شبکه‌های اجتماعی

نحوه محاسبه تخفیف بیمه شخص ثالث در قانون جدید

حق بیمه شخص ثالث خودروهای سواری چقدراست؟

بیمه شخص ثالث با هدف حمایت از حقوق اشخاص آسیب دیده در سوانح رانندگی برای همه دارندگان وسلیه نقلیه (شامل سواری، موتورسیکلت و ...) یک ضرورت برشمرده می‌شود و دامنه مخاطبین وسیعی را در برمی‌گیرد. از این رو پیش از استفاده از هر نوع وسیله نقلیه می‌بایست بیمه نامه شخص ثالث و میزان اعتبار آن را برای پوشش دهی خسارت‌های مالی و جانی در برابر حوادث احتمالی پیشرو بررسی نمایید. منظور از شخص ثالث فرد (یا افرادی) است که توسط راننده مقصر دچار خسارت بدنی و مالی شده‌اند.

 

جدول حق بیمه شخص ثالث خودروهای سواری در سال 97 به شرح زیر خواهد بود:

 

AutomobileFa insurance Pricelist 1397

 

نکات مهم

1- برخی از شرکت‌های خصوصی بیمه با اندکی تخفیف و کمی پایین‌تر از نرخ‌های اعلامی بیمه‌نامه صادر می‌کنند.
2- نرخ های درج شده فقط برای سال 97 است.
3- مبلغ دیه در سال 1397 و برای ماه‌های عادی 231 میلیون و برای ماه‌های حرام 308 میلیون تومان اعلام شده است.
4- ماه‌های حرام به ترتیب محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی‌الحجه هستند.
5- سقف پوشش جانی به اندازه‌ی مبلغ دیه در ماه حرام است.
6- حداقل پوشش مالی به اندازه یک چهلم مبلغ دیه در نظر گرفته می‌شود.
7- حوادث جانی مربوط به راننده مقصر نیز تا سقف دیه در ماه‌های غیر حرام (عادی) یعنی تا 231 میلیون تومان تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند.

 

عدم خسارت

از عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت نهایی حق بیمه و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث تخفیف عدم خسارت بیمه است. یعنی به نسبت تعداد سال‌های عدم استفاده از بیمه شخص‌ثالث به بیمه‌گذار تخفیف به صورت تصاعدی تعلق می‌گیرد. برای مثال اگر شخصی یک سال از بیمه شخص‌ثالث خود استفاده نکرده باشد و در تصادفی مقصر شناخته نشده باشد، برای تمدید بیمه‌نامه شخص‌ثالث خود در سال آینده مشمول ۵% تخفیف حق بیمه می‌شود. به همین ترتیب با افزایش تعداد سال های عدم خسارت، درصد تخفیف ثالث نیز افزایش می‌یابد. در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث این تخفیفات به جای ۸ سال، در ۱۵ سال اعمال می‌شود. تفاوت اعمال تخفیف عدم خسارت در قانون قبلی و جدید در جدول زیر قابل مشاهده است:

 

AutomobileFa insurance discount percent

 

منبع: ایران جیب

نظر دهید


در همین زمینه