شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - داشبورد ساپیا آریا
عرضه با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی

 

دی ماه سال گذشته بود که محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به خبرنگار اتومبیل فارسی اعلام کرد که برای آریا یک موتور 2 لیتری TGDI در نظر گرفته شده است. یعنی این پیشرانه دارای فناوری توربو شارژ و سامانه پاشش مستقیم سوخت است که ساخت کشور شرکت میتسوبیشی است.


پس از این ادعای مدیرعامل سایپا بر اساس اسلایدها و فایل‌های پاورپوینتی که در یکی از مراسم‌های شرکت سایپا منتشر شد، مشخص شد که پیشرانه‌ای که محمدعلی تیموری از آن به عنوان پیشرانه TGDI نام می‌برد احتمالا تنفس طبیعی و فاقد سیستم تزریق مستقیم سوخت خواهد بود زیرا اگر این پیشرانه مجهز به سامانه توربو شارژ و فناوری پاشش مستقیم سوخت باشد طبیعتا انتظار می‌رود قدرتی بیش از 200 اسب بخار تولید کند.


حال در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 اگرچه گروه خودروسازی سایپا با گذشت بیشتر از 2 سال از رونمایی خودرو آریا، این محصول را به غرفه خود نیاورده است، اما در سردر غرفه خود با نصب یک بنر بسیار بزرگ مشخصات فنی آریا به همراه تصویر جدیدی از داشبورد آن را منتشر کرده است.


بر اساس تصویر منتشر شده توسط سایپا، آریا دارای داشبوردی جدید است که بسیار نزدیک به تکنولوژی روز طراحی شده است. صفحه کیلومتر دیجیتالی، نمایشگر بزرگ و سیستم چندرسانه‌ای، پنل تنظیم سیستم تهویه مطبوع لمسی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی (Shift by wire)، فرمان دی کات با پوشش چرمی، استفاده از ترکیب چرم و پلاستیک نرم در داشبورد، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، ترمز پارک برقی، استارت دکمه‌ای، نمایشگر هدآپ دیسپلی و .. از جزییاتی است که در تصویر منتشر شده از کابین آریا قابل مشاهده است.

 
باید منتظر ماند و دید سایپا این مدرن و به‌روز را مطابق با تصویر منتشر شده تولید کرده و روی آریا نصب خواهد کرد یا خیر.


سایپا آریا بر اساس اطلاعاتی که گروه خودروسازی سایپا در این بنر در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 منتشر کرده است دارای یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی است که توانایی تولید 140 اسب بخار قدرت در دور 5750 و بیشینه گشتاور 205 نیوتن متر در دور 3000 را داراست. این پیشرانه مجهز به سامانه متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌های ورودی و خروجی (DVVT) است و همراه با یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. مشخص نیست که این پیشرانه همان پیشرانه میتسوبیشی است که محمدعلی تیموری مدیرعامل خودروسازی سایپا پیش از این از آن صحبت کرده بود یا خیر.

 

سایپا آریا در ابتدا با نام SP100 کراس‌کانتری به نمایش درآمد که یک خودرو هاچ‌بک کراس بر پایه مگا پلت‌فرم گروه سایپا و دومین محصول این خوروساز بر اساس این پلت‌فرم بعد از شاهین است.

 

نظر دهید