت باطری‌ها را زیاد و یا کم کنند، از حالت چهارچرخ محرک و یا محور محرک عقب استفاده کنند، کف تخت دارد و می‌تواند موارد خاص مخصوص خودروهای الکتریکی را در خود به بهترین حالت جای دهد. با توجه به همین موضوع حالا آیونیک 6 می‌تواند در دو پک باطری 53 و یا 77.4 کیلووات ساعت به خریداران ارائه شود.


آیونیک 6 به صورت استاندارد با یک موتور الکتریکی و محور محرک عقب به بازار عرضه می‌شود اما خریداران می‌توانند به صورت آپشنال از نسخه دو موتور با اتصال به هر چهارچرخ بهره‌مند شوند. هیوندای میزان خروجی مدل تک موتور را اعلام نکرده است اما طبق پیشبینی‌ها و مدل‌های EV6 و آیونیک 5 انتظار می‌رود که 225 اسب‌بخار قدرت و 360 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند اما خروجی نسخه دو موتور مشخص و میزان آن 320 اسب‌بخار و 605 نیوتن‌متر گشتاور است.


برای تمامی مصرف‌کنندگان خودرو‌های برقی، بُرد مسافت آن بسیار مهم است که در اینجا نسخه تک موتور با باطری 77.4 کیلووات ساعت می‌تواند 610 کیلومتر را با یکبار شارژ در استاندارد WLTP طی کند. نمونه کراس‌اوور در این استاندارد توانسته بود 507 کیلومتر بر ساعت را به ثبت برساند. در استاندارد EPA آیونیک 5 با شرایط فنی تک موتور و باطری بزرگتر توانست 487 کیلومتر پیمایش داشته باشد و انتظار می‌رود آیونیک 6 بتواند 563 کیلومتر را طی کند. امکان دارد در حالت چهارچرخ محرک میزان بُرد مسافت این خودرو در استاندارد EPA به 482 کیلومتر برسد.


هیوندای مدعی شده که یکی از کم مصرف‌ترین خودرو‌های برقی را ساخته است به طوریکه این خودرو با باطری کوچک‌تر و رینگ‌های 18 در هر 100 کیلومتر زیر 14 کیلووات ساعت مصرف می‌کند. به لطف معماری پلتفرم حالا این خودرو می‌تواند از شارژ 400 و 800 ولت بدون اضافه و یا کم کردن تجهیزات پشتیبانی کند. برای اینکه بتوانید این موضوع را بیشتر و بهتر درک کنید باید بگوئیم شارژ 800 ولت مخصوص خودروهای درجه یک این کلاس است. یکی دیگر از مزایای آیونیک 6 بهره مندی از شارژ سریع 350 کیلووات ساعت DC است که طی مدت زمان 18 دقیقه، باطری را از 10 به 80 درصد می‌رساند. یکی دیگر از مزایای آیونیک 6 در مقوله شارژ سیستم vehicle-to-load خواهد بود که اجازه می‌دهد تا خودرو به عنوان یک منبع تغذیه بیرونی با اتصال به یک آداپتور خارجی وسایل خانه همچون یخچال، تلوزیون، لپ‌تاپ و... را شارژ و یا روشن نگهدارد. حتی خریداران می‌توانند با استفاده از این سیستم برق مورد نیاز یک موتورهوم را تامین کند. این خودروساز می‌گوید آیونیک 6 با باطری بزرگتر و سیستم چهارچرخ محرک می‌تواند طی 5.1 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد.


طراحی داخل کابین مانند تمام خودروهای برقی از صفحه نمایشگر بزرگ تشکیل شده که در این خودرو مانند آیونیک 5 به صورت دو تکه 12 اینچی است. سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودرو از اپل کارپلی و اندروید اتو بهره‌می‌برد و با اتصال به سیستم آنلاین ابری در لحظه می‌تواند وضعیت ترافیک، آب و هوا، هزینه عوارضی‌ها و سوخت و.. را در اختیار راننده قرار دهد. در آیونیک 5، خروجی‌های USB تنها از مدل A بود اما حالا این کابین مجهز به پنج خروجی USB-C و یک خروجی USB-A است که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.


زیر آرنجی درب‌ها با یک قوس به سمت پایین هدایت شده و فاقد دکمه‌های کنترلی خواهد بود.در مرکز داشبورد سیستم تهویه مطبوع به صورت سر تا سری کشیده شده که در انتهای هر دو سمت به دو نمایشگر می‌رسد که جایگزین آینه‌های جانبی در آیونیک 6 است. البته باید انتظار داشته باشیم این طراحی برای بازار‌هایی که همچنان آینه‌های دیجیتال در آن‌ها قانونی نشده چطور تغییر می‌کند. در نهایت برای لوکس‌تر جلوه کردن فضای کابین هیوندای از نورپردازی 64 رنگ و 6 تم دو رنگ استفاده کرده است. یک سیستم با نام Speed Sync نیز وجود دارد که در کنار نورپردازی کابین با توجه به سرعت خودرو؛ نور را تغییر می‌دهد که به یک رانندگی اسپرت و جذاب کمک می‌کند.


آیونیک 6 دارای سیستم e-ASD یا صدای فعال الکتریکی است که در حین حرکت صدایی مصنوعی مانند سفینه فضایی تولید می‌کند. البته انتظار می‌رود هیوندای برای افرادی که سلیقه‌ای متفاوت دارند نیز صدا‌هایی متفاوت در نظر گرفته باشد.


کابین مجهز به صندلی‌های Relaxation Comfort برای ردیف جلو است که هنگام دنده عقب بر می‌گردند تا به پارک صحیح و راحت کمک کنند. این سیستم در آیونیک 5 تنها برای صندلی راننده فعال بود. هیوندای در طراحی صندلی‌ها دقت بالایی به خرج داده و آنها را در نازک‌ترین حالت بدون کاهش راحتی ساخته تا فضای کابین برای سرنشینان بیشتر شود.


هیوندای در تیزر‌های خود از آیونیک 6 به عنوان Streamliner یاد می‌کرد که حالا با دیدن تصاویر آن در می‌یابیم که پُر بی‌راه نگفته است. فرم قوسی شکل این خودرو این حس را به بیننده القا می‌کند که آیونیک 6 هوا را می‌شکافد و رو به جلو سُر می‌خورد. ضریب درگ این خودرو 0.21 اعلام شده که بسیار نزدیک به رکورد تسلا و EQS با 0.20 cd است.

 

فرم کلی خودرو شبیه به کانسپت Prophecy است و می‌توان رگه‌هایی از آن طرح را در این خودرو مشاهده کرد. نمای رو به رو بسیار ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی طراحی شده و تنها زیر سپر با دو خط عمودی در دو طرفین و یک شکاف در وسط نمای جلو را از سادگی خارج می‌کند. تنها حجم‌های کاپوت در بالای چراغ‌ها قرار گرفته‌اند که در امتداد ستون A قرار دارند و به آن‌ها متصل می‌شوند. نمای جانبی با قوس و شیب تند انتهای سقف و ستون C، شما را به یاد پورشه 911 می‌اندازد.

 

از دیگر جذابیت‌های این نما به غیر از رینگ‌های طرح ستاره می‌توان به خطی که از پشت گلگیر جلو شروع، و با حجم گرفتن بر روی دو درب با رنگ طوسی پشت درب عقب یکی می‌شود؛ و در سپر به اتمام می‌رسد اشاره کرد. نمای عقب بر خلاف نمای جلو پیچیدگی خاصی دارد که به طور مثال می‌توان به دو اسپویلر که یکی زیر شیشه عقب قرار گرفته و نقش چراغ سوم ترمز را ایفا می‌کند و دیگری که درست زیر آرم هیوندای و بالای چراغ سرتاسری با گرافیک‌های مربع شکل جا خوش کرده توجه کرد. سپر عقب با المان‌های عمودی با طرح کروم دیزاین شده که در گوشه سپر این دو المان جدا کننده شبرنگ‌های روی سپر هستند.

 

نظر دهید


در همین زمینه