شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - مقایسه فردا 511 و جک J4
سدان اقتصادی فردا موتورز

سدان‌های اقتصادی یکی از سگمنت‌های محبوب و پرتقاضا در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورمان ایران به شمار می‌روند. در بازار ما نیز خودروسازان داخلی تلاش زیادی را برای عرضه محصولات متنوع در دسته سدان‌های اقتصادی کردند و در این بخش از بازار نیز با اقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند. در کنار خودروهایی که توسط ایران خودرو و سایپا در این بخش از بازار تولید می‌شود یکی از گزینه‌های قابل توجه فردا 511 است که از سال 1400 به بازار عرضه شده بود اما پس از مدتی که تولید آن متوقف شده بود، این محصول دوباره به خط تولید خودروسازی فردا برگشته و شرایط فروش اقساطی آن نیز اعلام شده است. در کنار این سدان اقتصادی فرداموتورز جک J4 محصول کرمان موتور قرار دارد که در بخش ابعاد، مشخصات فنی و سطح تجهیزات بسیار به فردا 511 نزدیک بوده و به نوعی رقیب مستقیم آن در بازار به شمار می‌رود.



اگر بخواهیم نگاهی به این دو سدان اقتصادی بازار داشته و این دو رقیب را با هم مقایسه کنیم، از نظر ابعاد و اندازه، هر دو خودرو دارای عرض یکسانی هستند اما محصول فرداموتورز 55 میلی‌متر طول بیشتری نسبت به محصول کرمان موتور دارد و از طرف دیگر جک J4 در ارتفاع 15 میلی‌متر بلندتر از فردا 511 است. بدین ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور فردا 511 به ترتیب 4390، 1725، 1490 و 2535 بوده و همین مشخصات به ترتیب برای جک J4 محصول کرمان موتور 4335، 1725، 1505 و 2560 است.



در بخش قوای محرکه جک J4 به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی مجهز است که توانایی 103 اسب‌بخار قدرت و 145 نیوتن‌متر گشتاور را دارا است. این پیشرانه در جک J4 با جعبه دنده CVT همراه شده است اما در طرف دیگر فردا 511 قرار دارد که به یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری مجهز شده که 105 اسب‌بخار توان و 145 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه دنده فردا 511 از نوع DCT پنج سرعته (دوکلاچه) است.



در بحث مصرف سوخت، فردا 511 به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی 6.2 لیتر و در طرف دیگر جک J4 به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی 5.8 لیتر بنزین می‌سوزاند بنابراین می‌توان گفت سدان J4 کرمان موتور در این بخش اقتصادی‌تر است.



از آنجایی که هر دو خودرو در دسته سدان‌های اقتصادی قرار می‌گیرند، بنابراین نباید از این خودروها انتظار عرضه تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی در سطح بالایی را داشت. در همین راستا جک J4 به امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی چون کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور نور و سیستم سنجش فشار بادتایرها مجهز است این درحالی است که سدان اقتصادی فرداموتورز یعنی فردا 511 دارای سیستم مولتی‌مدیا 7 اینچی لمسی، دوربین عقب، فرمان برقی دی‌کات، سیستم تهویه مطبوع با کنترل الکترونیکی ، سانروف برقی، سنسور پارک عقب است که از مقایسه تجهیزات این دو خودرو می‌توان دریافت که سدان فردا 511 فرمان دی‌کات، نمایشگر لمسی و دوربین عقب را بیشتر از جک J4 دارد بنابراین در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی سدان فردا موتورز امکانات بیشتری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.



فردا ۵۱۱ و جک‌ J4 سدان‌های اقتصادی بازار بوده که قیمت مصوب این دو به ترتیب ۷۹۰ و ۷۶۵ میلیون تومان تعیین شده که با توجه به سطح آپشن‌های فردا ۵۱۱، این محصول فردا موتورز نسبت به محصول کرمان موتور برتری دارد. به تازگی هر دو خودروساز این دو سدان اقتصادی خود را برای رقابت بیشتر و همچنین راحتی بیشتر مصرف‌کنندگان در خرید با شرایط اقساطی جذابی عرضه کرده‌اند.

نظر دهید