اتومبیل فارسی - خودروی خودران مرسدس بنز
از 2025 اجرا می‌شود

مرسدس بنز یکی از پیشگامان در ارائه سیستم رانندگی خودکار سطح سه بود، اما محدودیت سرعت 60 کیلومتر بر ساعت، کاربرد این فناوری را عمدتاً به ترافیک‌های سنگین بزرگراه‌ها محدود می‌کرد. با این حال، این محدودیت قرار است در اوایل سال 2025 برداشته شود و مرسدس بنز به خودروهای مجهز به سیستم درایو پایلوت (Drive Pilot) اجازه می‌دهد تا با سرعت حداکثر 95 کیلومتر بر ساعت به صورت خودران حرکت کنند.

این ارتقای سرعت تنها برای خودروهایی که در بزرگراه‌های آلمان تردد می‌کنند، اعمال خواهد شد. خودروهای مجهز به سیستم رانندگی خودکار درایو پایلوت در سایر بازارها مانند ایالات متحده همچنان به محدودیت سرعت اولیه پایبند خواهند بود، گرچه این وضعیت ممکن است در آینده تغییر کند. شایان ذکر است که برای این ارتقا به سخت‌افزار اضافی مانند لیدار، رادار یا دوربین جدیدی نیازی نیست و تنها تأییدیه نهایی سازمان حمل‌و‌نقل جاده‌ای آلمان مانع اجرای آن است. مرسدس‌بنز امیدوار است تا پایان سال ۲۰۲۴ این تأییدیه را دریافت کند.

پس از طی مراحل قانونی، تمامی خودروهای جدید مرسدس بنز که با سیستم رانندگی خودکار درایو پایلوت (که در حال حاضر ۵۹۵۰ یورو در آلمان قیمت دارد) سفارش داده شوند، قادر خواهند بود با سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت به صورت خودران حرکت کنند. خبر خوب اینجاست که مالکان خودروهای قدیمی‌تر مجهز به این سیستم نیز می‌توانند به صورت رایگان و از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری از راه دور، خودروی خود را به این قابلیت ارتقا دهند.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد که مرسدس بنز برنامه‌هایی برای افزایش بیشتر سرعت خودروهای مجهز به سیستم درایو پایلوت دارد. این شرکت اعلام کرده است که حداکثر سرعت قانونی مجاز برای خودروهای خودران در آلمان ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است و آن‌ها امیدوارند تا پایان این دهه به این هدف دست یابند.

 

آزادی عمل در سیستم درایو پایلوت مرسدس بنز

برخلاف سیستم‌ خودران بلو کروز فورد که اجازه می‌دهند دستان خود را از روی فرمان بردارید اما همچنان نیاز به نظارت مداوم راننده بر جاده است، سیستم درایو پایلوت مرسدس به شما اجازه می‌دهد تا در حین رانندگی به فعالیت‌های دیگری مانند تماشای فیلم، بازی یا کار مشغول شوید. با این حال، این آزادی عمل با محدودیت‌هایی همراه است. برای مثال، این سیستم در سرعت‌های بالا و در شرایطی که خودرو در سمت چپ بزرگراه یا بدون خودروی پیش رو در حال حرکت است، قادر به عملکرد نیست.

 

چراغ هشدار سیستم خودران مرسدس بنز

شرکت مرسدس‌ بنز چراغ‌های راهنمایی جدیدی نیز طراحی کرده است تا به سایر رانندگان هشدار دهد که خودروی مرسدس بنزی که در حال نزدیک شدن به آن هستند، در حالت رانندگی خودکار قرار دارد. این چراغ‌های منحصر به فرد هم در آینه‌های جانبی و هم در چراغ‌های جلو و عقب خودرو تعبیه شده‌اند و در حال حاضر مراحل آزمایش را پشت سر می‌گذارند. 


در همین زمینه

شبکه‌های اجتماعی