شبکه‌های اجتماعی

عقب‌ ماندن ملموس بخش خصوصی از برنامه تولید خودرو
اتومبیل فارسی - تولید خودرو

سهم بخش خصوصی در تولید خودرو در دولت سیزدهم چقدر است؟

 


سیاستگذاری خودرو در دولت دوازدهم با در نظر گرفتن سهم ۱۲ درصدی تولید ۱۴۰۰ برای خودروسازان خصوصی، از این بخش به‌ عنوان قطب سوم و انحصارزدا در خودروسازی کشور یاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری اتومبیل فارسی به نقل از دنیای اقتصاد، این در شرایطی است که بخش خصوصی به‌عنوان نبض واقعی خودروسازی حال و روز خوشی ندارد و آمارها از عقب‌ماندگی ۷۳ درصدی تولید این بخش از برنامه امسال حکایت دارد.

 


در شرایطی سیاستگذار خودرو در دولت دوازدهم با در نظر گرفتن سهم 12 درصدی تولید بخش خصوصی، توقع انحصارزدایی از این بخش را داشت که خصوصی‌ها در آمار و نمودارهای تولید دولت سیزدهم هنوز جایگاه خود را نیافته‌اند.

در دولت دوازدهم در کنار توقف واردات، گسترش فعالیت بخش خصوصی برای انحصار زدایی از صنعت خودرو و همچنین جبران کسری خودرو در بازار مورد توجه قرار گرفته بود به طوری‌که علیرضا رزم حسینی وزیر پیشین صمت برای نخستین بار در کنار برنامه‌ریزی تولید خودرو در کشور، سهم 150 هزار دستگاهی برای تیراژ بخش خصوصی در نظر گرفت.

 

هر چند تا پایان دولت دوازدهم خبری مبنی بر حمایت ویژه از خصوصی‌ها منتشر نشد با این حال وزیر در اظهارات خود به طور جسته گریخته از فعالیت‌های این بخش دفاع و حتی خصوصی‌ها را قطب سوم خودروسازی و وسیله انحصارزدایی از صنعت خودرو خوانده بود. با این شرایط اما فاطمی‌امین وزیر صمت تاکنون اظهارنظر رسمی درباره فعالیت خصوصی‌ها نکرده و ردپایی از این بخش در آمارهای تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاهی سال آینده و تولید 3 میلیون خودرو تا افق 1404 دیده نمی‌شود.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه