شبکه‌های اجتماعی

تاسیس پارک علم و فناوری در ایران خودرو، اهمیت و نتایج آن
اتومبیل فارسی - خط تولید خودرو

پل ارتباطی بین صنعت خودروسازی و نهادهای دانش‌بنیان


مدیرعامل ایران خودرو در همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو از آمادگی این شرکت برای تشکیل اولین پارک علم و فناوری در صنعت خودرو برای افزایش سهم نسبی شرکت‌های ‌دانش‌بنیان در تولید خودرو خبر داد.


در حالی مدیرعامل ایران خودرو برای تشکیل اولین پارک علم و فناوری صنعت خودرو اعلام آمادگی می‌کند که درحال‌حاضر ۴۹ پارک علم‌وفناوری، ۱۲ پردیس علم‌وفناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، بیش از ۱۰هزار و ۸۰۰ واحد فناور و همچنین ۶ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارند، اما صنعت خودرو کشور پارک علم و فناوری ندارد. در شرایطی که حدود ۴ درصد از تولید ناخالص اقتصاد ایران به صنعت خودرو وابسته است حال و روز صنعت خودرو نشان از ارتباط ضعیف و شکننده این صنعت با دانشگاه‌ها و شرکت‌های ‌دانش‌بنیان دارد.


حال با توجه به پیشنهاد مطرح شده و استقبالی که از سوی گروه صنعتی ایران خودرو صورت گرفته است به نظر می‌رسد به زودی می‌توانیم شاهد شکل‌گیری اولین پارک علمی و فناوری برای توسعه شرکت‌های ‌دانش‌بنیان فعال در صنعت خودرو باشیم.
بدون تردید شرکت‌های ‌دانش‌بنیان از توانایی بالایی برای کمک به صنایع مختلف از جمله خودروسازی برخوردارند، از این رو به نظر می‌رسد تاسیس پارک علم و فناوری و توجه به کارکردهای آن در صنعت خودرو می‌تواند به عنوان یک پل ارتباطی بین صنعت خودروسازی و شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان تاثیری مثبتی در صنعت خودرو کشور داشته باشد.


ضرورت تاسیس پارک‌های علمی و فناوری در صنعت خودرو به عنوان یک راهکار علمی برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازان داخلی می‌تواند منجر به کاهش فاصله صنعت خودرو با دانش روز دنیا، استفاده مطلوب از علم و اطلاعات و افزایش ضریب نفوذ دانش در صنعت خودروسازی، رشد و ارتقا کیفیت صنعت خودرو و کاهش هزینه‌ها در این صنعت شود.


رویکرد این پارک‌ها‌ در کنار واحدهای تحقیق و توسعه صنایع خودرو می‌تواند بسیاری از چالش‌های صنایع خودروی کشور را برطرف کند و به این صنایع اجازده دهد با تکیه برتوان داخلی امکان بهره برداری از فناوری‌های روز دنیا را پیدا کنند، چرا که تحقق اهدافی همچون افزایش تولید خودرو، کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش کیفیت و... بدون بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

در شرایطی که تحریم‌‌های صورت گرفته علیه کشور امکان دسترسی به برخی قطعات و فناوری‌ها را برای خودروسازان با چالش جدی مواجه کرده و منجر به کاهش تولید، مشکلات کیفی، افزایش تولید خودروهای ناقص و افزایش قیمت خودروهای داخلی شده است، تشکیل چنین پارکی کمک بزرگی به قطعه‌سازان و خودروسازان خواهد بود چرا که به داخلی‌سازی برخی قطعات کمک خواهد کرد و منجر به افزایش تولید و ارتقا کیفیت خودروهای داخلی خواهد شد.


در شرایطی که خودروسازان دنیا برای حفظ پیشروی خود در صنعت خودرو به سرعت در حال تغییر هستند و به ‌طور متوسط بیش از 6 درصد از فروش خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند، خودروسازان ایران نیز برای جا نماندن از قافله توسعه صنعت خودرو باید ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان را یک اصل ضروری در برنامه‌های کاری خود قلمداد کنند.


همکاری پایدار و مستمر با شرکت‌های دانش‌بنیان که منجر به خروجی بهتر در تولید یک خودرو به روز و ارزان قیمت و همچنین بهبود درآمد خودروسازان می‌شود، به عنوان یک اصل غیرقابل انکار ضروری به نظر می‌رسد.

 

نظر دهید


در همین زمینه