شبکه‌های اجتماعی

کمبود قطعات الکترونیکی، بحران جدید قطعه‌سازان داخلی
اتومبیل فارسی - کمبود تراشه‌های الکترونیکی خودرو

بحران تراشه الکترونیکی به خودروسازان ایرانی رسید

 

 

گویا کمبود قطعه و کاهش نقدینگی خودروسازان باعث شده تعداد خودروهای ناقص در انبار خودروسازان افزایش پیدا کند. البته خودروسازان برای افزایش نقدینگی در اواسط آذر قیمت خودروها را افزایش دادند. با این حال هنوز تعداد خودروهای ناقص کم نشده است.

 

گویا مشکل بخشی از آنها در تامین قطعات الکترونیکی است. در این مورد رییس انجمن قطعه‌سازان همگن تهران به تجارت‌نیوز گفت: «برای هر خودرو بین هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۶۰۰ دلار قطعه وارد می‌کنیم. بخشی از مشکل خودروسازان در تامین مواد اولیه و قطعات الکترونیک است. ۳۰ درصد قطعات الکترونیک مانند آی سی و کیت خودرو وارداتی است.»

 

محمدرضا نجفی‌منش توضیح داد: «بخش زیادی از مواد اولیه و قطعات الکترونیک صنعت خودرو از چین وارد ایران می‌شود. یکی از دلایل کمبود قطعه کاهش نقدینگی خودروسازان و طولانی شدن پروسه آزادسازی قطعات از گمرک است.»

 

او اظهار کرد: «اکنون مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان ۴۵ هزار میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود چنانچه در بخش صنعت الکترونیک قطعات خودرو به سمت داخلی‌سازی حرکت کنیم دپوی خودروهای ایرانی در انبار گمرکات کاهش پیدا می‌کند.»

 

       بخوانید -> فروش فوری پژو 207i و 2 محصول دیگر ایران خودرو با سند آزاد - 14دی‌ماه 1400

 

عداد خودروهای ناقص چقدر است؟
براساس آمارها در هشت ماهه امسال تعداد ۳۷ هزار و ۵۰۰ خودروی تجاری نشده به پارکینگ‌های خودروسازان اضافه شده‌اند. طبق آمار‌های موجود در ۸‌ ماه امسال ۶۰۷ هزار دستگاه خودرو، در شرکت‌های خودروساز داخلی تولید شده، یعنی در این دوره معادل ۶.۲ درصد از کل تولید امسال خودروسازان در پارکینگ‌ها، تجاری نشده باقی مانده است.

 

پیش‌تر حسن کریمی‌سنجری، کارشناس صنعت خودرو به همشهری گفته بود: « عرضه خودرو‌های پرتیراژ داخلی نسبت به قبل، کمتر شده است. در سه سال گذشته که واردات خودرو ممنوع بوده، تیراژ تولید خودروسازان هم سیر نزولی داشته است.خودروسازان به جایی رسیده‌اند که به‌دلیل نبود برخی قطعات و کمبود نقدینگی با مشکل مواجه شده‌اند و کفگیر تولید و عرضه خودرو در این شرکت‌ها به ته دیگ خورده است. آن‌ها دیگر قادر به عرضه خودرو متناسب با نیاز بازار نیستند.»

نظر دهید


در همین زمینه