شبکه‌های اجتماعی

پیشرانه جدید یک لیتری توربوشارژ سایپا شاهین و آریا معرفی شد
اتومبیل فارسی - موتور 3 سیلندر ساخت شرکت تیوان (منبع عکس: اسب بخار)

تجهیز محصولات جدید بهمن موتور به موتورهای تیوان

 

 

شرکت توسعه قوای محرکه تیوان به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه بهمن در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد و همکاری خود را با شرکت AVL اتریش در زمینه ساخت انواع پیشرانه‌های دورن‌سوز آغاز کرد. پیش از آغاز تحریم‌های صنعت خودروسازی نیز تیوان و مگاموتور یک پیشرانه جدید را برای محصولات سایپا معرفی کردند که در آن زمان نیز اخباری از استفاده این پیشرانه در محصولات جدید سایپا به گوش رسید اما در عمل استفاده از این پیشرانه در محصولات پلتفرم SP100 ممکن نشد.

 

شرکت تیوان در گام نخست نسبت به توسعه یک پیشرانه یک لیتری ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپ با مهندسی AVL اتریش اقدام کرد که این پیشرانه‌ها با فناوری توربوشارژ و تزریق مستقیم سوخت، قدرت‌ها متفاوتی را برای کابری‌های مختلف تولید می‌کردند. حال با گذشت بیش از یک سال، امروز در مراسمی با حضور رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس، خط تولید نخستین سری از پیشرانه‌های 3 سیلندر ساخت تیوان افتتاح شد. 

 

 

ظرفیت تولید و موارد استفاده

سورنا ستاری، معاون علمی وفناوری رئیس جمهور در این مراسم، تولید این موتور را حاصل بزرگترین سرمایه گذاری صنعت خودرو در دو دهه گذشته دانست و ضمن تقدیر از محمدرضا نعمت زاده وزیر اسبق صنعت، به دلیل عقد این قرارداد در زمان وزارت وی، این خط تولید را از دستاوردهای برجام دانست.

به گفته وی این پیشرانه‌ها علاوه بر استفاده در محصولات جدید بهمن موتور، از سوی سایپا نیز برای استفاده در شاهین و آریا سفارش‌گذاری شده است.

 

مجتبی میرسهیل، مدیرعامل شرکت قوای محرکه تیوان نیز گفت که در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار پیشرانه تیوان برای محصولات بهمن موتور تولید می‌شود. همچنین با تطبیق نمونه 3 سیلندر با محصولات سایپا، در سال ۱۴۰۱ تیراژ تولید تیوان ۷۵ هزار موتور خواهد بود که بخش زیادی از آن به محصولات سایپا اختصاص خواهد یافت. 

 

 

مشخصات پیشرانه‌های 3 سیلندر تیوان

خانواده موتورهای تیوان شامل سه نوع موتور 3 سیلندر و نمونه‌هایی از پیشرانه‌های ۴ سیلندر کم مصرف است که موفق به دریافت استاندارد یورو 6 شده‌اند. 

پیشرانه‌های 3 سیلندر این شرکت با حجم یک لیتر توانایی تولید 75 تا 143 اسب بخار قدرت و بیشینه گشتاور ۱۰۵ تا ۲۲۰ نیوتن متر را دارند و بسته به نسخه و تیپ به فناوری توربوشارژ، پمپ روغن با حجم متغیر، سرسیلندر یکپارچه با منیفولد خروجی و همچنین سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها مجهز شده‌اند. 

 

نسخه پایه این پیشرانه‌ها با توان تولیدی ۷۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۰۵ نیوتن متر برای خودروهای کلاس A، نسخه دوم با توانایی تولید ۱۲۰ اسب قدرت و ۱۷۵ نیوتن متر گشتاور برای خودروهای کلاس C مانند شاهین و نسخه سوم با قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۲۲2 نیوتن متر قابلیت استفاده در کراس‌اوورهایی چون سایپا آریا و و حتی کراس‌اوور ایران خودرو (پروژه K125) را دارا است. قوی‌ترین نسخه این پیشرانه‌های 3 سیلندر یک لیتری در خودرویی با جرم کم‌تر 1300 کیلوگرم می‌تواند مصرف سوختی در حدود 5 لیتر به ازای صد کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی را به ارمغان آورد.

 

 

لازم به ذکر است که تولید این موتورها در سال اول با ۸۵ درصد خودکفایی همراه خواهد بود و قطعات کلیدی و اصلی این پیشرانه نیز توسط قطعه‌سازان داخلی همچون کروز، هلدینگ رایزکو، شرکت دانش‌بنیان پارس رایزن و... انجام خواهد شد.

خط تولید شرکت توسعه قوای محرکه تیوان در شهرک صنعتی کاسپین قزوین در زمینی به وسعت ۸ هکتار و زیربنای ۵۰ هزار متر مربع احداث شده و مدرن‌ترین خط تولید پیشرانه در ایران را در اختیار دارد. برای بیش از ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۴۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این مجموعه اشتغال‌زایی صورت خواهد گرفت.

 

 

 

 

 

 

نظر دهید