شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ب‌ام‌و i5
دیو یا دلبر؟

 

ماه گذشته مرسدس بنز نسل جدید E کلاس را معرفی کرد و حالا ب‌ام‌و با سری 5 جدید آماده رقابت با دشمن دیرینه خود است. سری 5 جدید که با کد بدنه G60 شناخته می‌شود در جهان با پیشرانه درونسوز، دیزل، پلاگین هایبرید و تمام الکتریکی به فروش می‌رسد و همچنان خبری از نسخه V8 نیست.


پیش از رونمایی رسمی ب‌ام‌و i5، تصاویر جاسوسی و رندرهای بسیاری منتشر شده بود که اکثر آنها به خودروی نهایی شباهت داشتند. Domagoj Dukec رئیس بخش طراحی ب‌ام‌و در روز رونمایی خصوصی این مدل گفت: «هدف از طراحی این نسل، ساخت موزون‌ترین ب‌ام‌و تاریخ بود.» اما آیا واقعا آنها موفق شده‌اند؟


Dukec در خصوص طراحی‌های اخیر ب‌ام‌و به خبرنگاران گفت: «ما واکنشی به افرادی که طراحی محصولاتی همچون XM و یا سری 7 جدید را دوست ندارند و مارا به خاطر آنها سرزنش می‌کنند نشان نمی‌دهیم. افرادی که این خودروها را خریداری می‌کنند مشتریان برجسته و موقعیت محور هستند که می‌خواهند دارایی خود را به رخ بکشند در حالیکه مشتریان سری 5 عموما افرادی محافظه کار هستند. در نتیحه بر روی این مدل هیچ جلوپنجره غول پیکری را مشاهده نمی‌کنید.»


افزایش ابعاد سری 5 جدید حتی از روی عکس‌ها نیز مشخص است. با این افزایش‌ها حالا G60، دقیقا 5060 میلی‌متر طول، 1900 میلی‌متر عرض، 1515 ارتفاع و 2995 میلی‌متر فاصله بین دو محور دارد که نوید کابینی راحت و بزرگتر را خصوصا در قسمت عقب می‌دهد.


با اینکه رئیس بخش طراحی این شرکت می‌گوید جلوپنجره بزرگی در این خودرو کار نشده، اما ما همچنان دو ورودی هوا بزرگ در قسمت جلو میبینیم که نسبت به نسل قبل فوق‌العاده بزرگ و زشت شده است. چراغ‌های این خودرو کمی به X6 شباهت دارد اما به هیچ عنوان مانند دیگر محصولات این شرکت نیست و اگر تنها چراغ را به شما نشان دهند احتمالا اولین حدس شما خودرویی آسیایی باشد. تنها موردی که در چراغ‌ها وجود دارد و می‌توان آنها را به گذشته مرتبط کرد، خط شکسته گوشه چراغ‌ها است که فرم آن از E60 به بعد ثابت مانده تا تبدیل به یک امضا شود. رونمایی و عکس‌های منتشر شده تماما از مدل الکتریکی i5 هستند پس ما نیز نقد و توضیحات را بر اساس همان پیش خواهیم برد.


تحت هر شرایطی، سپر ب‌ام‌و i5 به صورت دو رنگ است که نه تنها حس و ظاهری اسپرت به آن نمی‌بخشد بلکه دقیقا اوضاع نمای رو به رو را بدتر می‌کند. نسخه i5 M60 از جلوپنجره مشکی بدون خط با قاب مشکی رنگ و یک نوار تزئینی بهره می‌برد اما نسخه استاندارد ب‌ام‌و i5 برای حفظ اصالت، بر روی جلوپنجره بسته با قاب کرومی خطوط عمودی را شبیه سازی کرده که نمای بهتری را حادث می‌شود. به لطف بدنه سیال و بدون هرگونه ایراد، ضریب درگ این خودرو 0.23dc اعلام شده که عدد قابل توجهی به نظر می‌رسد. نمای جانبی ساده و به دور از هرگونه پیچیدگی طراحی شده و بر خلاف دیگر نمونه‌های الکتریکی و حتی بنزینی مدرن از دستگیره‌های در مخفی استفاده نکرده است.


هرچقدر طراحی نمای رو به رو سری 5 جدید ناامید کننده به نظر می‌رسد، رینگ‌های این سری به شدت جذاب و منحصر به فرد طراحی شده‌اند. نمای عقب تنها بخشی از بدنه G60 به حساب می‌آید که زیباست و طراحان ب‌ام‌و نتوانستند آن را خراب کنند. تنها نکته‌ای که همچنان در ذوق می‌زند قسمت مشکی رنگ سپر عقب محسوب می‌شود که با جلو همخوانی دارد. فضای بار در نسخه بنزینی و پلاگین هایبرید 520 و در نسخه الکتریکی 490 لیتر است.


نمای کابین ب‌ام‌و i5 نیز همانطور که انتظار می‌رود به طور کل تغییر پیدا کرده و حالا این شرکت نیز از طراحی دو نمایشگر در یک قاب بهره می‌برد. سیستم اطلاعات و سرگرمی از جدیدترین نسخه iDrive 8.5 که به تازگی بر روی سری 7 قرار گرفته استفاده می‌کند تا رابط کاربری پویاتر همراه با عملکرد QuickSelect در دسترس سرنشینان قرار بگیرد. سایز نمایشگر دیجیتال پشت فرمان 12.3 اینچ و نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی 14.9 اینچ اعلام شده است. اکثر دکمه‌های روی داشبورد، کنسول میانی و حتی کلید قفل و باز شدن درها نیز لمسی هستند و خبری از دکمه‌های فیزیکی نیست. کابین ب‌ام‌و i5 از چرم پوشیده شده و تزئیناتی که روی داشبورد و بخشی از رو دری‌ها دیده می‌شود، شبیه به فیبر کربن هستند. یک نوار نورانی آبی، عرض کابین را طی می‌کند که در نسخه i5 M60 از میانه داشبورد به سمت راننده قرمز می‌شود. سلکتور دنده به صورت یک اهرم کوچک کنار ناب چرخشی کریستالی مالتی مدیا قرار گرفته که بالای آن نیز دکمه استارت جانمایی شده است.


سری 5 در ایالات متحده با نسخه پایه 530 شروع خواهد شد که از پیشرانه 2 لیتر توربو بهره می‌برد که 255 اسب‌بخار قدرت و 399 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد باعث می‌شوند تا 530 تنها در مدت زمان 5.9 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد. اگر سیستم xDrive بر روی ب‌ام‌و i5 نصب شود، این عدد یک دهم ثانیه کمتر می‌شود.

 


نسخه بعدی 540 است که فقط با سیستم چهارچرخ محرک عرضه می‌شود. پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتر این نمونه 375 اسب‌بخار قدرت و 520 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در این نمونه تنها 4.5 ثانیه طول خواهد کشید.


نمونه بعدی، نسخه الکتریکی i5 است که در دو نمونه eDrive40 و M60 عرضه می‌شود. مدل eDrive40 از تک موتور الکتریکی بهره می‌برد که عقب نصب شده و 335 اسب‌بخار قدرت و 399 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب این نمونه 5.7 ثانیه اعلام شده است. اما مدل قدرتمند M60 از دو موتور الکتریکی بهره می‌برد که 590 اسب‌بخار قدرت و 799 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که باعث می‌شود تا طی مدت زمان 3.7 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر بر ساعت برسد. نیرو بخش موتورهای الکتریکی هر دو نمونه پک باتری 84.3 کیلووات ساعت است که در نمونه RWD با یکبار شارژ بُرد مسافت 474 کیلومتر و در نمونه AWD با یکبار شارژ بُرد مسافت 411 کیلومتر را تامین می‌کند.


G60 اولین نمونه ب‌ام‌و با سیستم جدید تغییر لاین با نگاه کردن محسوب می‌شود. این سیستم جز پکیج سفارشی Highway Assistant به حساب می‌آید که داخل پکیج Driving Assistant Professional قرار دارد و به راننده این امکان را می‌دهد که در صورت صلاح دید خودرو، تنها با نگاه کردن به آینه سمت چپ و یا راست لاین خود را تغییر دهد. این سیستم تا سرعت 136 کیلومتر بر ساعت فعال خواهد بود.


نسل هشتم سری 5، ماه اکتبر به بازار عرضه می‌شود که قیمت مدل‌های آن در بازار آمریکا به شکل زیر خواهد بود.


530i از 57.900 دلار، 530i xDrive از 60.200 دلار، 540i xDrive از 64.900 دلار آغاز می‌شوند و i5 eDrive40 با قیمت 66.800 دلار و i5 M60 با قیمت 84.100 دلار عرضه خواهند شد.


520d، 520i، 520d xDrive، 530e، 550e xDrive پلاگین هایبرید نیز در خارج از آمریکا به فروش خواهند رسید.

نظر دهید