شبکه‌های اجتماعی

خانواده پیشرانه‌های 3 سیلندر ایران خودرو به طور رسمی معرفی شد + مشخصات فنی
اتومبیل فارسی - رونمایی موتور 3 سیلندر ایران خودرو 3F0n

در مراسمی با حضور وزیر صنعت و خبرنگاران

 

 

گروه صنعتی ایران خودرو امروز (29 دی ماه) همزمان با روز هوای پاک طی مراسمی از خانواده جدید پیشرانه‌های 3 سیلندر خود به طور رسمی رونمایی کرد. در این مراسم وزیر صنعت، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اصحاب رسانه و برخی دیگر از مقامات کشوری نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهور حضور داشتند.

 

ماجرای تولید پیشرانه‌های 3 سیلندر با بازدهی بالا در گروه صنعتی ایران خودرو به سال‌ اواسط دهه 90 باز می‌گردد. در آن زمان قرار بود تا با ایجاد همکاری میان شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتورهای ایران خودرو (ایپکو)، شرکت آلمانی سازنده قطعات پیشرانه‌های درون‌سوز MAHLE اولین پیشرانه 3 سیلندر در صنعت خودروسازی کشور به مرحله طراحی و تولید برسد. اما با بازگشت دور جدید تحریم‌های صنعت خودروسازی اخبار جدید از این پروژه منتشر نشد. حال شرکت ایپکو با تکیه بر توانایی مهندسان داخلی و با الگوبرداری از برترین پیشرانه‌های 3 سیلندر جهان در فاز مطالعاتی خود توانسته است نمونه نهایی پیشرانه 3 سیلندر ایران خودرو را تولید کند.

 

 

خانواده پیشرانه‌های 3 سیلندر ایران خودرو
خانواده پیشرانه‌های 3 سیلندر ایران خودرو با طور کلی با کد ۳FX شناسایی می‌شود و دارای 5 عضو با حجم‌های یک و ۱٫۳ لیتر به تولید برسند. ویژگی‌های این 5 نسخه به شرح زیر است:

 

پیشرانه 3 سیلندر ۳F0N
حجم: 1 لیتر - 12 سوپاپ - تنفس طبیعی - دارای ساختار CVVT دوگانه - دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ / قدرت: 72 اسب بخار - بیشینه گشتاور: ۹۸ نیوتن متر

 

پیشرانه 3 سیلندر ۳F3N

حجم: 1.3 لیتر - 12 سوپاپ - تنفس طبیعی - دارای ساختار CVVT دوگانه - دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ / قدرت: 87 اسب بخار - بیشینه گشتاور: 122 نیوتن متر

 

پیشرانه 3 سیلندر ۳F3L

حجم: 1.3 لیتر - 12 سوپاپ - توربوشارژ - دوگانه‌سوز - دارای ساختار CVVT دوگانه - دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ / قدرت: 120 اسب بخار - بیشینه گشتاور: 185 نیوتن متر

 

پیشرانه 3 سیلندر ۳F3M

حجم: 1.3 لیتر - 12 سوپاپ - توربوشارژ - دارای سامانه پاشش مستقیم سوخت - دارای ساختار CVVT دوگانه - دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ / قدرت: 127 اسب بخار - بیشینه گشتاور: 200 نیوتن متر

 

پیشرانه 3 سیلندر ۳F3H

حجم: 1.3 لیتر - 12 سوپاپ - توربوشارژ - دارای سامانه پاشش مستقیم سوخت - دارای ساختار CVVT دوگانه - دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ / قدرت: 148 اسب بخار - بیشینه گشتاور: 240 نیوتن متر

 

لازم به ذکر است که نسخه‌ای که در مراسم امروز رونمایی شد، نسخه یک لیتری با کد 3F0N بود و مراسم رونمایی و نهایی سازی نسخه‌های 1.3 لیتری نیز تا زمستان سال آینده تکمیل شود. فرشاد مقیمی مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در این مراسم از تصمیم این شرکت برای استفاده از این پیشرانه در ایکو تارا هیبرید خبر داد. 

مدیرعامل ایران خودرودر ادامه گفت: «امروز موتورهای ساخت داخل در این مجموعه روشن شد و بحث صنعتی‌سازی آن انجام می‌شود و از سال 1400 این موتورها بر روی خودروهای ساخت داخل قرار می‌گیرد.»

به گفته مقیمی از 240 قطعه مورد نیاز در ساخت موتور بین 4 تا 5 درصد از خارج وارد می‌شود و بقیه توسط قطعه‌سازان داخلی تأمین می‌شد.

وی با بیان اینکه تولید موتور نیاز به سرمایه‌گذاری و تسهیلات دارد، گفت: «ما هم از تسهیلات بانکی استفاده می‌کنیم و هم انتظار داریم در بودجه 1400 به ما کمک شود تا به موتور داخلی برسیم. موضوع ما طراحی یک پلت‌فرم ایرانی است که شامل موتور و گیربکس است البته گیربکس ساخت داخل هم آغاز شده است که با نشان ایران‌خودرو روی ماشین‌ها قرار می‌گیرد.»

مدیرعامل ایران خودرو گفت: «موتورهای جدید 2.5 لیتر مصرف سوخت را کاهش می دهد و در دستگاه‌های شبیه‌ساز نشان داده است می‌توانیم تا مصرف 5 لیتر در 100 کیلومتر کاهش دهیم. در حال حاضر موتور 1.3 لیتری در دستور کار قرار دارد که با تنفس طبیعی و موتور توربوشارژ کار می‌کند و گشتاور آن از 98 نیوتن بر متر تا 240 نیوتن افزوده شده است.»

وی گفت: «تولید این موتورها در مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو انجام می‌شود و ما پیش‌بینی می‌کنیم سال 1400 با شروع قرن جدید خودروهای ایرانی با موتور جدید ایرانی به بازار بیایند که هم برای اقتصاد خانوار و هم خودروسازان و هم کشور به صرفه است زیرا مصرف سوخت کمتر و با قیمت کمتر خواهد داشت.»

مدیرعامل ایران خودرو افزود: «در حال حاضر برای واردات قطعات موتور برای هر ماشین بین 1700 تا 2 هزار دلار ارز لازم است مهم‌تر اینکه وابستگی خودروساز به موتور تولید را با چالش مواجه می ‌کند یعنی کلید صنعت با خارجی‌ها خواهد بود.»

مقیمی در پایان گفت: «از سال 1400 که موتور جدید ایرانی روی خودروهای داخل قرار می‌گیرد یکی پس از دیگری به بازار می‌آید و پنج موتور که روی آن کار می‌شود یکی پس از دیگری به کار گرفته می‌شود.»

 

در حاشیه این مراسم در گفت و گوی خبرنگار اتومبیل فارسی با مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتورهای ایران خودرو (ایپکو)، وی با اشاره به اینکه قرار است از این پیشرانه‌های کم حجم در بسیاری از محصولات جدید از جمله اتومبیل ارزان قیمتی که بر اساس پلتفرمی جدید طراحی شده و سال آینده رونمایی می‌شود استفاده شود. 

رجبعلی همچنین ورود این پیشرانه به سبد محصولات ایران خودرو را مقدمه‌ای برای خداحافظی با پیشرانه XU7 دانست. به گفته وی 95 درصد قطعات این پیشرانه‌های جدید توسط قطعه‌سازان داخلی تولید می‌شود و 5 درصد قطعات از خارج کشور تامین می‌شود. 

به گفته وی این پیشرانه‌ها با تکیه بر دانش داخلی و توسط مهندسان این مرکز طراحی شده و آماده ورود به خط تولید است. به گفته وی از زمان آغاز طراحی این پیشرانه و فاز مطالعاتی، بیش از 10 موتور با حجم کوچک از خودروسازانی چون ب‌ام‌و، فورد، تویوتا، هیوندای، پژو و... مورد مطالعه و الگوبرداری قرار گرفته است. 

 

 

نظر دهید