شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - زوتی T300
نگاهی به کراس‌اوور وارداتی پارس خودرو

 

چندی پیش محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تایید کرده بود که زوتی T300 به عنوان محصول وارداتی توسط پارس خودرو عرضه خواهد و نمونه‌های آن به ایران رسیده است. حالا تصاویری به دست اتومبیل فارسی رسیده که این ادعای مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا را تایید می‌کند. تا کنون سه دستگاه از زوتی T300 وارد ایران شده که این نمونه‌ها در شرکت پارس خودرو در حال بررسی و آزمایش هستند.


زوتی که پیش از این با دو محصول Z300 ( سایپا آریو) و T600 (ریگان کوپا) در بازار ایران حضور داشت، پس از یک سرمایه گذاری سنگین برای تولید خودروهای الکتریکی دچار بحران مالی شدید شد، تا جایی که فعالیت این شرکت برای چند سال متوقف شد و یک سرمایه‌گذار جدید آن را دوباره احیا کرد. نخستین محصولی که پس از احیای زوتی روی خط تولید این شرکت رفته، کراس اوور کوچک T300 است که حالا قرار است به صورت CBU توسط پارس خودرو به بازار عرضه شود.


زوتی T300 در بازار چین با پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی و جعبه دنده 5 سرعته دستی به بازار عرضه می‌شود. با این حال بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، نمونه‌ای که قرار است در بازار ایران عرضه شود، به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده که توان تولید 144 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور را دارد. این پیشرانه به یک جعبه دنده اتوماتیک CVT مجهز شده که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. نکته جالب در مورد این قوای محرکه این است که با وجود این که سال 2017 در فهرست انتخاب مشتریان زوتی T300 در بازار چین به عنوان یک گزینه قابل انتخاب بوده، اما در نسخه سال 2023 که برای بازار چین تولید می‌شود، تنها یک موتور تنفس طبیعی 112 اسب بخاری با گشتاور 143 نیوتن متر دیده می‌شود که با یک جعبه دنده 5 سرعته دستی همراه شده است. در میان سه نمونه‌ای که به ایران آمده، یک نمونه به این ترکیب پیشرانه مجهز است، اما ظاهرا نسخه‌ای که توسط پارس خودرو روانه بازار خواهد شد، همان نمونه توربو است.

 

AutomobileFarsi ParsKhodro Zotye T300 2


زوتی T300 دارای طول، عرض و ارتفاع 4405، 1830 و 1640 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 2610 میلی‌متر است. با این اندازه، زوتی T300 در بازاری نسبتا شلوغ قرار می‌گیرد و رقبای زیادی را پیش رو دارد. با این حال ظاهرا پارس خودرو قصد دارد نسخه از زوتی T300 را در بازار ایران عرضه کند که امکانات چندانی ندارد و احتمالا برگ برنده آن در برابر رقبا تنها در بخش قیمت گذاری خواهد بود. احتمالا رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی، سیستم پایش فشار باد تایر، نمایشگر 8 اینچی لمسی، کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان، دو کیسه هوا، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سنسور عقب و تودوزی چرم مصنوعی مهم‌ترین امکاناتی است که برای این کراس‌اوور پارس خودرو در نظر گرفته شده و این خودرو حتی به سانروف نیز مجهز نشده است.


به نظر می‌رسد گروه خودروسازی سایپا با این ترکیب که برای قوای محرکه و امکانات زوتی T300 در نظر گرفته است، قصد دارد آن را یک رده پایین‌تر از چانگان CS35 پلاس معرفی کند و مشتریانی که به امکانات بیش‌تر تمایل دارند را به سمت محصولات چانگان سوق دهد. زوتی T300 احتمالا در محدوده قیمتی بین 700 تا 900 میلیون‌ تومان به دست مشتری خواهد رسید. در این صورت علاوه بر خودروهای هم رده مانند تیگارد X35، باید با رقبایی چون BAC X3 Pro که خودرویی کوچک‌تر، اما مجهزتر و در رده قیمتی مشابه است نیز رقابت کند. پارس خودرو قصد دارد تا پایان سال جاری فروش زوتی T300 را آغاز و آن را به بازار عرضه کند. بر اساس شنیده‌ها، تا کنون تمام نمونه‌های سفارش‌گذاری شده برای این خودرو، دارای رنگ بدنه سفید است.

 

نظر دهید


علمدار
سلام،چی گیر سهامداران خپارس میادبعداز۶ ماه بلوکه شدن