شبکه‌های اجتماعی

تولید خودروی ایرانی  YP110 با کمک مشاورانی با سابقه حضور در رولزرویس
خودروی YP110 - اتومبیل فارسی

مهندس علی یکه فلاح در گفت و گو با اتومبیل فارسی مطرح کرد


شرکت یکسان آریان خودرو از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی چکاد که مدتی است به واسطه انتشارش تصاویری از نخستین محصولش خبرساز شده، در نمایشگاه خودرو زنجان 1400 برای اولین به صورت رسمی نمونه یک به یک این خودرو را به نمایش گذاشت و انتظار می‌رود روند فعالیت این شرکت، به صورت جدی‌تر نسبت به گذشته دنبال شود. خودروی YP110 که در نمایشگاه خودروی زنجان به نمایش گذاشته شد، بر اساس پلتفرم ایرانی که توسط این شرکت طراحی شده، بنا شده است. در حاشیه این نمایشگاه فرصت را مناسب دیدیم تا گفت و گویی با مهندس علی یکه فلاح، رئیس هیات مدیره و مالک گروه صنعتی چکاد داشته باشیم.

 

پروژه YP110 چه زمانی آغاز شد؟

ایده این پروژه در واقع از زمان تولید دوو مطرح شد. چکاد در ابهر برای دوو ساخته شد که بدنه خودروهای دوو سیلو و دوو ماتیز را در ایران تولید کند که با تحریم اولیه آمریکا پروژه متوقف شد، بعد از آن ما قطعه‌ساز شدیم و از ظرفیت ایجاد شده بر اساس نیاز خودروساز برای آن‌ها بدنه تولید کردیم.
این پروژه از نظر زیرساختی، دانش فنی و اشتغال در سطح ملی و استانی مطرح است و در صورت راه اندازی این پروژه قطعا از نظر اشتغال زنجان و استان‌های همجوار را متحول خواهد کرد و من بسیار به این پروژه امیدوارم هستم.
این پروژه در اول راه با سرمایه شخصی و مشکلات پیش رفت اما الحمدلله امروز شرایط خوبی دارد و ما این باور همراه با ترس که برای تولید خودرو در بخش خصوصی است را شکسته‌ایم.

 

AutomobileFarsi Ali Yekke Fallah 1

 

آیا برای طراحی و تولید خودرو YP110 از مشاورهای خارجی استفاده کرده‌اید؟

دانشگاه علم و صنعت و مراکز طراحی خودروسازها و تمام کسانی که تجربه این کار را دارند در حوزه‌های تخصصی، طراحی و اجرایی پای کار هستند در این پروژه مشارکت داشتند. همچنین برای اجرای این پروژه از مشاورهای خارجی با تجربه فعالیت و همکاری با خودروسازان مطرحی مانند استون مارتین، رولزرویس و لندروور استفاده می‌کنیم.

 

از چه قوای محرکه‌ای برای پروژه YP110 استفاده خواهد شد؟

به غیر از بحث خودروی پاک و الکتریکی که تا زمان آماده شدن زیرساخت‌ها نیم‌توانیم در این خودروها اتفاده کنیم، به صورت همزمان برای استفاده از سه پیشرانه‌ بنزینی در حال مذاکره هستیم که شامل موتور 3 سیلندر تیوان، موتور 1.5 لیتری میتسوبیشی که در چین تولید شده و موتور TU5 ایران‌خودرو هستیم که در صورتی بنا به هر دلیلی هر یک از این‌ها به نتیجه نرسد، پروژه متوقف نشود و در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسد. در این حوزه ما به دو حوزه توجه داریم یکی زنجیره تامین و دیگری کنسرسیوم تامین مالی است که امیدواریم هیچ خللی در راه اتفاق نیافتد.

 

آیا در سال 1402 شاهد تجاری سازی پروژه YP110 هستیم؟

این تاریخ بسیار خوش بینانه‌ است. صنعت خودروسازی پیچیده‌تر از چیزی است که تصور می‌شود، اما در هر حال تصور می‌کنیم با اختلاف یک یا دو سال این پروژه به سرانجام برسد.

 

خودروی YP110 در چه محدوده قیمتی قرار می‌گیرد؟

هنوز برای این که در مورد قیمت YP110 صحبت کنیم زود است، اما تلاشمان این است که قیمت این خودرو به گونه‌ای باشد که مردم با سطح درآمدی پایه نیز به سادگی برای خرید این خودرو اقدام کنند.

 

رویکرد استان زنجان نسبت به پروژه YP110 چیست؟

امروز در حاشیه نمایشگاه با استاندار زنجان صحبت‌هایی انجام شد، به طور کلی رویکرد مثبت بود و امیدواری ما نسبت به اجرای این پروژه بیش‌تر شد. باید در قالب یک تفاهم‌نامه روشن و شفاف خواسته‌های ما و خواسته‌های استان مطرح و گنجانده شود.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه